2009-02-19, 18:49
Medlem
BRZMs avatar
Inte en sekund ens.
Citera
2009-02-19, 22:12
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Inte en sekund ens.
Berätta gärna mera detaljerat.
Citera
2010-01-06, 21:33
Medlem
TheAlamos avatar
Satte upp mig i kö nu för nån timme sen Jag valde ingen speciell kommun nu så det gäller väl hela Storstockholm troligen. Kommer väl hamna på nåt trevligt ställe som Rinkeby eller Tensta inom några år Hur lång tid brukar det ta förresten?
Citera
2010-01-06, 22:51
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Satte upp mig i kö nu för nån timme sen Jag valde ingen speciell kommun nu så det gäller väl hela Storstockholm troligen. Kommer väl hamna på nåt trevligt ställe som Rinkeby eller Tensta inom några år Hur lång tid brukar det ta förresten?

Om du vill hamna på så trevliga ställen som Rinkeby och Tensta kan du få behöva vänta i ungefär tre år.

https://bokabostad.stockholm.se/webu...rstadsdel.aspx
Citera
2010-01-06, 23:25
Medlem
Jag stod i Stockholms stads bostadsförmedling i 10 år och har nu fått en etta på 36 kvm i ett kulturhus på söder... Jag hade plats 67. Så man kan ha tur också. I detta fall var hyran lite hög, planlösningen knasig + att lägenheten ligger på vinden. Man ska alltid gå på en visning även om man har högt platsnummer. Det är massor av folk som bokat intresse som aldrig kommer.
Citera
2010-01-06, 23:32
Medlem
Jag stod ungefär 4 år för att få en lägenhet i Gottsunda/Uppsala. En kompis fick i samma stadsdel efter bara två år. Tror det är det kortaste jag hört att någon behövt köa här..men då var den lägenheten lite dyr i förhållande till storlek och standard.

Troligtvis samma här med grannkommunerna. I Tierp river de ju t.om. tomma lägenheter. Står man ut med att tågpendla en dryg halvtimme åt varje håll kan man säkert får nåt inom ett par månader där.
Citera
2010-01-07, 06:20
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.BlueEyes
jag har stått i min bostadskö i 24 år (!) och kan långt ifrån få lägenhet i innerstan där jag är född (bor i sthlm). så kom inte å gnäll för några fjuttigaår där ute i småstäderna!

Det är inte bara sthlm som kräver 20+ år för fina centrala lägenheter utan även i en hel del småstäder.

Hos kommunala har man ju aldrig tur men hos privata kan det gå snabbt, ett samtal kan många gånger räcka så sitter man med en ny fin bostad.
Citera
2010-01-07, 07:06
Medlem
vaselines avatar
Jag har haft tur. Tre lägenheter har STHLM:s bostadskö kirrat åt mig, ingen gång hade jag stått i kö i mer än två år. Två av dem i närförort, en av dem i en skitbetongförort... och två år var ungefär så länge jag stod ut att bo där
Citera
2010-01-07, 10:35
Bannlyst
Stod i SKB i 22 år. Fick till slut erbjudande om en lägenhet i Hässelby Gård, åkte ut ditt och kollade på den. Sen sket jag i kommunistsystemet och köpte en lägenhet istället, gick till och med ur SKB. Bra för er andra som står i SKB om inte annat.
Citera
2010-01-07, 12:15
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Om du vill hamna på så trevliga ställen som Rinkeby och Tensta kan du få behöva vänta i ungefär tre år.

https://bokabostad.stockholm.se/webu...rstadsdel.aspx
Äh drev, gärna ingen negerhåla.

Sollentuna/Skälby 5 0,4 1
Nynäshamn/Ösmo 4 0,4 1
Sollentuna/Skälby 3 0,7 1
Botkyrka/Tullinge Hamringe 4 0,7 1
Lidingö/Rudboda 2 0,8 2
Täby/Hägernäs 3 0,8 13

Där är det minst tid, inte för att jag behöver så snabbt men om man skulle så.
Citera
2010-01-07, 15:18
Medlem
nazipoliss avatar
3 år i Göteborg väntade jag innan avregistrerade mig och köppte en ny istället!
Citera
2010-01-07, 15:42
Medlem
Stockholm stads bostadskö är ett skämt. Det är 200 000+ personer som i kön varav kanske minst 50 000 faktiskt har råd med lägenheterna men det hjälper inte eftersom det ändå är 50 000 personer.

Lägenheter i innerstan tas av personer som suttit i kö sedan 80-talet.

Lägenheter i närförorter(Hägersten-liljeholmen, Enskede, Solna) tas av personer som suttit i kö sedan 90-talet.

Lägenheter i ytterområden som Akalla och Farsta tas av personer som sittit i kö sedan början av 2000-talet.

Personligen så har jag inte gjort en intresseanmälan än men vet att det går att ha tur även om man har plats 50(en vän fick lägenhet i Liljeholmen). Personligen så kan jag gardera mig med att köpa bostadsrätt ifall det inte går att få tag på vettigt boende.

Det är verkligen skrämmande vilka rättigheter en hyresgäst har genom hyreslagen. Ett exempel: Om en fastighet behöver renoveras så måste fastighetsägaren få tillåtelse av hyresgästerna om det kan få en stor positiv påverkan på bruksvärdet för att då ger fastighetsägaren rätt att ta ut en större hyra. Samtidigt kan hyresnämnden ålägga en fastighetsägare att rusta upp en förfallen hyresfastighet (är det någon som tror att detta INTE skulle vara en förlustsituation för fastighetsägaren?).

Men man skall inte gnälla, som tur är finns det bostadsrätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in