2011-01-07, 17:44
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Ja, det där fattar jag inte. Kan man spara 10 000 kr/mån borde de hur enkelt som helst kunna köpa hus. Och hus finns det väl att köpa, så vad är problemet!? Skulder hos KF tror jag inte de har, skulle de då kunna spara så stora summor pengar varje månad? Låter KF inte folk leva på enbart existensminimum eller är de där finnpajsarna så luriga att de lever under existensminimum så att de kan spara? Det skulle ju kunna förklara deras oerhört torftiga liv iofs.

Dock anser jag att Mirka kan få en eloge för att hon sparar pengar till sina barn, det är en god gärning.

Inte en susning om hur det funkar med KF är det inte bara vid skuldsanering man lever på existensminium?

Det är det men frågan är hur mycket av dom ca 10 K?

100*10 = 1000 kr/ månad = ca 9000 kvar till övriga utgifter
500*10 = 5000 kr = 5000 kr kvar till övriga utgifter
1000*10 = 10000 Kr = O kr kvar till övriga utgifter?
Citera
2011-01-07, 18:02
Medlem
Ronilles avatar
Utan att bli alltför privat så var vi ungefär ett IVF från att adoptera...Så de får gärna hiva över lite fertilitet.

Nåväl, det är inte därför jag irriterar mig på att man avlar och föder barn som små kattmammor utan det är hela grejen som sådan. Man behöver inte befolka Sveriges kommuner genom ett fåtal familjer.

Jag misstänker också att de måste ha stora skulder. För vem sparar så mycket pengar och kan ändå inte köpa ett hus efter sparande och uppenbarligen stor inkomst i och med alla ungar?

Håller dock med om att de ska ha en elog att de sparar till barnen, det är positivt!
Citera
2011-01-07, 18:08
Medlem
Ronilles avatar
Vad tvungen att kolla detta med bostadsbidrag bara för att vi nu har denna diskussionen: Det står följande på FK:s hemsida.

-Du är 18–28 år och har låga inkomster.
-Du måste bo och vara folkbokförd i Sverige, på den adress du söker bostadsbidrag för.
-Om du är gift eller sambo måste ni båda vara under 29 år. (Om du har barn gäller andra regler. Då spelar din ålder ingen roll.)
-Din inkomst får inte vara högre än 77 000 kr / år.
-Om du är gift eller sambo får ni tillsammans inte ha en inkomst på högre än 94 000 kr / år.

Men sedan om man läser på själva blanketten så står det utförligt om antal barn i hushållet, skulder etc. Så tja, vem vet...
Citera
2011-01-07, 18:08
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Jag misstänker också att de måste ha stora skulder. För vem sparar så mycket pengar och kan ändå inte köpa ett hus efter sparande och uppenbarligen stor inkomst i och med alla ungar?
Ja, något är det som inte stämmer. Det måste finnas en anledning till varför 12 pers trycker i en lägenhet i Märsta. Varken de eller ungarna kan tycka det är kul och grannarna hatar dem säkert. Tänk dig att bo i lägenheten under dem...
Citera
2011-01-07, 18:11
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ja, något är det som inte stämmer. Det måste finnas en anledning till varför 12 pers trycker i en lägenhet i Märsta. Varken de eller ungarna kan tycka det är kul och grannarna hatar dem säkert. Tänk dig att bo i lägenheten under dem...

*ryser i hela kroppen*
Citera
2011-01-07, 18:14
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Vad tvungen att kolla detta med bostadsbidrag bara för att vi nu har denna diskussionen: Det står följande på FK:s hemsida.

-Du är 18–28 år och har låga inkomster.
-Du måste bo och vara folkbokförd i Sverige, på den adress du söker bostadsbidrag för.
-Om du är gift eller sambo måste ni båda vara under 29 år. (Om du har barn gäller andra regler. Då spelar din ålder ingen roll.)
-Din inkomst får inte vara högre än 77 000 kr / år.
-Om du är gift eller sambo får ni tillsammans inte ha en inkomst på högre än 94 000 kr / år.

