Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-19, 18:59
  #1
Avstängd
Pederpundares avatar
Om man ofta har en svag oro för saker som ska hända eller hur saker ska gå, hur påverkas kroppen av det? Alltså inte att gå omkring och darra eller nåt utan bara känna sig lite oroad, sedan kunna slappna av när något bra händer och sedan bli orolig för nästa sak.
Jag vet att man blir trött av det av och till, men kan det tära på nåt annat?
Citera
2009-02-19, 19:11
  #2
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederpundare
Om man ofta har en svag oro för saker som ska hända eller hur saker ska gå, hur påverkas kroppen av det? Alltså inte att gå omkring och darra eller nåt utan bara känna sig lite oroad, sedan kunna slappna av när något bra händer och sedan bli orolig för nästa sak.
Jag vet att man blir trött av det av och till, men kan det tära på nåt annat?
Du bör ta och söka hjälp så att du inte utvecklar något farligare. Finns det någon grund eller anledning till din oro?
Citera
2009-02-20, 00:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederpundare
Om man ofta har en svag oro för saker som ska hända eller hur saker ska gå, hur påverkas kroppen av det? Alltså inte att gå omkring och darra eller nåt utan bara känna sig lite oroad, sedan kunna slappna av när något bra händer och sedan bli orolig för nästa sak.
Jag vet att man blir trött av det av och till, men kan det tära på nåt annat?

Vad jag vet och läst så påverkar oro kroppen på många olika sätt, blandat annat så är det visat att oroade personer har högre halter av katabola (nedbrytande) hormonerna kortisol och adrenalin i blodet vilket påverkar kroppen negativt på många olika sätt såsom muskeluppbyggnad, näringsomsättning etc. Nu när jag säger så här förstår jag att du kommer bli ännu mer oroad men var bara lugn riktigt så farligt är det inte. En svag oro för saker och ting tror jag de flesta går runt med, jag kan erkänna att jag är oroar mig för mycket, men jag har accepterat det och lever med det. Det är inte så att jag går runt och oroar mig över att oroa mig. hoppas det hjälpte nåt.
Citera
2009-02-20, 15:44
  #4
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredricco
Vad jag vet och läst så påverkar oro kroppen på många olika sätt, blandat annat så är det visat att oroade personer har högre halter av katabola (nedbrytande) hormonerna kortisol och adrenalin i blodet vilket påverkar kroppen negativt på många olika sätt såsom muskeluppbyggnad, näringsomsättning etc. Nu när jag säger så här förstår jag att du kommer bli ännu mer oroad men var bara lugn riktigt så farligt är det inte. En svag oro för saker och ting tror jag de flesta går runt med, jag kan erkänna att jag är oroar mig för mycket, men jag har accepterat det och lever med det. Det är inte så att jag går runt och oroar mig över att oroa mig. hoppas det hjälpte nåt.

mm, depression ger dessutom hög överdödlighet i många fysiska sjukdomar bl.a. en 20 gånger högre risk för självmord, 9 gånger överdödlighet i infektionssjukdommar och nästan fördubblad dödlighet i sjukdomar som drabbar andningsorganen mm, så det är ganska skadligt för kroppen att gå med obehandlad ångest och depression
Citera
2009-02-20, 18:42
  #5
Avstängd
Pederpundares avatar
Jag tränar på gym och är frisk och stark, har utmärkta blodvärden.

Men jag oroas av pressen som finns, att inte kunna räcka till för min partner, mina vänner, mitt jobb, även fast jag vet att jag är omtyckt och vet att det inte är så som jag inbillar mig, så gör jag det ändå. Jag blir lätt paranoid och har ett kontrollbehov också.

Vill kontrollera min tjej trots att jag vet vad jag har henne, men hjärnspökena kommer ändå, och sen vill jag också dölja att jag kontrollerar henne, vilket tär ännu mer på mig och gör mig mer utmattad.

Äter Zoloft, men vet inte om den hjälper. Jag är lagd så.

Vill ofta veta vad polarna gör, ifall dom festar så vill jag inte missa, jag vet alltså att det inte finns nåt att oroa mig för egentligen, men jag har en paranoia hela tiden som är nästan sjuk ibland.

Jag mår bra efter att ha kommit hem från en rolig träff hos polare, eller efter sex. Så lite gjädjekickar får jag ändå.

Är rädd att bli lämnad.
Citera
2009-02-20, 21:01
  #6
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederpundare
....Äter Zoloft, men vet inte om den hjälper. Jag är lagd så....

Tycker du ska föreslå byte till Cipralex hos din läkare i första hand, som är än ännu effektivare SSRI just mot depression och effektiv mot GAD

Sen kan man alltid göra tillägg av mirtazapin som är jättebra mot just ångest och sömnstörning, för att den delvis fungerar som en antihistamin

KBT skulle säkert fungera jättebra med, men det brukar vara lång kö om man vill gå via landstinget alternativt väldigt dyrt om man vill bekosta själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback