2009-03-01, 13:29
Medlem
TuXIs avatar
Så, vad kan man göra för kul med en server nu då?
Förutom sms-server. Man kan ha rss-flöde med torrents och sätta upp övervakning... Vad mer kul finns egentligen?
Citera
2009-03-01, 13:54
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuXI
Förutom sms-server. Man kan ha rss-flöde med torrents och sätta upp övervakning... Vad mer kul finns egentligen?

Tekniken finns, din ekonomi och kreativitet är begränsningen. Jag vet inte riktigt om du vill att folk ska låtsas vara Uppfinnar-Jocke eller om du vill veta vad det finns för tekniska möjligheter med en dator.
Citera
2009-03-01, 15:37
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuXI
En populär spelserver med reklam för företag som är villiga att pröjsa iaf strömförbrukningen Minns den gamla goda CS 1.3 tiden, installerade en server för ett internetcafé i Lund mot reserverad serverplats och PHP-adminlogin haha..
Citera
2009-03-01, 16:27
Medlem
Tigrovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Mediamarkt har även en mycket stor uppsättning med kameror. Helt klart värt ett besök.
Jag kan rekommendera Biltemas webkamera, fungerar utan problem med Linux om man vill köra t.ex Motion.
Citera
2009-03-01, 16:46
Medlem
Cool idé! Det hade varit nice om jag kunde sätta upp en sådan. Om jag hade kunskapen.
Citera
2009-03-01, 17:11
Medlem
TuXIs avatar
Kan vi inte ta och "lista" alla saker man kan använda en hemmaserver till då?
I tråden nämns ju redan RSS-flöde med torrents osv. Kameraövervakning, Sms-server, om man har en extra telefon och har ett bra abb/kontantkort som gör att det inte kostar hutlöst mycket. osv osv.
Citera
2009-03-02, 04:27
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Backup system: kontinuerlig säkerhetskopiering av unika filer som foton, arbeten och musik, men cykliskt sådan av config- och loggfiler samt hela systemet (t.ex att en månad gamla filer skrivs över).
Folk gör sig sällan besväret men sker det per automatik med en server så bör det någon gång förhindra den nästan årligt återkommande ångesten orsakad av felformatering och div. krashar

Fasen, har bestämt mig för att sätta upp en hemmaserver nu! Kostar ju knappast mer än en måttlig tobakskonsumption och säkert mer givande
Senast redigerad av R.W.Cheese 2009-03-02 kl. 04:29.
Citera
2009-03-02, 09:56
Medlem
Liten dum fråga kanske, men jag ska sätta upp en hemmaserver med liknande funtioner som ts tänkte jag, men detta kommer ju ta sin lilla tid att få ordning på, så min fråga är om man kan installera ubuntu server tex. och sen slänga in burken i en garderob och kunna komma åt den på nått smidigt sätt över nätverket ? Helst grafiskt gränssnitt .
Citera
2009-03-02, 14:43
Medlem
korqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiCk^NiCk
Liten dum fråga kanske, men jag ska sätta upp en hemmaserver med liknande funtioner som ts tänkte jag, men detta kommer ju ta sin lilla tid att få ordning på, så min fråga är om man kan installera ubuntu server tex. och sen slänga in burken i en garderob och kunna komma åt den på nått smidigt sätt över nätverket ? Helst grafiskt gränssnitt .

SSH med X11 påslaget gör säkert susen, aldrig kört en grafisk SSH dock.
SSH via terminal fungerar skitbra, bara att dra hem Putty och du har tillgång till din server från jobbet/skolan
Citera
2009-03-02, 17:31
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Citat:
VNC rekommenderar jag. Det går också att använda via SSH och är kompatibelt med de största OSen.

Den här länken kan nog hjälpa även om du inte ska köra Ubuntu:
https://help.ubuntu.com/community/VNC

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av korq
SSH med X11 påslaget gör säkert susen, aldrig kört en grafisk SSH dock.
SSH är varken text- eller grafikbaserat, det är helt enkelt ett protokoll för att skapa en direkt och krypterad anslutning mellan en klient och whatever tjänst som en server kör. Man kan via SSH nå FTP, HTTP, Counter-Strike osv. Super Mario Långben fungerar däremot INTE
Senast redigerad av R.W.Cheese 2009-03-02 kl. 17:39.
Citera
2009-03-02, 17:42
Bannlyst
Citat:

Tycker du skall välja FreeNX, den här betydligt snabbare än VNC på grafikuppdateringar. Dessutom så använder den SSH by default.
Citera
2009-03-02, 22:25
Medlem
TuXIs avatar
Då får väl jag vara den som säger det;

Varför i hela friden skall du köra X på en server? Räcker med putty över ssh.. skriva skriva..
det går åt lite extra tobak men, det är ju bara gött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in