• 1
  • 2
2009-02-17, 22:40
Medlem
BoyyyBoys avatar
Hej, kamrater!

Jag har problem. Och det heter: XP Police Antivirus

Jag surfade omkring på helt oskyldiga sidor när jag plötsligt ser att jag fått en extra tab (webbsida) där det står "Thank you for the installation" eller liknande. Jag märker nu att ett nytt virusprogram är installerat: XP Police Antivirus. (Alternativt: "Jag märker att ett nytt virus är installerat".)

Den gör ständigt sökningar på min hårdisk där den påstår att den hittat trojaner och att jag måste registera och betala för tjänsten för att den ska ta bort dem. Ja, det vanliga gnabbet med dessa skitprogram.

Det går ej stänga programmet och det skriker ständigt och segar ner min dator något fruktansvärt. Det är installerat på "Program Files" i C. Men självklart går det ju inte slänga bort det den enkla "ta-bort-vägen" eftersom då skriker den till om skrivskydd osv. och det finns ju inte direkt något avinstallation att hitta.

Min fråga är alltså: Hur får jag bort detta? Jag orkar verkligen inte installera om datorn.

Jag har idag avast som virusprogram, som ej skrikit åt detta.
Citera
2009-02-17, 22:41
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyyyBoy
Min fråga är alltså: Hur får jag bort detta? Jag orkar verkligen inte installera om datorn.

Med http://www.malwarebytes.org
Citera
2009-02-17, 23:16
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Med http://www.malwarebytes.org

Prisa Gud (cammo), det fungerade!

Tack!

Bör jag ta bort Malwarebytes nu? Eller är det totalt harmlöst?
Citera
2009-02-18, 00:09
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Prisa Gud (cammo), det fungerade!

Tack!

Bör jag ta bort Malwarebytes nu? Eller är det totalt harmlöst?

totalt harmlöst. kan vara bra att ha o scanna med nån gång då o då o se ifall du fått nått skit som ska bort.
Citera
2009-02-20, 09:03
Medlem
BoyyyBoys avatar
Datorn blev fortsatt seg efteråt faktiskt, men gjorde en diskrensning och diskdefragmentering, och nu går den som en oljad blixt.

DOCK! Jag fortsätter här och ställer ytterligare en fråga så slipper jag öppna nu tråd.

Var femte nytt "klick" (ny webbsida alternativt klickar vidare på samma webbsida) så kommer detta upp:

Insecure Internet activity. Threat of virus attack

Due to insecure Internet browsing your PC can easily get infected with viruses, worms and trojans without your knowledge, and that can lead to system slowdown, freezes and crashes.

Also insecure Internet activity can result in revealing your personal information.
To get full advanced real-time protection for PC and Internet activity, download XP Police Antivirus.
We recommend you to protect your PC now and continue safe Internet browsing.
Click here to get full advanced real-time protection and continue browsing.
Continue to this website unprotected (not recommended).

Alltså, det kommer upp sådär på en ny webbsida, sen så klickar jag bara "bakåt" och så är det lugnt igen. Men sen kommer det upp igen efter fem nya klick osv.
Någon som har varit med om samma? Vad göra?
Citera
2009-02-20, 09:15
Medlem
brianmolkos avatar
prova att scanna med adaware, super antispyware och spybot search and destroy
Citera
2009-02-20, 09:36
Medlem
LiLWizs avatar
Höj säkerheten i ditt Internet Explorer, om du "helt utan att märka det" installerat ett antivirus program måste du ha löjligt låg säkerhet inställd.

Pröva med det så slipper du framtida strul!
Citera
2009-02-20, 09:59
Medlem
927s avatar
har du uppdaterat MBAM och scannat?
hittas inget då så posta en hijackthis logg
Citera
2009-02-20, 12:04
Medlem
Citat:
Var femte nytt "klick" (ny webbsida alternativt klickar vidare på samma webbsida) så kommer detta upp:

Du fick ditt problem från början genom att trycka på den där varningen och installera den. Det här hör ihop med din första fråga/problem.

Kolla efter konstiga program som du inte installerat avsiktligen och ta bort dom. Antingen i Start / Kontroll Panelen / Lägg till Ta bort Program eller om de har mappar under Start / Alla Program

Använd någon annan webbläsare än IE i framtiden.
Citera
2009-02-20, 12:46
Bannlyst
Fånga viruset!

Om du vill så kan du ta en print screen på skärmen när viruset uppenbarar sig och posta det i tråden, alternativt denna:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=839915 .

Jag har aldrig hört talas om detta virus "XPPoliceAntivirus" men det skulle vara kul att få se hur det ser ut!

Tack!
Citera
2009-02-20, 14:15
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konn
Om du vill så kan du ta en print screen på skärmen när viruset uppenbarar sig och posta det i tråden, alternativt denna:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=839915 .

Jag har aldrig hört talas om detta virus "XPPoliceAntivirus" men det skulle vara kul att få se hur det ser ut!

Tack!

allt finns på google...
http://removal-tool.com/xp-police-antivirus/
Citera
2009-02-21, 16:55
Medlem
mrmopsys avatar
Citat:
Datorn blev fortsatt seg efteråt faktiskt, men gjorde en diskrensning och diskdefragmentering, och nu går den som en oljad blixt.

DOCK! Jag fortsätter här och ställer ytterligare en fråga så slipper jag öppna nu tråd.

Due to insecure Internet browsing your PC can easily get infected with viruses, worms and trojans without your knowledge, and that can lead to system slowdown, freezes and crashes.

Also insecure Internet activity can result in revealing your personal information.
To get full advanced real-time protection for PC and Internet activity, download XP Police Antivirus.
We recommend you to protect your PC now and continue safe Internet browsing.
Click here to get full advanced real-time protection and continue browsing.
Continue to this website unprotected (not recommended).

Alltså, det kommer upp sådär på en ny webbsida, sen så klickar jag bara "bakåt" och så är det lugnt igen. Men sen kommer det upp igen efter fem nya klick osv.
Någon som har varit med om samma? Vad göra?

Fick samma virus på min jobbdator nu i veckan och vår IT-kille pysslade med detta hela fredagen men ändå finns det tydligen rester kvar i datorn så det blir fortsättning nu på måndag.
En anledning till ditt problem kan vara att viruset inaktiverade ditt vanliga virusskydd. Vi kör Panda på jobbet och vi var tvungna att installera om detta på nytt då det inte fungerade ok längre.
Samtidigt ändrade viruset en hel del av inställningarna och rättigheterna i datorn så kolla över detta också.
I min dator är fortfarande aktivitetshanteraren utom räckhåll för mig. Viruset har ändrat något som gör att jag inte kommer åt denna. Om någon har tips på hur man får till baka detta så är jag tacksam.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in