Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-16, 23:32
  #1
Medlem
Sedan knappt ett år tillbaka har en gammal dator från -98 agerat ryggrad för hela nätverket i huset! I och med att fler datorer tillkom nätverket, och alla hade sin del av musik, film, program osv blev det nödvändigt att låta en datorn stå på 24/7 där alla kan komma åt privata/publika filer. Allt eftersom dagar och veckor passerar utökade tjänsterna med torrentklienter, webserver, jukebox, övervakningskameror, xbox streamer, reläkontroller samt SMS Server (comviq kontant) - you name it!

Server Spec
  • Pentium II (Deschutes) @ 400 MHz
  • 384 MB ram
  • 40 GB HDD
  • 750 GB HDD
  • 1000 GB HDD

Hårddiskarna är fullt krypterade utom en bootdel på 40GB hårddisken där operativsystemet körs.

Då jag aldrig använt linux tidigare, men var fast besluten om att detta skulle bli mitt OS, googlade jag "linux server" och vips var jag fast för Ubuntu Server Edition.

rTorrent
Startar automatiskt torrentfiler som placeras i diverse olika mappar, dessa sorteras även i olika mappar. Körs tillsammans med "RSSDler" och SMS Servern.

RSSDler
RSS-feeder som plockar torrentfiler från diverse olika hemsidor, och placeras dessa i olika mappar. Vissa torrentfiler startas automatiskt genom rTorrent, andra placeras i en speciell mapp för sms tjänsten.

Apache, PHP, Mysql
Indexerar alla filer i mediaarkiver för snabb sökning, plockar information från imdb angående filer för att lätt se vilka skådespelare som är med i vilka filmer bland arkivet. Körs även tillsammans med sms tjänsten och jukebox.

Övervakningskameror
Fildelning + Globalisering = Kärlek! Köpte ett par USB-kameror från Kina, kostar inte mycket mer än några dollars styck med frakt! Motion är ett program som spelar in videor och tar bilder när den upptäcker rörelse i bilden från kameran.

Xbox
Ushare streamar media genom nätverket så även media kan spelas upp på TVn.

JukeBox
mpd + php utgör jukeboxen. Jag har försökt hitta något bra interface för detta genom t.ex. en spelkontroller, men det bästa just nu är mobilen (wlan) alternativt psp och annan dator.

Reläkontroller
En gammal reläkontroller kopplades till datorns parallellport för att kunna styra lampor. Styrs genom en hemsida med lite php och ajax scripts.

SMS Server
En modemsladd från kina för 15kr direkt i brevlådan (320kr på kjell.com) samt mobilen utgör tillsammans med Gnokii sms servern. Denna uppdaterar mig med dagens namnsdag, händelser för denna dag, torrentinformation osv.. Får sms när nedladdningar är klara och blir förfrågad om att starta vissa som RSSDler hittat Svarar på kommandon.

Jag ser mig själv inte som särskilt duktig på linux, men jag är fortfarande stolt över vilket system jag har fått att fungera. Är det nu någon som är intresserad av att jag skriver en guide till någon av ovan beskrivna funktioner?
Citera
2009-02-17, 00:11
  #2
Medlem
winkers avatar
Låter väldigt intressant med kameror. Du vet ingen billig kinakamera som är trådlös med en sjujäkla räckvidd? Så jag slipper sätta upp en burk precis vid stället där jag ska ha den.

Vet du förövrigt någon bra sida där man kan beställa varor från kina problemfritt?
Citera
2009-02-17, 00:13
  #3
Medlem
Ödlans avatar
Du får gärna dela med dig av metoden du använder för SMS inklusive nödvändig hårdvarulista samt information om var man införskaffar sig produkterna.
Citera
2009-02-17, 00:13
  #4
Medlem
karlans avatar
Jag skulle vilja se en komplett guide för alla moment du har.
SMS-delen är jag speciellt intresserad av då jag själv kör ubuntu server ed. i garderoben med just fokus på fildelning osv.

Gärna lite länkar till div. utrustning du har köpt till såsom kamerorna, samt programvaran du använder osv.

