Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Jag har inte läst på exakt vad utbildningen och testet innehåller, men hjälper det något om man har läst ekonomistudier på universitetsnivå och arbetat inom bank lika länge?
Det hjälper till viss del. Du har en klar fördel vid den finansiella delen, såsom CAPM, portföljteori, nuvärden av kassaflöden osv.
Men det är relativt lätta delar då du i stort sett inte använder några formler
Angående jobbet så beror det på vad du arbetat med. Jag har arbetat i snart två år på ett backoffice för en investmentbank och hade därmed lite lättare att svara på frågor rörande settling av aktieaffärer, regler gällande vp-konton, notor, olika typer av finansiella instrument och dylikt.
Arbetar man i kassan (vilket jag inte har någon aning om ifall du gör) så kan jag tänka mig att man har lättare för delar som berör handhavande av kundinfo, pengatvätt etc.
Någon nytta bör du därmed ha av dina nuvarande kunskaper då provet är ganska brett i sitt innehåll.
Det är dock inte ovanligt,så vitt jag förstår, att en del gör om provet både en eller två gånger.
Om jag vore du så skulle jag boka in tid för provet och börja plugga. Klarar du det inte så är det inte mer med det. Då vet du iaf vad det innebär.