2014-07-18, 22:24
Avslutad

Så har jag också uppfattat det.
Mammorna verkar få ångest och må genuint dåligt när spädbarnstiden är förbi. De har helt enkelt vant sig vid att det är något speciellt med att vara gravid, och det är nog svårt att bara bli en "vanlig mamma" som tar hand om barnen som redan finns, och att inte skaffa nya hela tiden.

Jag tycker att i stället för att skaffa fler barn, borde de funderar ut varför detta enorma behov av spädbarn hela tiden. Förmodligen bottnar det i att känna sig behövd, dessa mammors hela identitet bygger på att vara gravida och att vara mammor. Tina i Älvdalen tröttnade på just det och lever nu i det närmaste ett barnfritt liv.

Mirka tycks ibland tro att om hon inte är 100% mamma alltid så är det lika med en dålig mamma. Hon försvarar sig ofta i bloggen i sin mammaroll. Hon är ingen annan person än förälder...
Citera
2014-07-18, 23:03
Medlem
Tina tröttnade väl på att bara vara mamma och det är ganska tydligt att hon vill satsa på sig själv nu efter skilsmässan. I hennes blogg är det mycket att festa, dejta, resa, studier, jobb, vänner, träning, ja hon lever som om hon var ensamstående och bara hade sig själv att tänka på. Hon har ju skrivit själv att barnen bor hos hennes endast varannan helg. Måste säga att hennes blogg är så tråkig, det är mest en upprepning av saker hon gör, det är ingen direkt känsla bakom. Kan inte heller vara så kul att ha en blogg som knappt någon kommenterar. Många som vill läsa mammabloggar tycker nog inte att Tinas blogg är så speciellt intressant då den mest handlar om henne själv och ytterst lite om hennes barn. Det känns så extremt åt båda hållen, Tina verkar ha avsagt sig mammarollen och lämnat över allt ansvar till Jörgen medan Carola och Mirka lever helt för sina barn och verkade inte vara så intresserade av något annat.

Det jag funderat på är varför det så ofta blir tjafs och påhopp på Maddes blogg. Hon frågar ofta vad läsarna tycker om olika saker eller hur andra gör men det är inte alltid hon kan acceptera andras åsikter. Har märkt att hon ofta blir irriterad och måste försvara sig så fort någon ifrågasätter henne. Hon känns så ytlig, som att hon försöker ta igen sin förlorade tonårstid. Hennes barn verkade väldigt bortskämda och hon själv verkar mest vilja visa upp sig och få en massa uppmärksam och bekräftelse. Hon tycker tydligen själv att hon är så otroligt snygg. Och det säger väl en del att få barn så ung och ha så många olika pappor till barnen.
Citera
2014-07-18, 23:14
Avslutad
Madde log ju glatt när hennes son Victors kompisar hade kallat henne för Milf. Jag tyckte det var sjukt pinsamt att se hur hon höll på. Hon verkar ha någon erotisk hang-up på den där Victor. Jag tycker att Madde är otäck ibland. Hon lade upp en bild där hennes tvillingsöner kysste varandra, jag personligen tyckte att bilden var grymt opassande och Madde resonerade som en tonåring.

Hon försvarar sig ständigt i bloggen eller använder sina läsare för härskartekniker gentemot de som inte håller med henne. Då hoppar läsarna in och talar om att minsann aaaalllllaaaa är avundsjuka på Madde och hennes familj.

Madde är en extremt osympatisk människa. Någon som tror att hon är kändare än vad hon är.

Mirka är också väldigt lättstött, hon försvarar sig om väldigt mycket, men hävdar på samma gång att hon inte bryr sig om människor som inte gillar vad hon/de håller på med. Ta debatten som var på M:s blogg om maten hon ger sina barn, att det förekom mycket fabrikat och snabbmat. Jag höll med dem som hävdade det, men det fanns ju ingen sanning i det enligt Mirka.
Senast redigerad av GenesisP 2014-07-18 kl. 23:29.
Citera
2014-07-18, 23:32
Avslutad
Ganska komiskt också att Micke var otrogen mot Madde. Det blir så, männen tröttnar lite på att alltid spela andrafiol. Det är tydligt att många barn tär på relationen mellan föräldrarna, mot vad man först tror; att det svetsar dem samman.
Citera
2014-07-18, 23:54
Medlem
Madde skrev ju så väldigt kryptiskt om det som hände förra sommaren, hon gav en massa antydningar men sedan när hon fick frågor om vad som hade hänt blev hon arg och undrade varför alla var så nyfikna... Men hon skrev nyligen att hon och Micke flyttade isär under förra sommaren men de måste ha blivit tillsammans snabbt igen eftersom nästa barn beräknas komma nästa månad...Hon säger ofta A men inte B, hon talar i gåtor och det är ofta som hon nämner om olika saker men sedan är det bara locket på. Var någon resa hon och Micke skulle iväg, det har hon aldrig skrivit mer om, hon svarar alltid väldigt svävande när hon får frågor om sitt jobb, deras hundar och det där pratet om en knöl i magen, ja det verkar hon ha glömt. Tycker att allt hon skriver är så osammanhängande. Är det för att locka fler läsare till bloggen som hon håller på så? Hon är 32 men beter sig som en tonåring. Tycker mest hon är pinsam med sin konstiga attityd.
Citera
2014-07-19, 00:20
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liberator123
Alla utom en???

