• 1
  • 2
2009-02-16, 22:19
Medlem
robert123s avatar
Var precis nere på Ica maxi i partille. När jag väl kommer fram till kassörskan i förbutiken så frågar hon leg på mig, Och min flickvän då min flickvän inte hade leg så fick jag då inte köpa. Men tal mer flera av deras kassörskor så fick jag ändå inte köpa. Höll på att gå i taket och min fråga är då ifall om dem verkligen "får" ta leg på den som jag har med mig.

Tänk ifall om jag har min lillebror med mig som är 16. Måste han också visa leg då? eller måste han gå och gömma sig? Vid kassan så står det " Vissa leg ifall om du är under 30". Och JAG visade det. Borde det inte stå att den andra också ska vissa leg????

Dem säger att dem har rätt att säga så ifall om dem misstänker ifall om att jag ska köpa ut till den andra. Min flickvän är 21 fast ser yngre ut. Då jag gick med min morsa som köpte en gång så behövde inte jag vissa leg. Vad är detta? Kan jag anmäla dem för något? Kände mig väldigt diskrimenerad.

Så har dem rätt att göra såhär? Tycker att det är helt sjukt. Finns det något jag kan göra?

Ifall om jag lagt tråden fel säg gärna till så ändrar jag.
Citera
2009-02-16, 22:22
Medlem
kamikaze_kids avatar
Finns inget stöd i lagen iaf, men butiker får väl ha såkallade policy's och ingår de i deras policy så kanske de är det de lutar sig på.
Citera
2009-02-16, 22:24
Medlem
Nokenoas avatar
Vad är mest sannolikt..; Att du köper cigg åt din flickvän som inte har leg/ser ung ut(kanske under 18). Eller att din mamma köper cigg åt dig? Och har dom väl frågat så får dom inte ångra sig.

Min sambo vart frågad om leg på systemet, och han hade inte med sig det. Dom nekade honom trots att han är skäggig och typ 30.

Så.. principer.
Citera
2009-02-16, 22:25
Medlem
robert123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Finns inget stöd i lagen iaf, men butiker får väl ha såkallade policy's och ingår de i deras policy så kanske de är det de lutar sig på.

Men borde dem inte ha en skylt där det står att ifall om man har med sig sin kompis att han eller hon också måste visa leg? Dem har ingen rätt att kräva leg på nån annan förutom köparen??
Citera
2009-02-16, 22:27
Medlem
robert123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokenoa
Vad är mest sannolikt..; Att du köper cigg åt din flickvän som inte har leg/ser ung ut(kanske under 18). Eller att din mamma köper cigg åt dig? Och har dom väl frågat så får dom inte ångra sig.

Min sambo vart frågad om leg på systemet, och han hade inte med sig det. Dom nekade honom trots att han är skäggig och typ 30.

Så.. principer.

Jo men vad jag har hört, så har dem ingen rätt att kräva leg på nån annan än köparen så fuck deras policy, (Rätta mig om jag har fel)
Citera
2009-02-16, 22:29
Medlem
Bagus avatar
Ifall de misstänker att du köper ut till den andra parten, eller någon annan under 18, kan de neka dig att köpa.
Butiken bestämmer själva vilka de vill sälja till. Är det stora kedjor som ica vill de förmodligen ha en snygg image, så de begär leggkontroll hellre för ofta än för lite.

Själv fick jag visa legg en gång när jag köpte svagdricka när jag var 23år(svagdricka är under 2.1% i alkoholhalt vilket betyder att vem som helst kan köpa det oberoende av ålder).
Citera
2009-02-16, 22:32
Medlem
IllWills avatar
Dem har rätt att neka dig köp hur mycket de vill, oavsett om du har leg eller inte. Tycker dom du inte att du ska få köpa, så får du inte köpa.
Citera
2009-02-16, 22:34
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robert123
Jo men vad jag har hört, så har dem ingen rätt att kräva leg på nån annan än köparen så fuck deras policy, (Rätta mig om jag har fel)

Du har fel

http://www.systembolaget.se/Applikat...ingsregler.htm
Citera
2009-02-16, 22:35
Medlem
robert123s avatar
Ok tack för svaren. Tur att jag inte gjorde nått då va nära på att ta ciggen bakom kassan och gå därifrån då inga väktare syndes till. Blev riktigt förbannad. Blev mest förbannad på att det alltid är samma som frågar han hänt samma en gång tidigare då min flickväns mamma fick komma ner istället och köpa då jag och min flickvän stod bredvid, då fråga hon inte efter leg på varken mig eller min flickvän. Blir så lack!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2009-02-16, 22:37
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robert123
Ok tack för svaren. Tur att jag inte gjorde nått då va nära på att ta ciggen bakom kassan och gå därifrån då inga väktare syndes till. Blev riktigt förbannad. Blev mest förbannad på att det alltid är samma som frågar han hänt samma en gång tidigare då min flickväns mamma fick komma ner istället och köpa då jag och min flickvän stod bredvid, då fråga hon inte efter leg på varken mig eller min flickvän. Blir så lack!!!!!!!!!!!!!!!!
Don't. Ta med er leg-skrällena istället, är väl inte så svårt? Som man redan har konstaterat får butiken helt och hållet bestämma vilka policies som ska gälla. Om de nekar dig för att du har en lustig hatt får de göra det.
Citera
2009-02-16, 22:42
Medlem
DeoGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red Machine

http://<b>http://www.systembolaget.s...regler.htm</b>

Den innefattar ju endast systembolagets policy
Citera
2009-02-16, 22:44
Medlem
Puttisens avatar
Hur svårt kan det vara? Be kompisen eller flickvännen gå runt hörnet medans man köper bara?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in