2009-02-23, 19:43
Medlem
Detta var en mycket intressant tråd. Jag har också märkt (efter någon månad) att en hemmaserver är väldigt praktiskt. Jag har själv funderat på att bygga ut burken i garderoben lite med en tellstick och liknande. Då vore din SMS-idé väldigt rolig, att kunna starta lampor/tv/stereo/andra datorer med hjälp av ett SMS helt enkelt. Kanske inte är så nödvändigt jämt, men bara att ha något att göra på fritiden! Sedan att kunna skicka SSH-kommandos med hjälp av SMS vore ju underbart i vissa lägen. Kommer definitivt följa tråden!
Citera
2009-02-24, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannenutanminne
Det här är väl den enda av dina serverapplikationer som är genuint elite och lite originell.
Vissa av de andra grejerna med jukebox och sånt är ju sånt som varenda svennebanan i dag tyvärr "måste" ha.

Låter som att du har gjort en riktigt ambitiös integrering av sms-tjänsterna i hela "systemet" också. Vad uppskattar du att du har för månadskostnad för SMS som gäller servern?

Har precis börjat med detta, och använder därför comviq kompis, så jag har väl skickat runt 800 sms och inte betalat en krona, men behövde fylla på sim-kortet med 150 kr iaf. Billigaste påfyllningen av comviq kompis är 75 kr så det är vad månadskostnaden blir, gäller bara att hitta något polarna kan dra nytta av så de kan pröjsa en 20 kr/månad så kanske man till och med får elen betald för burken!
Citera
2009-02-24, 09:10
Medlem
frdns avatar
Hur är det med värme egentligen?
Klarar en dator (p4, 256 mb RAM, ungefär 100 gb hårddisk) att stå på i en garderob 24/7? Borde bli ganska så varmt!

Sedan tänkte jag på ljudnivån, hur mycket låter den?
Hur ska man dra trådarna? Denna tråd väckte många frågor, minsann.
Smidigast är väl ändå att ställa hemmaservern i någon sorts skänk eller "byrå" nära routern?
På så sätt är det ju nära (slipper överskrida 10m LAN-kabel) och man slipper höra oljudet.
Sedan det där med webkameror, hur gör man egentligen för att installera de?
Och håller en vanlig webkamera mot kyla, eller ska man köpa en ny, köldtålig?

Tack på förhand, många frågor blev det!
Citera
2009-02-24, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdn
Hur är det med värme egentligen?
Klarar en dator (p4, 256 mb RAM, ungefär 100 gb hårddisk) att stå på i en garderob 24/7? Borde bli ganska så varmt!

Om den enda kylningen är självdrag genom chassiet, ja.
Om du använder aktiv kylning korrekt dimensionerad till utrymmet och utrustningen, nej.

Jag kör en P4 2.6GHz med 5 diskar i en garderob med bra ventilation genom chassiet med tysta fläktar som var nästan gratis när det begav sig.
Diskarna håller sig under 30 grader vid last, sällan (läs: aldrig) alla jobbar samtidigt.

Switchen utvecklar en del värme när nätverket belastas eftersom den är svårare att kyla med låg ljudnivå och obefintlig budget.

Det klart det är varmare i garderoben än i övriga rummet, men vill man kan man ju fixa en frånluftsfläkt högst upp i garderoben. Perfekt om inte torktiden i tvättstugan räcker till!
Citera
2009-02-24, 11:40
Medlem
Pekkmusts avatar
Citat:
Xbox
Ushare streamar media genom nätverket så även media kan spelas upp på TVn.
Jag har tyvärr inte läst hela tråden så om jag upprepar något så ber jag om ursäkt.
Är väldigt intresserad av att lägga till denna tjänst hemma hos mig, men dock med brist på information på programmets hemsida så undrar jag om ni har några bättre sidor som förklarar lite närmare om vad programmet kan göra, vad som stöds osv.

Tackar på förhand.
Citera
2009-02-24, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrövhål
En grej som mitt snåla jag funderar på är vad elkostnaden blir på ett år för att ha igång en burk 24/7, med ett 300W nätagg och 2-3 hårddiskar i?

Siffrorna som folk postat tidigare låter vettiga, men en sak som slog mig när jag byggde ny burk härom månaden var hur lite ström den riggen drar i förhållande till äldre maskiner.

Gamla nätagg har inte så bra effektivitet direkt, de nya +80 ligger ju ofta precis inom 80 %-gränsen vilket inte är superbra direkt. Men äldre nätagg är ofta stora energibovar.

Det jag menar är att på sikt så kan det vara värt att kika på lite modernare komponenter, så som +80 nätagg, CPU med stepping, energisnålare diskar etc. eftersom energipriset troligtvis lär fortsätta stiga samtidigt som man minskar sin personliga miljöpåverkan.

OnT: Min hemmaserver uppstod eftersom jag ville vara säker på att kunna route'a runt stora mängder data i 100Mbit. Bra routers kostar mycket pengar.
Utöver router-funktionaliteten så agerar den filserver, nfs och samba. Kör också torrent på den såklart.
Apache såklart till en massa saker.
GNUMP3D för att streama musik till mobilen eller vad man nu har för pryl med internet i.
Streaming via nfs till Tvix'en i hemmabion.
All annan streaming via nfs eller samba genom Hamachi (VPN), perfekt när man är hemifrån men inte vill missa sin favoritserie.
Testat lite med DNS på den för skoj skull, onödigt men lärorikt.
Senast redigerad av foxbox 2009-02-24 kl. 12:17.
Citera
2009-02-24, 12:36
Medlem
fettabrydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekkmust
Jag har tyvärr inte läst hela tråden så om jag upprepar något så ber jag om ursäkt.
Är väldigt intresserad av att lägga till denna tjänst hemma hos mig, men dock med brist på information på programmets hemsida så undrar jag om ni har några bättre sidor som förklarar lite närmare om vad programmet kan göra, vad som stöds osv.

Tackar på förhand.
jag använder det på ett väldigt simpelt sätt.. kör igång en ushare-daemon och då kan jag från min 360 bläddra i angiven mapp på min dator med linux för att välja en film att spela upp...
jag är väl nöjd men det är trist att det inte är mer automatiserat. t.ex måste jag packa upp manuellt på datorn, och eftersom ushare (iaf sist jag kollade) inte stöder undertexter i form av .srt/.sub så måste man "bränna in" den i filmen manuellt med t.ex avidemux, och det tar sin tid nu när jag har krypterat min disk.
borde fan gjort en okrypterad partition för sånt här... men men.

i vilket fall stöder den vanliga dvdrip-releaser, det är väl ungefär vad jag har testat. hemsidan säger:

edit: fan där står det ju subtitle files, det måste jag kolla upp... nu blir jag glad, hoppas hoppas.

jag överväger nästan att dra igång en virtuell maskin för att kunna använda någon av win32-applikationerna för streaming till 360, ska finnas ett antal... t.ex med stöd för undertexter direkt, vilket vore grymt.

förresten, till dig/er som använder SMS på olika sätt. t.ex om man nu skickar ett kommando, hur sköts autentiseringen? jag antar att den bara gör en check på mobilnumret och utgår från det?
Senast redigerad av fettabryden 2009-02-24 kl. 12:41.
Citera
2009-02-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettabryden
jag använder det på ett väldigt simpelt sätt.. kör igång en ushare-daemon och då kan jag från min 360 bläddra i angiven mapp på min dator med linux för att välja en film att spela upp...
jag är väl nöjd men det är trist att det inte är mer automatiserat. t.ex måste jag packa upp manuellt på datorn, och eftersom ushare (iaf sist jag kollade) inte stöder undertexter i form av .srt/.sub så måste man "bränna in" den i filmen manuellt med t.ex avidemux, och det tar sin tid nu när jag har krypterat min disk.
borde fan gjort en okrypterad partition för sånt här... men men.

i vilket fall stöder den vanliga dvdrip-releaser, det är väl ungefär vad jag har testat. hemsidan säger:

edit: fan där står det ju subtitle files, det måste jag kolla upp... nu blir jag glad, hoppas hoppas.

jag överväger nästan att dra igång en virtuell maskin för att kunna använda någon av win32-applikationerna för streaming till 360, ska finnas ett antal... t.ex med stöd för undertexter direkt, vilket vore grymt.

förresten, till dig/er som använder SMS på olika sätt. t.ex om man nu skickar ett kommando, hur sköts autentiseringen? jag antar att den bara gör en check på mobilnumret och utgår från det?

