Tack CurryCurre, men hissen har inte riktigt gått ändå upp ännu!
Om jag förstått delar av det hela rätt, så utgick Kant ifrån hur människan själv upplevde världen. Inte som exempel Platon som utgick ifrån "själva tingets perfekta idé" eller Aristoteles som utgick ifrån "själva tingets kompletta form"
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Således måste alla Empiriska erfarenheter begripas genom åskådningskategorierna: alltså de Rationella förmågorna hos människan - exempelvis förståelsen för tid, rum, modalitet och kausalitet.
Om jag förstår dig rätt, måste det empiriska upplevelserna tolkas av det rationalistiska tänkandet, genom åskådningsformerna: t.ex kasualitet och tid och rum.
De rationalistiska Åskådningsformerna är som verktyg för det empiriska upplevelserna?
Utan de rationalistiska åskådningsformerna är de empiriska erfarenheterna obegripliga/ utan de empiriska upplevelserna har vi ingen användning av de rationalistiska åskådningsformerna?
(hoppas du förstår och att jag inte rör till det allt för mycket)
Menar Kant att tinget uppträder för oss rationalistiskt genom deduktion, men utan det empiriska (induktionen) kan vi inte förstå tinget och sätta in det i ett sammanhang. Vi kan inte förstå det och det kan inte "fastna", som du skriver CurryCurre?
Allt detta är väll i princip samma sak som syntetisk a priori?
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Ett exempel som Kant hade på ett sådant syntetiskt a priori" är att vi kan inse att ett rakt streck är den kortaste streckan mellan två punkter - han menar alltså att det inte från början ingår i vår förståelse för det raka strecket att det även är den kortaste streckan mellan två punkter, men att vi kan inse det blott genom att tänka oss fram till det, utan att empiriskt behöva uppleva det först.
Men om det empiriska inte är delaktigt blir väll snarare exemplet analytisk a priori?