Har bestämt mig för att ta Swedsec-provet av två anledningar:
1) Lära mig mer om mitt främsta intresse
2) Använda detta för att nå den utbildning jag vill ha, i detta fall i utlandet, genom att praktisera på bank eller annan finansiell instutition.
Kort och gott ser jag provet som en väg mot min drömutbildning som ligger antingen i London eller staterna. Nu till mina funderingar:
Jag har kollat i genom både rekommenderade böcker och kunskapskraven på
www.swedsec.org och även läst i genom ett par trådar här på Flashback men vet fortfarande inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Exakt hur ska jag ringa in den information jag behöver kunna? Att plugga in ett tjugotal böcker är ju inte aktuellt då jag inte har någon som helst aning vad jag bör och inte bör lägga vikt på. I en tråd föreslogs "Etik, regler och värderingar på kapitalmarknaden" av Adri de Ridder som en bok som använts på en kurs någon hade tagit. Jag antar dock att denna kurs var lärarledd och att detta hjälpte en hel del.
En andra fundering jag har haft är vilket av de två proven jag bör satsa på? Det finns ju ett bastest och sedan det större licensieringsprovet. Vad skiljer dem åt och hur kan detta påverka min arbetsansökan till sommarjobb/praktik? Värt att nämnas är att jag kommer ha två rekommendationer från anställda på Handelsbanken så det är dit jag siktar i nuläget. Vad tror ni?
Tack på förhand!