Problemet med ushare + xbox är att ushare stödjer det mesta, t.ex. VOB så man behöver inte ens bränna dvdrips utan bara mounta dessa, tyvärr stödjer xboxen väldigt begränsat material. 360 i orginal stödjer t.ex. inte heller mp3 så musiken får man inte till tvn...
Citera
2009-02-24, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxbox
Siffrorna som folk postat tidigare låter vettiga, men en sak som slog mig när jag byggde ny burk härom månaden var hur lite ström den riggen drar i förhållande till äldre maskiner.

Gamla nätagg har inte så bra effektivitet direkt, de nya +80 ligger ju ofta precis inom 80 %-gränsen vilket inte är superbra direkt. Men äldre nätagg är ofta stora energibovar.

Det jag menar är att på sikt så kan det vara värt att kika på lite modernare komponenter, så som +80 nätagg, CPU med stepping, energisnålare diskar etc. eftersom energipriset troligtvis lär fortsätta stiga samtidigt som man minskar sin personliga miljöpåverkan.

OnT: Min hemmaserver uppstod eftersom jag ville vara säker på att kunna route'a runt stora mängder data i 100Mbit. Bra routers kostar mycket pengar.
Utöver router-funktionaliteten så agerar den filserver, nfs och samba. Kör också torrent på den såklart.
Apache såklart till en massa saker.
GNUMP3D för att streama musik till mobilen eller vad man nu har för pryl med internet i.
Streaming via nfs till Tvix'en i hemmabion.
All annan streaming via nfs eller samba genom Hamachi (VPN), perfekt när man är hemifrån men inte vill missa sin favoritserie.
Testat lite med DNS på den för skoj skull, onödigt men lärorikt.

Har en Dell PowerEdge 4400, xeon dubbla kärnor ā 933 MHz tror jag och 5st 36 GB SCSI diskar, med andra ord en riktig server mot det jag använder. Denna drog runt 300 watt på bara ett nätagg, kopplade man in alla tre nätaggen gick det totatlt sett ner till 250watt. Dessvärre lät den mycket med alla fläktar... Någon spekulant som är intresserad av en tung server?
Citera
2009-02-24, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fdfdgd
Har en Dell PowerEdge 4400, xeon dubbla kärnor ā 933 MHz tror jag och 5st 36 GB SCSI diskar, med andra ord en riktig server mot det jag använder. Denna drog runt 300 watt på bara ett nätagg, kopplade man in alla tre nätaggen gick det totatlt sett ner till 250watt. Dessvärre lät den mycket med alla fläktar... Någon spekulant som är intresserad av en tung server?

Det var ju inte så illa ändå. Hade varit väldigt intressant med en modern dito att jämföra med.

Har tyvärr inte min server att mäta på nu men jag ska mäta lite på min stationära dator. Har för mig att den ligger kring 180W vid 'normal' last.
Modern C2D med 2.8 TB lagring samt 20" plattskärm, dock inget vansinnigt grafik-kort vilket antagligen sparar en del ström.
Men som sagt, den stora besparingen i moderna datorer ligger nog i energisparåtgärder tillsammans med hög verkningsgrad på PSU. Får nog testa full-last med tokmycket R/W på alla diskar samt optisk media.
Senast redigerad av foxbox 2009-02-24 kl. 13:19.
Citera
2009-02-24, 14:43
Medlem
Det var någon som frågade efter en kamera som kunde vara långt ifrån datorn förut i tråden:
http://www.coolstuff.se/Tradlos_Spionkamera
Citera
2009-02-25, 15:49
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Mediamarkt har även en mycket stor uppsättning med kameror. Helt klart värt ett besök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in