Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-02-20, 21:41
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Trodde först du skämtade, med boskola, men tusan, det är helt sant:

"Tanken är nu att stadsdelens förvaltning ska skapa en boskola i Rosengård, där nyanlända flyktingar ska lära sig hur man lever i en lägenhet i Sverige.
– Boskolan kommer att gynna hela området, inte bara medlemmarna i kulturföreningen, förklarade Ilmar Reepalu.
"

Källa

Ha ha... Behövs det en skola för att veta hur man bor i en lägenhet? Ja, tydligen...

Ja det är ju den lokalen som det var sånt bråk om då den tidigare var en fulmoské.
Citera
2009-02-20, 21:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andremask
Jag har de senaste 10 åren bott i olika miljonprograms områden, och aldrig stött på vare sig mögel eller ohyra.
Första reaktionen när jag såg Rapport var att det var filmat utomlands, men så var ju inte fallet.

Jag har också bott i ett sådant område förut och lägenheterna var riktigt fräscha. Fast det var en hel del skadegörelse och nedskräpning i sjävla trapphuset dock. Hissen var alltid i ett risigt skick. Användes ibland som soptipp av vissa.

Men kackerlackor och mögel såg jag aldrig.
Citera
2009-02-20, 23:16
Medlem
zeke5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag har också bott i ett sådant område förut och lägenheterna var riktigt fräscha. Fast det var en hel del skadegörelse och nedskräpning i sjävla trapphuset dock. Hissen var alltid i ett risigt skick. Användes ibland som soptipp av vissa.

Men kackerlackor och mögel såg jag aldrig.
Malmö rosengård är ett ghetto
folk slänger sopåsen från balkongen rakt ner i rabatten.
Det är folket som fördärvar lgh och släppar in ohyran.
Det finns för fan lgh sverige som aldrig gjorts vid sen 40-50-talet som är i perfekt skick bara lite omoderna.
Kulturberikare som ber till ALLAH kan ej bo i lgh.
Varför köper man inte bil av ovanstående människor??
Samma slutsats
Citera
2009-02-21, 02:43
Medlem
Intelligents avatar
Kackerlakor, råttor är något jag kan leva med.
Citera
2009-02-21, 03:11
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonno41
Huvudlöss hos barn kom faktiskt tillbaka redan i början på 80-talet i helsvenska dagis- och skolklasser p.g.a av man glömt hur man skulle handskas med löss.
Men var kom dom i så fall ifrån? Det är ju parasiter anpassade till människor. Eftersom ingen här hade skabb, löss och sjukdomar som tuberkulos längre, så måste det ju ha kommit tillbaka genom invandrare.
Citera
2009-02-21, 11:35
Medlem
Andremasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Men var kom dom i så fall ifrån? Det är ju parasiter anpassade till människor. Eftersom ingen här hade skabb, löss och sjukdomar som tuberkulos längre, så måste det ju ha kommit tillbaka genom invandrare.

Bla. huvudlöss fick en uppgång i mitten på 80-talet pga att man inte längre hade kunskap om hur man skyddar sig mot det.

Löss, TBC etc finns latent, det är bara en fråga om rätt förutsättningar(WWII gav mycket av den varan).

Men visst är det ju som det är skrivet ovan att vi även får in mycket utifrån.
TBC var ju så gott som utrotat i sverige fram tills alldeles nyss, men nu har det helt plötsligt fått ett uppsving igen. Det finns ju delar av världen där dylika sjukdomar är väldigt vanliga.

Min prognos är att allsköns sjukdomar och parasiter kommer att bli mycket vanligare i takt med att "mångkulturen" breder ut sig.

Den fråga jag skulle vilja ha besvarad är:
Husen i rosengård där kackerlackorna finns, är det de sämsta av alla fuskbyggen, eller kan hyresgästerna ha ett finger med i förfallet?
Jag har svårt att tro att de är helt oskyldiga.
Citera
2009-02-21, 11:58
Medlem
zeke5s avatar
Citat:
Bla. huvudlöss fick en uppgång i mitten på 80-talet pga att man inte längre hade kunskap om hur man skyddar sig mot det.

Löss, TBC etc finns latent, det är bara en fråga om rätt förutsättningar(WWII gav mycket av den varan).

Men visst är det ju som det är skrivet ovan att vi även får in mycket utifrån.
TBC var ju så gott som utrotat i sverige fram tills alldeles nyss, men nu har det helt plötsligt fått ett uppsving igen. Det finns ju delar av världen där dylika sjukdomar är väldigt vanliga.

Min prognos är att allsköns sjukdomar och parasiter kommer att bli mycket vanligare i takt med att "mångkulturen" breder ut sig.

Husen i rosengård där kackerlackorna finns, är det de sämsta av alla fuskbyggen, eller kan hyresgästerna ha ett finger med i förfallet?
4-10 pers i en trea fukten kommer direkt.
Man kan måla själv också även om man bor in hyres lgh.Eftersatt underhåll pga det inte är lönt att renovera.
Inga svenska fastighetsbolag vill befatta sig med problemområden.

Konstigt att inte trapphus och hissar visas i tidningen,eftersom det är nerklottrat och sönder sparkat.Svårt att tro att kackelackor kan sparka så hårt och klottra
Citera
2009-02-21, 14:10
Medlem
Andremasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke5
4-10 pers i en trea fukten kommer direkt.
Man kan måla själv också även om man bor in hyres lgh.Eftersatt underhåll pga det inte är lönt att renovera.
Inga svenska fastighetsbolag vill befatta sig med problemområden.

Varje gång som en lägenhet byter hyresgäst så brukar man ju besikta lägenheten med avseende på skador etc.

Alltså bör det finnas dokumenterat hur dessa lägenheter såg ut innan senaste hyresgästen flyttade in?

Om så är fallet så bör man tämligen snabbt kunna klarlägga vem som har stått för förfallet?

Visst, vi lär aldrig se en oberoende granskning i det här fallet, utan skulden kommer utan förbehåll att läggas på fastighetsägaren.
Citera
2009-02-21, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Finnar? Det var vanligt i Finland ända fram till åttiotalet
Citera
2009-02-21, 15:42
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Ja varför tror du att Illmarige Räppalu vill ha en bo-skola i Rosengård?
Vattenförbrukningen i Rosengård lär vara 6 ggr så hög som i ett normalboende.
Citera
2009-02-21, 15:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Om så är fallet så bör man tämligen snabbt kunna klarlägga vem som har stått för förfallet?

Sanningen är nog den att många som invandrat från andra länder är ovana vid att ha rent och snyggt (enligt svenska mått mätt) hemma. Sedan är de vana vid att det springer lite smådjur hemma eftersom det är vanligt förekommande i deras egna länder. Tillhör ju knappast ovanligheterna att det finns kackerlackor eller andra smådjur i ett hus om man åker lite mer söderut.

En del hyresgäster verkar ha reagerat över djuren, men man får känslan av att många hyregäster inte brytt sig nämnvärt. Beror kanske på vanan från deras hemländer. En och annan kackerlacka är väl inte så farligt?
Citera
2009-02-21, 17:06
Medlem
Andremasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Ja varför tror du att Illmarige Räppalu vill ha en bo-skola i Rosengård?
Vattenförbrukningen i Rosengård lär vara 6 ggr så hög som i ett normalboende.

Det hade varit intressant att få alla sådana saker som vattenförbrukning svart på vitt. Undrar hur det skiljer sig vad gälelr elkonsumtion etc?

Hela tiden försöker media mörka baksidorna med mångkulturen, men det känns som att det bara blir svårare och svårare för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in