Shoot!
Citera
2009-02-17, 00:21
  #5
Medlem
En komplett guide vore inte fel

Btw, duger verkligen den P2'an? Har själv en liknande burk som säkert stått och samlat damm i 6-7 år (?)
Citera
2009-02-17, 00:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winker
Låter väldigt intressant med kameror. Du vet ingen billig kinakamera som är trådlös med en sjujäkla räckvidd? Så jag slipper sätta upp en burk precis vid stället där jag ska ha den.

Vet du förövrigt någon bra sida där man kan beställa varor från kina problemfritt?

Jag använde mest Ebay, alla kineser skickar presenter och jag har aldrig haft något problem. Nu på senare tid har jag börjat använda www.dealextreme.com där man kan välja att få paketet skickat som present. Man hittar det enklast under "Top Sellers" och det kostar $0.01. Antar att de måste ha med det i registret..
Citera
2009-02-17, 00:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShazaM
En komplett guide vore inte fel

Btw, duger verkligen den P2'an? Har själv en liknande burk som säkert stått och samlat damm i 6-7 år (?)

Jovars den duger alldeles utmärkt med lite planering och prioritering (nice). Kommer rTorrent upp i hastigheter över 800 KB/s blir den lite segare liksom en gammal bil på motorvägen men "nice" fixar det ganska bra. Unrar av nya filer fixas på nattetid och när den kan gå upp i loadavg > 10

Annars fungerar det utmärkt att spela upp 1080p filmer på två datorer samtidigt som xboxet spelar upp någon avi fil. Satakortet till hårddiskarna är förresten det en skitgrej från kina för 80kr till dörren
Citera
2009-02-17, 00:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlan
Jag skulle vilja se en komplett guide för alla moment du har.
SMS-delen är jag speciellt intresserad av då jag själv kör ubuntu server ed. i garderoben med just fokus på fildelning osv.

Gärna lite länkar till div. utrustning du har köpt till såsom kamerorna, samt programvaran du använder osv.

Shoot!

SMS delen är konstigt nog relativt simpel. Man gör det lite till vad man vill antar jag, men i korthet fungerar den som såhär.
  1. Sony Ericsson K608i ---> USB sladd till datorn
  2. Gnokii // smsd plockar sms från telefonen samt skickar dessa till en MySQL databas.
  3. Ett php-script läser av mysql-databsen en gång per sekund och (a) kollar efter nya meddelande, (b) kollar efter nya .torrentfiler i en speciell katalog, (c) kollar efter rTorrents kommando för nedladningar.
  4. PHP-scriptet lägger sedan till en ny entry i databasen, som smsd läser under nästa runda och sedan skickar med telefonen, cirkeln är sluten..


Ska pilla ihop något mer vettigt senare, detta är vad jag kom och tänka på nu..

Länktips,
http://www.google.se/search?q=gnokii...ient=firefox-a

http://www.gnokii.org/
Citera
2009-02-17, 00:45
  #9
Medlem
Ödlans avatar
Förresten, du kan låta burken smsa dig utan krångel med kinesiska sladdar och krav på mobiltelefoner. Med basiska kunskaper i php kan du enkelt återskapa lösningen du implementerat fast mycket billigare. I längden vet jag dock inte om det är billigare då du förmodligen kör Comviq Kompis på både server och ficktelefon och på så vis smsar gratis däremellan.

Allt är relativt men eftersom jag gillar valmöjlighet nämner jag mo-sms.
Citera
2009-02-17, 00:54
  #10
Medlem
Japp kör comviq kompis på båda sidor. Kände inte till mo-sms sedan tidigare, men tror samtidigt inte att det hade blivit ett alternativ. Anledningent till att det finns en sms-funktion är inte för att jag behöver det, utan för att jag hade en mobiltelefon till spars, fick ett kontantkort i reklam på posten och visserligen tänkt på det ett tag innan. Dessutom är sladden densamma som finns på Kjell Co, men nu med laddare inbyggd.
Citera
2009-02-17, 01:06
  #11
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Det låter som ett riktigt intressant bygge. Skulle gärna se en guide plus några bilder på spektaklet.
Citera
2009-02-17, 01:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlan
Jag skulle vilja se en komplett guide för alla moment du har.
//...//
Gärna lite länkar till div. utrustning du har köpt till såsom kamerorna, samt programvaran du använder osv.

Citat:
Ursprungligen postat av ShazaM
En komplett guide vore inte fel



+ 1
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback