• 1
  • 2
2009-02-18, 12:03
Medlem
CHLLs avatar
Har precis varit på spolning hos tandläkaren då mitt tandkött blivit inflammerat runt ena visdomstanden. På väg hem i bilen kommer jag så klart på en massa oklarheter..

Jag vill absolut snarast bli av med denna infektion och därför undrar jag:

Träna:
kommer kroppen att läka inflammationen snabbare om jag avstår att träna min boxning ?.

Snusa:
okej?

Kost:
Avstå helt från att äta eller äta lågsockerhaltig kost?.
Ska jag äta vitlök i mängder nu eller?.
Finns det någon bakteriedödande kost?.

" Medicin ":
Kan jag använda "zongel" på käkmusklen för lindring av värken?.

Sak samma vilken värktablett man tar?

Sköljer munnen med cordysol mrg/kväll ,bör jag göra det vid fler gng per dag?.

Kan jag komplettera med Listerine?.

Hmm detta var nog allt.
Tackar för kommande svart!
Citera
2009-02-18, 12:06
Medlem
Dr Wolfs avatar
Dra ut den. Gör ont just då och någon dag efter, sedan är problemet ur världen för alltid!
Citera
2009-02-18, 12:16
Medlem
CHLLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Wolf
Dra ut den. Gör ont just då och någon dag efter, sedan är problemet ur världen för alltid!

No shit? .. Tandläkaren ville vänta och man bör ju inte dra ut tanden när tandköttet är inflammerat
Citera
2009-02-18, 12:44
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHLL
No shit? .. Tandläkaren ville vänta och man bör ju inte dra ut tanden när tandköttet är inflammerat

gurgla med mycket vatten så att det sköljer rent ända ner i tandköttsfickorna, och gurgla med klorhexidin några gånger om dagen så ska du se att inflammationen försvinner

Konstigt att din tandläkare inte tipsade om det
Citera
2009-02-18, 12:46
Även om det är inflammerat runt tanden så kan ju tandläkaren gå in och rensa bort var och dött tandkött. I annat fall är nog antibiotika den säkraste lösningen.

Oftast sitter inflammationen så djupt att det är omöjligt att få bort det på egen hand genom att gurgla med bakteriedödande medel etc. På mig hade till exempel käkbenet lösts upp en del pga inflammationen. Men ett ingrepp med skalpellen och en dunderkur med antibiotika fixade det på ett par veckor.
Senast redigerad av Tom Tucker 2009-02-18 kl. 12:49.
Citera
2009-02-18, 12:52
Medlem
Brukar ge sig snabbt när man spolat rent, iallla fall för mig. Borsta annars noga även om det gör ont som f*n. Fick rekommenderat att skölja med corsidyl, vet inte om det är på recept eller inte. Det är även bra om man börjar känna av det igen. Kommer det tillbaka ofta är det bästa att dumpa tanden.
Citera
2009-02-18, 13:34
Medlem
CHLLs avatar
Någon som kan svara på övriga frågor?
Tack för alla svar men att plocka tanden just nu är inte aktuellt
Citera
2009-02-18, 16:29
Medlem
Ipren eller Ibumetin är att föredra framför alvedon sa min tandläkare, eftersom de är antiinflammatoriska och minskar svullnaden.
När jag hade som du så undvek jag att äta saker som kunde fastna lätt, tex nötter. Dessutom tuggade jag inte alls med den sidan. Om det var socker i eller inte brydde jag mig inte om, du har ju inte fått det här pga socker... det är ju småbitar av diverse mat som fastnat.
Sköljde munnen med vatten och borstade tänderna, petade med tandsticka försiktigt om jag såg något som satt i närheten.
Jag fick hexident munskölj och antibiotika med.

snusa... till mig sa dom att jag skulle undvika det ett par timmar efter urspolningen men sen var det ok.

Honung har jag fått för mig är bakteriedödande.. men jag tror inte du behöver bry dig om det om du sköljer munnen.
Citera
2009-02-18, 18:44
Medlem
CHLLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akire
Ipren eller Ibumetin är att föredra framför alvedon sa min tandläkare, eftersom de är antiinflammatoriska och minskar svullnaden.
När jag hade som du så undvek jag att äta saker som kunde fastna lätt, tex nötter. Dessutom tuggade jag inte alls med den sidan. Om det var socker i eller inte brydde jag mig inte om, du har ju inte fått det här pga socker... det är ju småbitar av diverse mat som fastnat.
Sköljde munnen med vatten och borstade tänderna, petade med tandsticka försiktigt om jag såg något som satt i närheten.
Jag fick hexident munskölj och antibiotika med.

snusa... till mig sa dom att jag skulle undvika det ett par timmar efter urspolningen men sen var det ok.

Honung har jag fått för mig är bakteriedödande.. men jag tror inte du behöver bry dig om det om du sköljer munnen.

Tack .. Nu 8 timmar efter spolningen känns det lite bättre ..
Citera
2009-02-18, 21:36
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Träna: Nej, läkningen lär troligen inte gå varken snabbare eller långsammare om du avstår från att träna. Däremot bör du inte träna med feber. På en annan not kanske det är klokt att avstå från sparring, men det förstår du väl själv

Snusning bör nog undvikas. Det är inte hälsosamt i vanliga fall och knappast under pågående infektion.

Kost gör varken till eller från. Ät dig mätt, men hälsosam kost gör tyvärr ingen skillnad. Tyvärr finns det heller ingen bakteriedödande kost.

Om du hittar smärtstillande som hjälper skall du helt klart använda det. Det påverkar inte läkningen. Det är möjligt att det finns speciella receptbelagda läkemedel som hjälper bättre, men det får du nog kontakta sjukvårdsrådgivning eller läkare om.

Cordysol eller Listerine vill jag inte uttala mig med full säkerhet om. Det enda allmänna råd jag kan ge är att du säkert kan använda det om det inte gör ont, men det är tveksamt om det hjälper mot infektionen. Bakterien sitter redan där den är och påverkas inte nämnvärt av andra bakterier i munhålan.
Citera
2009-02-18, 21:47
Bannlyst
Du ska få århundradets tips av mig:

Ta två iprén och två alvedon (två olika verksamma ämnen som är ofarligt att blanda: ibuprofen och paracetamol). Botar den jävligaste tandvärk på en halvtimme. Har själv haft grymma problem med inflammation i tandkött p g a visdomstand och fick detta tablettips av en kompis. Och det funkade verkligen!
Citera
2009-08-02, 19:42
Bannlyst
Kapar den här tråden, onödigt att skapa en ny.

Jag har också sjukt ont i tandköttet, vid visdomstanden. Förmodligen för att dem växer och går i tandköttet. Gör ont o äta och öppna munnen. Ska man vänta och se om det försvinner eller uppsöka tandläkare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in