• 2
  • 3
2012-03-31, 13:13
Medlem
Någon som har möjlighet att lägga upp övningsfrågorna i rar/zip-fil (eller motsvarande) för nedladdning?
Citera
2012-04-02, 00:22
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaccot
Någon som har möjlighet att lägga upp övningsfrågorna i rar/zip-fil (eller motsvarande) för nedladdning?
Det kan du nog glömma. Övningsuppgifterna görs i samma online-format som testet, så möjligheten att "lägga" upp frågorna är rätt begränsad. Det kostar 500kr och är överlägset det bästa verktyget för att klara provet. Jag klarade mig med övningsuppgifterna och Google - kanske 20 timmar plugg all in all.
Citera
2013-05-11, 00:20
Medlem
Någon som vet om det finns ljudböcker?
Citera
2014-02-12, 18:13
Medlem
Lavios avatar
Dags att väcka liv i denna sovande björn.

Jag ska skriva licenstested i Swedsec alldeles snart, tror ni man kan klara testet på under 10 dagar om man lägger ner runt 13 timmar per dag på det?

Mao, hur många timmars totalplugg tror ni behövs för att klara skiten?
Citera
2014-02-24, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavio

Jag ska skriva licenstested i Swedsec alldeles snart, tror ni man kan klara testet på under 10 dagar om man lägger ner runt 13 timmar per dag på det?

Du planerar alltså att plugga ca 130 timmar? Det tycker jag att du borde klara av.
Jag räknar med att lägga 60 timmar, dock över 1-2 månader.
Citera
2014-02-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavio

Låter som att du planerat att lägga ner väldigt mycket tid. Har du nyligen studerat?

Jag gjorde testet 2009 efter att ha arbetat på en investmentbank ca 1 år och innan dess studier i industriell ekonomi. Pluggade då 2v ca 3h i veckan och klarade det på första försöket. Testet är väldigt enkelt om du har studerat på högskola/universitet och har grundkunskaper om finansiella instrument. Det man behöver plugga är egentligen regler/compliance/etik-grejer. Gör ett test-prov först så ser du vad du behöver plugga på.
Citera
2014-02-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Låter som att du planerat att lägga ner väldigt mycket tid. Har du nyligen studerat?

Jag gjorde testet 2009 efter att ha arbetat på en investmentbank ca 1 år och innan dess studier i industriell ekonomi. Pluggade då 2v ca 3h i veckan och klarade det på första försöket. Testet är väldigt enkelt om du har studerat på högskola/universitet och har grundkunskaper om finansiella instrument. Det man behöver plugga är egentligen regler/compliance/etik-grejer. Gör ett test-prov först så ser du vad du behöver plugga på.

This.

Pluggade själv i ca 2-3v och klarade det på första försöket. Dock något mer än 3h/veckan. Arbetade samtidigt på en bank så hade lite kunskap med mig den vägen.
Citera
2014-07-01, 16:11
Medlem
Jag är i begrepp att söka ett jobb som kräver SwedSec licens och vet inte om om jag förstår riktigt. Följande står på SwedSecs hemsida:

"Vad är det för skillnad mellan licensieringstest och licensen?
Licensieringstestet kan vem som helst avlägga. Licens, efter godkänt test, kan du bara få om du är anställd i ett anslutet företag till SwedSec.
"

Vad är skillnaden mellan licensieringstest och licens? Är skillnaden kunskapsmässig eller enbart det faktum att man knyter sin licens till en arbetsgivare?

Följande licensieringstesttillfällen finns enligt hemsidan: http://www.swedsec.se/tester/boka-te...nsieringstest/

Avser testtillfället licensieringstestet eller licensen? Kan man, som privatperson, göra övningsuppgifterna till en kostnad av 500 kr som beskrivits tidigare i tråden och sedan göra testet enligt testtillfällena ovan?

Tack på förhand.
Citera
2014-07-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonRaphael
Jag är i begrepp att söka ett jobb som kräver SwedSec licens och vet inte om om jag förstår riktigt. Följande står på SwedSecs hemsida:

"Vad är det för skillnad mellan licensieringstest och licensen?
Licensieringstestet kan vem som helst avlägga. Licens, efter godkänt test, kan du bara få om du är anställd i ett anslutet företag till SwedSec.
"

Vad är skillnaden mellan licensieringstest och licens? Är skillnaden kunskapsmässig eller enbart det faktum att man knyter sin licens till en arbetsgivare?

Följande licensieringstesttillfällen finns enligt hemsidan: http://www.swedsec.se/tester/boka-te...nsieringstest/

Avser testtillfället licensieringstestet eller licensen? Kan man, som privatperson, göra övningsuppgifterna till en kostnad av 500 kr som beskrivits tidigare i tråden och sedan göra testet enligt testtillfällena ovan?

Tack på förhand.
Göra testet kan vem som helst göra men oavsett resultat kommer du inte bli tilldelad en licens om du gör det som privatperson. Du måste vara ansluten till ett företag för att kunna få din licens.
Ingen förbjuder dig från att plugga och att göra övningsuppgifterna. Visar du för din, förhoppningsvis, blivande arbetsgivare att du har vad som krävs för att få licensen kan du ju få jobbet. De är troligtvis medvetna om att den som söker inte har licensen (som i ditt fall) eftersom det måste vara arbetsgivaren som intygar att du ska få ta del av licensen.

Summa summarum: Plugga till provet, sök jobbet.
Hoppas det gjorde dig någorlunda klokare.
Citera
2014-08-13, 22:43
Medlem
Jag har inga ekonomikunskaper, kan räkna gångerna jag varit inne på en bank samt har inga kunskaper alls över huvud taget inom juridik. Men jag har ett intresse av aktiehandel.

Jag vill göra detta prov för skojs skull. Min fundering är om detta kommer hjälpa mig få ett jobb inom bank etc? om jag så önskar.

Min utbildning kommer bli 5årig IT utbildning.
Citera
2023-02-13, 23:56
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Göra testet kan vem som helst göra men oavsett resultat kommer du inte bli tilldelad en licens om du gör det som privatperson. Du måste vara ansluten till ett företag för att kunna få din licens.
Ingen förbjuder dig från att plugga och att göra övningsuppgifterna. Visar du för din, förhoppningsvis, blivande arbetsgivare att du har vad som krävs för att få licensen kan du ju få jobbet. De är troligtvis medvetna om att den som söker inte har licensen (som i ditt fall) eftersom det måste vara arbetsgivaren som intygar att du ska få ta del av licensen.

Summa summarum: Plugga till provet, sök jobbet.
Hoppas det gjorde dig någorlunda klokare.

Bumpar tråden. Alla de tjänster jag har sett på bank står det i kravprofilen att man ska ha Swedsec-licens redan. Så hur sjutton kommer man in genom dörren?
Citera
2023-06-30, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Bumpar tråden. Alla de tjänster jag har sett på bank står det i kravprofilen att man ska ha Swedsec-licens redan. Så hur sjutton kommer man in genom dörren?
Tror om du har rätt bakgrund och personlighet att banken hjälper till med utbildningen. Har hört andra som fått Swedsec efter anställning.
Men kanske andra tider nu…
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in