2011-11-30, 16:39
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatCaT
De är väldigt enkla, man kan inte misslyckas. Tar bedömt 2-3 timmar.

Ok tack. Jag hade fullt upp idag så jag hade inte tid att tala med chefen ang detta, men nu på fredag har jag kursdag internt så då passar det ypperligt. Återkommer, och tack än en gång.
Citera
2011-12-01, 20:25
Medlem
civ-ekonoms avatar
Tror ni det går att kombinera swedsec-studier rent tidsmässigt med 100% universitetsstuider och och ca 30-50% arbetstid?

Min plan är att bearbeta swedsec-stuiderna under en ganska lång tidsperiod, då jag inte har någon tidspress på mig att bli klar till något speciellt datum. Det underlättar ju en hel del, samtidigt får man ju inte dra ut på det alltför mycket heller.

Fyll gärna på med mer info, swedsec-trådarna är relativt runna.
Citera
2011-12-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Tror ni det går att kombinera swedsec-studier rent tidsmässigt med 100% universitetsstuider och och ca 30-50% arbetstid?

Min plan är att bearbeta swedsec-stuiderna under en ganska lång tidsperiod, då jag inte har någon tidspress på mig att bli klar till något speciellt datum. Det underlättar ju en hel del, samtidigt får man ju inte dra ut på det alltför mycket heller.

Fyll gärna på med mer info, swedsec-trådarna är relativt runna.

Jag studerar 50%, jobbar 100% i stort sett och pluggade till SwedSec samtidigt. Jag hade mitt test idag och klarade det. Jag tror att det effektivaste är att börja plugga 1-2 månader innan testet genom att först läsa igenom (skumma igenom) boken 1 gång och därefter skriva ut och nöta de "övningstest" som arbetsgivaren kan beställa hos SwedSec (de kostar 500 för alla delarna). De frågorna är drygt 350 till antalet och täcker in det mesta. Många av frågorna klarar man även med enkelt logik. Vill dock poängtera att jag inte ansåg testet som speciellt enkelt, fick 78%, 70% krävs för godkänt.

Om du vill få det gjort så bokar du testet så fort som möjligt. På så vis får du en deadline och det är lättare att få kontinuitet på studierna. Lätt att man lägger boken åt sidan annars när man sitter med de tråkiga delarna.....
Citera
2011-12-02, 14:40
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cash
Jag studerar 50%, jobbar 100% i stort sett och pluggade till SwedSec samtidigt. Jag hade mitt test idag och klarade det. Jag tror att det effektivaste är att börja plugga 1-2 månader innan testet genom att först läsa igenom (skumma igenom) boken 1 gång och därefter skriva ut och nöta de "övningstest" som arbetsgivaren kan beställa hos SwedSec (de kostar 500 för alla delarna). De frågorna är drygt 350 till antalet och täcker in det mesta. Många av frågorna klarar man även med enkelt logik. Vill dock poängtera att jag inte ansåg testet som speciellt enkelt, fick 78%, 70% krävs för godkänt.

Om du vill få det gjort så bokar du testet så fort som möjligt. På så vis får du en deadline och det är lättare att få kontinuitet på studierna. Lätt att man lägger boken åt sidan annars när man sitter med de tråkiga delarna.....

Tack för mycket bra info.

Jo jag förstår helt din tankegång angående studierna, det är en klassiker. Jag talade själv med chefen idag och det var inga problem, det mesta hänger på den egna motivationen och viljan.

Jag har inte läst på exakt vad utbildningen och testet innehåller, men hjälper det något om man har läst ekonomistudier på universitetsnivå och arbetat inom bank lika länge? Dum fråga kanske, men det vore intressant att veta hur mycket de här 3 olika parametrarna går hand i hand. Personligen känner jag mig tyngd redan som tillvaron är nu, och jag vet inte om jag orkar med ytterliggare en sak till.
Citera
2011-12-02, 23:06
Medlem
Citat:
Jag har inte läst på exakt vad utbildningen och testet innehåller, men hjälper det något om man har läst ekonomistudier på universitetsnivå och arbetat inom bank lika länge?

Det hjälper till viss del. Du har en klar fördel vid den finansiella delen, såsom CAPM, portföljteori, nuvärden av kassaflöden osv.
Men det är relativt lätta delar då du i stort sett inte använder några formler

Angående jobbet så beror det på vad du arbetat med. Jag har arbetat i snart två år på ett backoffice för en investmentbank och hade därmed lite lättare att svara på frågor rörande settling av aktieaffärer, regler gällande vp-konton, notor, olika typer av finansiella instrument och dylikt.

Arbetar man i kassan (vilket jag inte har någon aning om ifall du gör) så kan jag tänka mig att man har lättare för delar som berör handhavande av kundinfo, pengatvätt etc.

Någon nytta bör du därmed ha av dina nuvarande kunskaper då provet är ganska brett i sitt innehåll.

Det är dock inte ovanligt,så vitt jag förstår, att en del gör om provet både en eller två gånger.

Om jag vore du så skulle jag boka in tid för provet och börja plugga. Klarar du det inte så är det inte mer med det. Då vet du iaf vad det innebär.
Citera
2011-12-03, 08:29
Medlem
PhatCaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cash

Håller med om detta. Skumma boken/böckerna typ en timme varje kväll tills du är klar, sen nöt övningstesten och gå tillbaka till områden i böckerna du känner dig osäker på. Provet är inte jättelätt, men det är inte heller särskilt svårt... Precis som Mr.Cash säger så kan man resonera sig fram till många svar. Jag fick typ 80% vill jag minnas.
Citera
2011-12-04, 19:19
Medlem
Citat:
Jag har inte läst på exakt vad utbildningen och testet innehåller, men hjälper det något om man har läst ekonomistudier på universitetsnivå och arbetat inom bank lika länge?