Men sedan om man läser på själva blanketten så står det utförligt om antal barn i hushållet, skulder etc. Så tja, vem vet...
De är båda över 29 år. Mirka är väl 38 och Peter 46. Peter jobbar heltid så han torde tjäna mer än 94 000 kr. Går man på de kriterierna torde de inte kvalificera sig till att få bostadsbidrag. Men som du skrev, det finns säkert en klausul om antal barn osv. Men, faktum kvarstår, de ska inte ha bostadsbidrag om de nu sparar pengar. De pengarna kan kanske gå till par som inte kan få barn på naturlig väg, som IFV, tycker jag.
Citera
2011-01-07, 18:17
Medlem
Ronilles avatar
Bra förslag!

Något har jag lärt mig i kontakten med FK, så är det ju att det finns X antal undantag och X antal klasuler.

Vad gällande bloggarna. Är precis likadan, vill egentligen inte läsa men det är lite som en tågolycka. Men kan inte motstå att kika ändå.
Citera
2011-01-07, 18:19
Medlem
flipsters avatar
Nytt inlägg för det blir knas med uppdateringen när jag kör surfplatta.

Vissa kan skita ur sig barn och får en kvarts miljon om året för besväret.
Andra får betala sin IVF själva om de inte lyckas bli befruktade efter ett par försök eller så får de betala dyra kostnader för adoption.

Hemskt, är det. Vrickat. Om staten kan betala ut en kvarts miljon till en familj med tio ungar så de kan väl hjälpa de familjer som inte lyckas få barn själva?!
Citera
2011-01-07, 18:27
Medlem
Ronilles avatar
Vi hade ändå tur i oturen och lyckades precis inom ramen för att få bekostade behandlingar. Nu har vi turen att ha råd med det själva MEN det är förjävligt att få barn blir en klassfråga. För jag vet folk i samma sits som inte få lån på banken eller har ekonomin till att fortsätta med IVF samt adoption.

Sedan precis som du säger, staten kan punga ut med X antal bidragskostnader utan att blinka till familjer som inte har haft ett aktivit arbetsliv på 10-15 år pga barnafödande. Sedan finns det de som har slitit hårt och inte kan få barn, då får man absolut ingen hjälp alls. Såvidare du inte råkar arbeta på Posten.
Citera
2011-01-07, 18:52
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Vi hade ändå tur i oturen och lyckades precis inom ramen för att få bekostade behandlingar. Nu har vi turen att ha råd med det själva MEN det är förjävligt att få barn blir en klassfråga. För jag vet folk i samma sits som inte få lån på banken eller har ekonomin till att fortsätta med IVF samt adoption.

Sedan precis som du säger, staten kan punga ut med X antal bidragskostnader utan att blinka till familjer som inte har haft ett aktivit arbetsliv på 10-15 år pga barnafödande. Sedan finns det de som har slitit hårt och inte kan få barn, då får man absolut ingen hjälp alls. Såvidare du inte råkar arbeta på Posten.
Just ja, såg om det på nyheterna igår. Det är en rätt fint gest av Posten tycker jag. Förhoppningsvis kanske Staten kan utvidga det där erbjudande till alla landets invånare.
Citera
2011-01-07, 19:16
Medlem
Ronilles avatar
Verkligen. Det vore något för Landstingen att haka på.

En helt annan sak som jag och en kompis diskuterade. Nämligen att trots att de ändå ha fått så många barn dessa storfamiljer och även de som har varit med i tidigare säsonger, så har alla fått friska barn utan psykiska och fysiska hinder.

De måste ju precis tangera statistiken, för får man så många barn så borde det ju rimligtvis någon gång hamna fel i genbanken.
Citera
2011-01-07, 20:19
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Orättvist är det. Jag har bekantas bekanta som varit tvunga att låna hundratusentals kronor för att få adoptera ett barn, en process som tog två år. Under den tiden har våra annorlundamammor producerat ett x antal ungar och kvitterat ut en respektabel peng i barnbidrag.

det är inte rättvisst. Hemskt för alla som vill ha barn men inte kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in