2009-08-02, 20:20
Medlem
RonaldReagans avatar
Giovanni: Avvakta du. Det brukar ge med sig efter en vecka ungefär. Är eller blir det ett återkommande problem kan du ju fundera på att gå till tandläkaren.
Citera
2009-08-02, 22:15
Medlem
Tjohildas avatar
Som sagts, ät Ipren, det är inflammationshämmande, och borsta noga. Ta en hutt konjak då och då, det desinficerar och piggar upp
Citera
2009-08-02, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Som sagts, ät Ipren, det är inflammationshämmande, och borsta noga. Ta en hutt konjak då och då, det desinficerar och piggar upp

Jag kan inte dricka äter penicillin pga av halsfluss. Ska köpa ipren.
Citera
2009-08-03, 12:52
Medlem
frumpishs avatar
Har haft inflammationer i tandköttet till och från sedan jag fick mina visdomständer dragit ut de två "lätta" och ska dra ut en av de "svåra" på torsdag, där svår innebär skalpell + tandkött + spränga sönder tand i småbitar och fiska ur...

Testade med bakteriedödande medel men det enda som för mig fick bort inflammationen snabbt var att kötta på med tandborsten och pilla ur skiten som fastnat mellan visdomstand/tandkött/annan tand, gjorde ont men antar att inflammationerna orsakades av matresterna.

Var sjukt skönt att dra ut de första tänderna, själva utdragningen gick jättesmidigt och hålet efter den första tanden läkte på 2-3 dagar =)

Tog lite längre tid för tand nr 2, kanske en vecka men ändå värt besväret, hoppas innerligt att det är värt att lägga sig under kniven för att få ut de andra två.
Citera
2009-08-03, 14:16
Medlem
Det går att spola rent hemma också. I nödfall kan det funka med duschslangen, men det går bättre med en slang och ett rör i änden som är ungefär 5 mm i diameter. Bra att ansluta till duschblandaren så det går att spola med ljummet vatten och då gör det inget att det stänker runt omkring när man spolar heller.
Citera
2009-08-04, 00:05
Bannlyst
Har haft det såhär i 4dar nu . Inget kul, ska jag ringa tandläkaren eller får jag hoppas att det läker sig?
Citera
2009-08-04, 13:45
Medlem
Alvedon + Ipren mot smärtan är, som tidigare nämnts svårslaget för lindring.

Jag blev ordinerad Cordosyl efter spolning också, fungerar sådär. Pencillin sätts in om infektionen spridit sig vill jag minnas (feber etc.). Slipade/borrade (vet inte vad kirurgen gjorde då jag hade ögonen övertäckta) bort dem för ett halvår sen och ångrar det verkligen inte. Ingen mer bajssmak i munnen! Planera för att dra ut dem om du ofta har besvär, oftast kan man göra det hos an vanlig tandläkare har jag förstått. Ett ganska snabbt ingrepp med typ två veckors total läketid.
Citera
2009-08-04, 14:29
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Jag kan inte dricka äter penicillin pga av halsfluss. Ska köpa ipren.
Det där är en myt. Man kan visst ta sig en hutt när man äter penicillin, bara man inte överdriver.
Citera
2009-08-04, 14:37
Medlem
AcidMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Kapar den här tråden, onödigt att skapa en ny.

Jag har också sjukt ont i tandköttet, vid visdomstanden. Förmodligen för att dem växer och går i tandköttet. Gör ont o äta och öppna munnen. Ska man vänta och se om det försvinner eller uppsöka tandläkare?

Gå iväg!! Jag hade också lite ont, väntade i en vecka... Svullnade upp i halva ansiktet och infektionen spred sig ner till både tandben och käkben och började gnaga upp dem. Man kan se skillnad på mitt käkben än idag eftersom de är tunnare på ena sidan. Om du får infektion i tandbenet kan det leda till att du tappar tänderna eller att de åker fel och blir ojämna. Jag ångrar mig fortfarande att jag väntade även om jag inte tappat några tänder och så. Visst, tandläkaren är dyrt. Men det är inte värt att riskera.
Citera
2009-08-04, 15:39
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
gurgla med mycket vatten så att det sköljer rent ända ner i tandköttsfickorna, och gurgla med klorhexidin några gånger om dagen så ska du se att inflammationen försvinner

Konstigt att din tandläkare inte tipsade om det

Anledningen till att tandläkaren inte "tipsade" är helt sonika att det är fel. Du kan inte skölja ner i tandköttsfickan.
Senast redigerad av Oldiebutgoldie 2009-08-04 kl. 15:41.
Citera
2009-08-04, 15:41
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Det går att spola rent hemma också. I nödfall kan det funka med duschslangen, men det går bättre med en slang och ett rör i änden som är ungefär 5 mm i diameter. Bra att ansluta till duschblandaren så det går att spola med ljummet vatten och då gör det inget att det stänker runt omkring när man spolar heller.

tack men nejtack. Spola med kallt vatten isf då varmt vatten är en fin tillväxt för bakterier. Och spola länge innan. Än hellre koka eget koksalt och köpa en spolspruta på apoteket.
Citera
2009-08-05, 09:27
Bannlyst
Har vart hos tandläkarn för spolning (ngn spruta i tandköttet?), och ska gurgla med något bakteriedödande medel. Men tror fan att det är bäst att bränna bort tandköttet En ganska enkel operation sa han så.

Citat:
Ursprungligen postat av LuxExterior
Alvedon + Ipren mot smärtan är, som tidigare nämnts svårslaget för lindring.

Jag blev ordinerad Cordosyl efter spolning också, fungerar sådär. Pencillin sätts in om infektionen spridit sig vill jag minnas (feber etc.). Slipade/borrade (vet inte vad kirurgen gjorde då jag hade ögonen övertäckta) bort dem för ett halvår sen och ångrar det verkligen inte. Ingen mer bajssmak i munnen! Planera för att dra ut dem om du ofta har besvär, oftast kan man göra det hos an vanlig tandläkare har jag förstått. Ett ganska snabbt ingrepp med typ två veckors total läketid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in