Det hjälper absolut om du jobbat på bank, inte minst backoffice. Även ekonomistudier är mkt bra, åtminstone om du läst finansiella ekonomikurser då samma saker återkommer i testet. Jag gjorde testet som privatperson förra året, pluggade till och från i ett halvår innan men det var inte förrän jag gjorde övningstestet som man verkligen lärde sig effektivt det man förväntas kunna. Jag fick 84% rätt, men hade sannolikt failat om jag inte gjort övningstestet på nätet. Fick efter detta ett bra jobb i finansbranschen och jag är säker på att mitt godkända SwedSectest var en betydande anledning.
Citera
2011-12-07, 08:26
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Det hjälper absolut om du jobbat på bank, inte minst backoffice. Även ekonomistudier är mkt bra, åtminstone om du läst finansiella ekonomikurser då samma saker återkommer i testet. Jag gjorde testet som privatperson förra året, pluggade till och från i ett halvår innan men det var inte förrän jag gjorde övningstestet som man verkligen lärde sig effektivt det man förväntas kunna. Jag fick 84% rätt, men hade sannolikt failat om jag inte gjort övningstestet på nätet. Fick efter detta ett bra jobb i finansbranschen och jag är säker på att mitt godkända SwedSectest var en betydande anledning.

Grymt, och grattis. Jag klarade precis Finansiering 2 (B), tyckte den var väldigt tung måste jag erkänna.

Personligen så siktar jag dock inte mot finansbranschen, även om jag jobbat inom bank i snart 2 år. Jag vill jobba med redovisning, antingen revisor eller controller. Den utbildningen jag går är också väldigt bra anpassad just för det, även själva universitetet har bra näringslivskopplingar inom den grenen. Frågan är om swedsecen då är helt bortkastat? Om man tänker på tiden det tar, att det ev kommer sänka andra betyg en aning osv.

Nu är det ju inte säkert att det blir som jag har tänkt, jag kanske fastnar på gammelbanken och fortsätter där efter examen på en högre nivå. Men det är faktiskt inte min önskan nu, och har inte varit sedan många år tillbaka.

För mig handlar det om att hela tiden göra sig så konkurrenskraftig som möjligt. Att förutom studier, betyg och arbete även ha andra meriter vid sidan av. Det kan gälla allt ifrån just swedsec till körkort, även om det låter fånigt i dessa sammanhang. Jag ser mig som någon karaktär i ett rollspel där jag hela tiden vill förbättas med nya skills och erfarenheter (ta det lite ironiskt).

Tack på förhand!
Citera
2011-12-14, 17:44
Medlem
civ-ekonoms avatar
Ursäkta ego-bump, men jag har bestämt mig för att vänta med swedsec-lic något år till. Detta pga studier samt arbete hos den arbetsgivare som eventuellt skulle licensiera mig.

Jag ska prioritera studierna först, sedan jobbet, därefter vidare internutbildning inom jobbet. Swedsecen kommer förmodligen ta för mycket tid helt enkelt, och jag är inte riktigt redo heller känner jag.

Lycka till för er andra, vore intressant att höra mer om detta.
Citera
2012-03-08, 22:01
Medlem
Om man pluggar till swedseclicensieringen privat, hur lång tid kan man räkna med? Om man sitter 5-6 timmar i veckan. Klarar man det på två månader, sex månader, ett år? Förstår att det är väldigt individuellt men anledningen jag frågar är att aktiespararna exempelvis tar 25k för en förberedande utbildning och jag har svårt att se att licensieringen skulle vara värre än en vanlig ekonomitenta på universitet. Kan tillägga att jag har jobbat inom försäkringsbranschen fyra år och varit certifierad rådgivare två och ett halvt år och har ekonomiskt intresse och universitetsutbildning.
Citera
2012-03-09, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halle7
Om man pluggar till swedseclicensieringen privat, hur lång tid kan man räkna med? Om man sitter 5-6 timmar i veckan. Klarar man det på två månader, sex månader, ett år? Förstår att det är väldigt individuellt men anledningen jag frågar är att aktiespararna exempelvis tar 25k för en förberedande utbildning och jag har svårt att se att licensieringen skulle vara värre än en vanlig ekonomitenta på universitet. Kan tillägga att jag har jobbat inom försäkringsbranschen fyra år och varit certifierad rådgivare två och ett halvt år och har ekonomiskt intresse och universitetsutbildning.

Med din bakgrund och om du pluggar 5-6 timmar i veckan så räcker det med 2v.

Jag gjorde testet 2009 efter att ha arbetat på en investmentbank ca 1 år och innan dess studier i industriell ekonomi. Pluggade då 2v ca 3h i veckan och klarade det på första försöket. Testet är väldigt enkelt om du har studerat på högskola/universitet och har kunskap om finansiella instrument. Det man behöver plugga är egentligen regler/compliance/etik-grejer. Gör ett test-prov först så ser du vad du behöver plugga på.
Citera
2012-03-19, 19:49
Medlem
Nån som vet hur mycket skattefrågor det kommer på provet? Har ganska svårt att hålla koll på alla procentsatser och avdragsnivåer för alla olika instrument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in