• 1
  • 2
2009-02-17, 17:30
Medlem
Relays avatar
SJälv var jag i bostadskö i min hemstad i över 3 år utan att ha en chans på en lägenhet jag ville ha. Satte i mig i bostadskö i en grannkommun och efter 16 dagar så både hittade jag 2? lägeheter som jag tittade på samt blev erbjuden båda, trots att jag bara varit i kön i 16 dagar. Är det någon som varit med om något liknande?
Helt otroligt.
Citera
2009-02-17, 17:54
Medlem
alkoholpsykoss avatar
Vilken stad bor du i?

Kommunala fastighetsbolag har ofta längre väntetider oavsett vilken stad man bor i, därför kan det vara bra att höra sig för med de mindre privata bolagen.
Citera
2009-02-17, 17:59
Medlem
Där jag bor krävs det mer än 3år för att få en chans ens. Jag vet inte hur många år det krävs för att ha stor chans men det är iallafall över 3år.

Beror på vad man söker efter också men billga lägenheter 1r och 2r brukar vara svåra att få tag på speciellt om de ligger i lite bättre områden.
Citera
2009-02-17, 18:30
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkoholpsykos
Vilken stad bor du i?

Kommunala fastighetsbolag har ofta längre väntetider oavsett vilken stad man bor i, därför kan det vara bra att höra sig för med de mindre privata bolagen.
Poängen var ju att båda bolagen var kommunala på den ena fick jag vänta över 3 år utan att lyckas få något. På den andra var jag bara i kön i 16 dagar innan jag hittade och fick välja mellan två olika lägenheter.
Citera
2009-02-17, 18:33
Medlem
M.BlueEyess avatar
jag har stått i min bostadskö i 24 år (!) och kan långt ifrån få lägenhet i innerstan där jag är född (bor i sthlm). så kom inte å gnäll för några fjuttigaår där ute i småstäderna!
Citera
2009-02-17, 18:36
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.BlueEyes
jag har stått i min bostadskö i 24 år (!) och kan långt ifrån få lägenhet i innerstan där jag är född (bor i sthlm). så kom inte å gnäll för några fjuttigaår där ute i småstäderna!
Du har inte heller fattat poängen i tråden. det är inte hur länge man varit i kommunal bostadskö utan hur kort tid man varit innan man lyckats hitta en bostad. Jag behövde som sagt bara vara i en kommunal bostadskö i 16 dagar innan jag fick napp.
Citera
2009-02-17, 18:42
Medlem
M.BlueEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Du har inte heller fattat poängen i tråden. det är inte hur länge man varit i kommunal bostadskö utan hur kort tid man varit innan man lyckats hitta en bostad. Jag behövde som sagt bara vara i en kommunal bostadskö i 16 dagar innan jag fick napp.

jaha okej då är jag med.. mitt misstag, men jag fick i alla fall gnälla lite å det var ju skönt!
Citera
2009-02-17, 18:42
Bannlyst
Bostatskö är inte de bara för fattiglappar och kommunister!!
Citera
2009-02-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.BlueEyes

Lyckas du inte få en bostad med 24 år måste du vara hjärnskadad.

Snittiden för en 4 på östermalm är 17 år.
Citera
2009-02-17, 18:55
Medlem
M.BlueEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66

eller så ligger nog den hjärnskadan i någons annan huvud som tycks tro att det bara finns EN bostadskö i hela Stockholm.
sen vill jag inte bo på östermalm kan tillläggas.
Citera
2009-02-19, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66

Där har du väldigt fel. En etta kanske.

3orna, 4orna kräver runt 23-25 år kötid i bostadsförmedlingen. Sen finns det väl enstaka fall med folk som stått sen början på 90-talet och lyckats, men det är ovanligt.
Sen är det skillnad på lägenhet och lägenhet. Det finns sunkiga fyror på Östermalm också. Folk som har stått i kön i 20 år+ blir ju med tiden kräsna och accepterar inga råtthål, även om det så ligger på Strandvägen.
Citera
2009-02-19, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Där har du väldigt fel. En etta kanske.

3orna, 4orna kräver runt 23-25 år kötid i bostadsförmedlingen. Sen finns det väl enstaka fall med folk som stått sen början på 90-talet och lyckats, men det är ovanligt.
Sen är det skillnad på lägenhet och lägenhet. Det finns sunkiga fyror på Östermalm också. Folk som har stått i kön i 20 år+ blir ju med tiden kräsna och accepterar inga råtthål, även om det så ligger på Strandvägen.
'

Jaha, varför redovisar de den statistiken på sin hemsida då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in