Träna: Nej, läkningen lär troligen inte gå varken snabbare eller långsammare om du avstår från att träna. Däremot bör du inte träna med feber. På en annan not kanske det är klokt att avstå från sparring, men det förstår du väl själv
Snusning bör nog undvikas. Det är inte hälsosamt i vanliga fall och knappast under pågående infektion.
Kost gör varken till eller från. Ät dig mätt, men hälsosam kost gör tyvärr ingen skillnad. Tyvärr finns det heller ingen bakteriedödande kost.
Om du hittar smärtstillande som hjälper skall du helt klart använda det. Det påverkar inte läkningen. Det är möjligt att det finns speciella receptbelagda läkemedel som hjälper bättre, men det får du nog kontakta sjukvårdsrådgivning eller läkare om.
Cordysol eller Listerine vill jag inte uttala mig med full säkerhet om. Det enda allmänna råd jag kan ge är att du säkert kan använda det om det inte gör ont, men det är tveksamt om det hjälper mot infektionen. Bakterien sitter redan där den är och påverkas inte nämnvärt av andra bakterier i munhålan.