• 5
  • 6
2009-03-21, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Just nu är det nolltolerans mot trams - redan påbörjat i IT-säkerhet med behövs förmodligen här med. Får man upp nivån en bit så håller det sig förhoppningsvis bra på egen hand med mindre tillrättavisande sen. Därefter se till att folk postar frågor i rätt forum, skriver en vettig rubrik och åtminstone ger sökfunktionen en chans. När allt det fungerar så har man kommit extremt långt, och förhoppningsvis kan vi behålla kunnigt folk i forumet. Som det ser ut nu så orkar nästan ingen stanna här särskilt länge. De flesta som postade mest för ett år sedan skriver nästan inget alls längre, och det är en väldigt olycklig utveckling. Dels för att det är ett tecken på att folk är missnöjda med forumet, och dels för att det försvårar för oss om man vill leta efter lämpliga moderatorskandidater. De som med tiden visar de kvaliteter som vi efterfrågar stannar inte tillräckligt länge för att bli aktuella.

Kunnigt folk finns det gott om, visst har du rätt....många tröttnar på att svara, då kvalitén på forumtrådarna inte håller klass.
Som jag nämnde tidigare, så är netikett en halv lösning på problemet. Som du själv säger så är inte netikett för dagens generation och då måste man hitta andra vägar.
En kombination av hårdare netikett och bättre forumuppdelning, så tror jag att forumen kan bli bättre.
Sen tycker jag att sökmotorn kan bli bättre. Visst finns det många trådar skapade på flashback, men om ni nu vill att nisse 18år, som egentligen är 14år, skall hitta det han söker, då han har dåligt tålamod.....så krävs det en bättre sökmotor.
Citera
2009-03-21, 21:52
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Sen tycker jag att sökmotorn kan bli bättre. Visst finns det många trådar skapade på flashback, men om ni nu vill att nisse 18år, som egentligen är 14år, skall hitta det han söker, då han har dåligt tålamod.....så krävs det en bättre sökmotor.
Då Windowsforumet är så innehållsrikt och spretigt som det är, skulle det krävas en specialsökmotor just för denna del. Och en sådan uppgift kanske är övermäktig att hantera.
Citera
2009-03-21, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Då Windowsforumet är så innehållsrikt och spretigt som det är, skulle det krävas en specialsökmotor just för denna del. Och en sådan uppgift kanske är övermäktig att hantera.

Visst har du rätt, Windowsforumet är extremt och svårhanterligt.
Själv har jag ingen självklar lösning på hur det skulle fungera.
Citera
2009-03-21, 22:06
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Kunnigt folk finns det gott om, visst har du rätt....många tröttnar på att svara, då kvalitén på forumtrådarna inte håller klass.
Som jag nämnde tidigare, så är netikett en halv lösning på problemet. Som du själv säger så är inte netikett för dagens generation och då måste man hitta andra vägar.
En kombination av hårdare netikett och bättre forumuppdelning, så tror jag att forumen kan bli bättre.
Sökmotorn fungerar. Problemet är bara att lyckas hitta en relevant tråd när det finns tjugo stycken med exakt samma frågeställning. I IT-säkerhet har jag försökt hitta de vanligaste frågorna, sökt på olika varianter i just det ämnet och slagit ihop väldigt många av trådarna till en enda stor samlingstråd som sen hamnar först vid sökningar. Det blir lättare för folk att hitta den, och jag kan med gott samvete slänga nya inom samma ämne i papperskorgen och hänvisa till den befintliga. En annan del av det här jobbet blir att se till att rubrikerna är vettiga.
Citera
2009-03-21, 22:08
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Visst har du rätt, Windowsforumet är extremt och svårhanterligt.
Själv har jag ingen självklar lösning på hur det skulle fungera.
Det har nog ingen i dagsläget, men dom lösningar som har införts och kanske kommer att införas gör nog gott i förlängningen.
Själv hoppas jag mest på färgade klistrade trådar, så det blir lättare för nya att hitta stora samlingstrådar där småfrågor kan samlas om liknande ämnen.
Citera
2009-03-21, 22:25
Medlem
kanulas avatar
Ahh, skönt att se att det händer lite saker här! Vi får hoppas att det kommer att förbättra forumet och att folk kan placera trådarna rätt!

Som tidigare skrivits; kunskapen är det inte brist på, dock har man inte orkat hänga i Windows speciellt länge. Jag får se om jag kommer tillbaka nu när det har blivit lite ordning och reda! Och dessutom får jag ge ett extra tack för att Vista-tråden är fimpad! Den har irriterat mig länge.

Ett litet steg för flashback, men ett stort steg för oss!
Citera
2009-03-21, 22:46
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Nästa steg som är enkelt för moderatorerna att införa är en FAQ som klistras. Än så länge är det bara en Windows 7-FAQ som vi fått in, men att skapa en samlingstråd och klistra in allt i den går snabbt. Sen ska jag även fixa ett gäng samlingstrådar för de vanligaste frågorna - dock inget motsvarande Vistatråden som blev helt för stor. Först ska jag dock bli klar med det i IT-säkerhet, sen fortsätter jag här.
Citera
2009-04-01, 13:51
Medlem
Personligen tycker jag det är helt värdelöst att många hyfsat stora ämnen hamnar i en och samma samlingstråd. Det finns väl inte en människa som orkar scrolla igenom 415 sidor för att finna en fråga som någon ställt där för 5 månader sen. Hellre separata trådar. Sökfunktionen funkar betydligt bättre på det sättet också.

