• 1
  • 2
2009-02-18, 23:46
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Jag vet inte vad ni har lst fr Kant men den Kant jag har lst utreder hur tre instanser av syntetiska apriori-satser r mjlig. Hans paradexempel gllande matematik r 5+7= 12, dr inte 12 ges analytiskt i 5+7. DOCK, hans slutsats gllande metafysiska satser som r syntetetiska apriori r att de r omjliga.

Spnnande! Jag mste minnas alldeles galet sjlv i sdana fall... Vad jag kan dra mig till minnes r det en av Kants viktigaste frsvar fr metafysikens existensberttigande att vi kan ta reda p saker a priori om vrldens beskaffenhet, saker som mste vara sanna av ndvndighet. Detta givetvis eftersom en metafysisk frstelse fr vrlden inte kan ges genom erfarenheten.

Men jag r absolut ppen fr att minnet sviker mig alldeles. Vill inte snda ivg dig i jakt p ngot exakt citat, men om du vill expandera lite kring tanken s skulle jag sjlv bli mycket tacksam!
Citera
2009-02-19, 00:57
Medlem
Tack fr mycket hjlp!

Jag menar frsts syntetiska a priori?
Citera
2009-02-19, 10:36
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Spnnande! Jag mste minnas alldeles galet sjlv i sdana fall... Vad jag kan dra mig till minnes r det en av Kants viktigaste frsvar fr metafysikens existensberttigande att vi kan ta reda p saker a priori om vrldens beskaffenhet, saker som mste vara sanna av ndvndighet. Detta givetvis eftersom en metafysisk frstelse fr vrlden inte kan ges genom erfarenheten.

Men jag r absolut ppen fr att minnet sviker mig alldeles. Vill inte snda ivg dig i jakt p ngot exakt citat, men om du vill expandera lite kring tanken s skulle jag sjlv bli mycket tacksam!

Det dr med att minnet sviker en sympatiserar jag med

D det blir konstigt att hnvisa till frelsningesanteckningar eller Kritik... (d den r alltfr lng att lsa) kollade jag upp var man ltt kan lsa om detta - hnvisar drfr till fljande:

1. I inledningen till Kritik... p sidan 25.
2. Sidan 283-284 i Filosofilexikonet.
3. http://plato.stanford.edu/entries/kant-metaphysics/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här