Stockholm stads bostadskö är ett skämt. Det är 200 000+ personer som i kön varav kanske minst 50 000 faktiskt har råd med lägenheterna men det hjälper inte eftersom det ändå är 50 000 personer.
Lägenheter i innerstan tas av personer som suttit i kö sedan 80-talet.
Lägenheter i närförorter(Hägersten-liljeholmen, Enskede, Solna) tas av personer som suttit i kö sedan 90-talet.
Lägenheter i ytterområden som Akalla och Farsta tas av personer som sittit i kö sedan början av 2000-talet.
Personligen så har jag inte gjort en intresseanmälan än men vet att det går att ha tur även om man har plats 50(en vän fick lägenhet i Liljeholmen). Personligen så kan jag gardera mig med att köpa bostadsrätt ifall det inte går att få tag på vettigt boende.
Det är verkligen skrämmande vilka rättigheter en hyresgäst har genom hyreslagen. Ett exempel: Om en fastighet behöver renoveras så måste fastighetsägaren få tillåtelse av hyresgästerna om det kan få en stor positiv påverkan på bruksvärdet för att då ger fastighetsägaren rätt att ta ut en större hyra. Samtidigt kan hyresnämnden ålägga en fastighetsägare att rusta upp en förfallen hyresfastighet (är det någon som tror att detta INTE skulle vara en förlustsituation för fastighetsägaren?).
Men man skall inte gnälla, som tur är finns det bostadsrätter.