Däremot så är problemet med upprepade frågor ganska irriterande. En faq vore kanske något, en klistrad tråd typ "100 frågor du kan hitta svaret på innan du skapar ytterligare en tråd" så folk fattar vad det rör sig om. Om man döper den klistrade till typ "Läs innan du postar" så kommer folk bara skita i att läsa den ändå.

Personligen gillar jag inte heller att man delat upp windowsforumet i 2 delar. Folk verkar ju uppenbarligen inte veta skillnad på diskussion och support och därför blir det bara en salig röra med trådar på fel plats.
Citera
2009-04-28, 18:24
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoddic
Personligen gillar jag inte heller att man delat upp windowsforumet i 2 delar. Folk verkar ju uppenbarligen inte veta skillnad på diskussion och support och därför blir det bara en salig röra med trådar på fel plats.

Jag har ett litet tips angående detta, och det är att på något sätt göra det allmänna meddelandet mycket mer tydligt och framträdande - antingen med ämneslänkningen i fetstil eller med någon manuell tag typ "[!OBS! LÄS FÖRST!]".

En hel del användare verkar helt enkelt inte lägga märke till uppdelningen av Windows-forat, utan postar i stället i första bästa underforum de klickar sig fram till - och det råkar bli Diskussions-forat eftersom det ligger överst i listan.

Jag tror att att just ett förtydligande av det viktiga meddelandet hade kunnat underlätta för moderatorerna i längden, så att de inte hade behövt lägga så mycket krut på att flytta en massa trådar.

Det kan kanske också vara bra att i det allmänna meddelandet skriva lite mer utförligt och ge några exempel på typ av trådar som hör hemma i respektive forum.

Idén med ett uppdelat forum är bra enligt mig, men den behöver finputsas lite ytterliggare för att bli mer effektiv.
Senast redigerad av -deviant- 2009-04-28 kl. 18:30.
Citera
2009-05-01, 19:50
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoddic
Personligen tycker jag det är helt värdelöst att många hyfsat stora ämnen hamnar i en och samma samlingstråd. Det finns väl inte en människa som orkar scrolla igenom 415 sidor för att finna en fråga som någon ställt där för 5 månader sen. Hellre separata trådar. Sökfunktionen funkar betydligt bättre på det sättet också.

Däremot så är problemet med upprepade frågor ganska irriterande. En faq vore kanske något, en klistrad tråd typ "100 frågor du kan hitta svaret på innan du skapar ytterligare en tråd" så folk fattar vad det rör sig om. Om man döper den klistrade till typ "Läs innan du postar" så kommer folk bara skita i att läsa den ändå.

FAQ inför jag gärna och tar gärna emot information som platsar i en sådan - att sammanställa den själv har jag inte tid till. Sen vad det gäller samlingstrådar så är tanken lite att eftersom ingen här hittar en tråd som är mer än 1-2 dagar gammal eftersom den då ligger minst 6-7 sidor bak så kan man lika gärna posta sin fråga i en samlingstråd. Förmodligen har någon annan ställt exakt samma fråga 25 sidor tidigare, men man behöver bara bevaka maximalt 1-2 sidor bak i tråden för att se om någon svarat. Skillnaden för användaren med frågan blir att hitta den stora tråden för att se om någon svarat jämfört med att bara hitta sin egen tråd. Skillnaden för övriga är att antalet trådstarter minskar något, och folk slipper bli irriterade - och bara svara 'SÖK!' när nya trådar om exakt samma sak startas ett par gånger i veckan.

Sen att folk inte postar rätt får helt enkelt vi moderatorer se till att hjälpa till att fixa. Ett problem är att gamla Windowsforumet nu är Diskussion, vilket betyder att alla som bumpar en gammal tråd gör det i just Diskussion. I vilket fall så är det väldigt enkelt för oss att bara flytta trådar så det är inget stort besvär.
Citera
2009-05-01, 19:54
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
Jag har ett litet tips angående detta, och det är att på något sätt göra det allmänna meddelandet mycket mer tydligt och framträdande - antingen med ämneslänkningen i fetstil eller med någon manuell tag typ "[!OBS! LÄS FÖRST!]".

En hel del användare verkar helt enkelt inte lägga märke till uppdelningen av Windows-forat, utan postar i stället i första bästa underforum de klickar sig fram till - och det råkar bli Diskussions-forat eftersom det ligger överst i listan.

Jag tror att att just ett förtydligande av det viktiga meddelandet hade kunnat underlätta för moderatorerna i längden, så att de inte hade behövt lägga så mycket krut på att flytta en massa trådar.

Det kan kanske också vara bra att i det allmänna meddelandet skriva lite mer utförligt och ge några exempel på typ av trådar som hör hemma i respektive forum.

Idén med ett uppdelat forum är bra enligt mig, men den behöver finputsas lite ytterliggare för att bli mer effektiv.
Tyvärr är det svårt att få folk att läsa både klistrade trådar och allmänna meddelanden. Vår förhoppning är att vi kan få andra färger på dem för att bättre synliggöra viktig information, men som så mycket annat ligger det på en önskelista till teknikerna. Däremot är det inga som helst problem att ändra innehållet i det allmänna meddelandet, så jag kan ta en titt på det och se hur det kan göras tydligare och lättare att förstå.

Finputsningen blir nog en kontinuerlig historia som blir bättre och snabbare om vi får input från användarna, så all feedback är positiv, även om vi inte lovar att göra precis allt ni anser att vi ska ändra på.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in