Citat:
Ursprungligen postat av Vrövhål
En grej som mitt snåla jag funderar på är vad elkostnaden blir på ett år för att ha igång en burk 24/7, med ett 300W nätagg och 2-3 hårddiskar i?
Siffrorna som folk postat tidigare låter vettiga, men en sak som slog mig när jag byggde ny burk härom månaden var hur lite ström den riggen drar i förhållande till äldre maskiner.
Gamla nätagg har inte så bra effektivitet direkt, de nya +80 ligger ju ofta precis inom 80 %-gränsen vilket inte är superbra direkt. Men äldre nätagg är ofta stora energibovar.
Det jag menar är att på sikt så kan det vara värt att kika på lite modernare komponenter, så som +80 nätagg, CPU med stepping, energisnålare diskar etc. eftersom energipriset troligtvis lär fortsätta stiga samtidigt som man minskar sin personliga miljöpåverkan.
OnT: Min hemmaserver uppstod eftersom jag ville vara säker på att kunna route'a runt stora mängder data i 100Mbit. Bra routers kostar mycket pengar.
Utöver router-funktionaliteten så agerar den filserver, nfs och samba. Kör också torrent på den såklart.
Apache såklart till en massa saker.
GNUMP3D för att streama musik till mobilen eller vad man nu har för pryl med internet i.
Streaming via nfs till Tvix'en i hemmabion.
All annan streaming via nfs eller samba genom Hamachi (VPN), perfekt när man är hemifrån men inte vill missa sin favoritserie.
Testat lite med DNS på den för skoj skull, onödigt men lärorikt.