Föräldrarna Carlsson från första säsongen.
Citera
2014-07-19, 09:03
Medlem
Ärligt talat, vem bryr sig om familjen Carlsson? De var ju med i programmet enbart för att TV4 inte lyckades få ihop 3 familjer som ville medverka. Då tog de en medelstor familj med trillingar som skulle anses vara "annorlunda", nej de blev jag bara irriterad på. Deras eviga gnällande, de sa så mycket konstiga saker som man hoppas att deras barn aldrig får höra.
Citera
2014-07-19, 09:21
Medlem
Håller helt med om Madde! Hon är bara pinsam och känns barnslig på nåt vis. Ytlig också. Då är ju Carola varm, kärleksfull och mogen, en klok kvinna.

Då håller jag inte med om Tinas blogg... Ja, hon skriver ju bara vad hon gör, men nog tycker jag att hon även skriver om barnen, men hon kanske inte utlämnar dem så mycket som somliga bloggar gör? Jag sympatiserar ändå med Tina, tror hon mer än gärna sku vara mer med sina barn, men hon vill också vara något annat än bara mamma!! och det är sunt tycker jag. Däremot dessa som vid 40+ fortfarande vill ha fler bebisar, det är inte sunt...

Ja, det är fult det som Perra gjort . Han kunde ju också ha sagt eller gjort nåt före det barkade åt skogen. Men kanske vi ändå inte vet allt och hela sanningen. Hon svärmor gillade jag inte när hon va med i programmet, så är inte förvånad att hon nu visar upp sin hårda sida. Är däremot förvånad om inte Carola sett hur hon är??
Citera
2014-07-19, 11:29
Medlem
Det är väl lite både och det där... Jag gillar inte riktigt när en del mammor lämnar ut sina barn helt och hållet och tex. visar upp bilder när de är nakna eller skriver privata grejer om de. Barnen har ju inte valt att vara offentliga och allt behöver man ju inte dela med sig av. Att Tina bara har barnen varann helg beror väl på att hon flyttade för att börja plugga och att barnen inte ville byta skola/förskola och de valde därför att bo kvar hos sin pappa. Jag tror säkert Tina är en jättebra mamma även om hennes blogg känns rätt tråkig, känns inte direkt som en mammablogg om man jämför med de andra mammorna där allt kretsar kring barn och graviditet. Och det kan ju bli för mycket av det åt det hållet också. Sedan är det väl skillnad också om man har småbarn som tex. Mirka, Carola och Madde har jämfört med Tina som har lite äldre barn.

Är ju ganska naturligt att livet förändras när barnen blir äldre och mer självgående och det tror jag att vissa av mammorna är lite rädd för, hela deras identitet sitter ju att vara mamma. De är så vana att vara hemma med sina barn år efter år. Kan nog vara bra att hitta sig själv som människa, inte bara som mamma. Skapa sina egna intressen och se att det finns annat i livet än att bara vara gravid och leva för sina barn. Oavsett om man vill eller inte så är småbarnstiden en dag över och det måste man ju acceptera, till slut kommer åldern i kapp och sätter stopp för fler barn. Så visst är det sunt att tänka på sig själv också, det mår ju även barnen bra av. Men som jag sagt tidigare så tycker det är så extremt åt båda hållen.
Citera
2014-07-19, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Men alltså, nej, det här är bara helt sjukt.
Mirka skulle ju sterilisera sig efter barn nummer 12 men det blev visst inget med det.
Istället "råkade" det bli en ny graviditet, men oj så det kan gå!

Tror inte ett dugg på att "det bara blev så", och om det nu blev på det viset är de bägge två väldigt oansvariga och min tidigare bild av dessa föräldrar ändras något.
Om man är så superfertila så ser man väl för fan till att skydda sig, eller hade de tänkt att kommunen skulle öppna ett separat dagis bara för deras ungar?

Nån gång får det fan vara stopp alltså, pappa till 16 ungar, undar om han ens kommer ihåg namnet på alla?

Eh!? Du tror inte att några barn hunnit växa ifrån dagis på alla dessa år? Snille.
Citera
2014-07-19, 13:25
Avslutad
Jag tror att Mirka skulle må bra av att odla intressen utanför barnsfären, någonting hon gjorde för att det gladde endast henne. Bli mer självisk på ett sätt.

Det kommer bli en enorm tomhet för vissa mammor när de inte kan bli gravida mer om de inte börjar tänka mer på sig själva som personer, och inte enbart som mammor.
Citera
2014-07-19, 14:28
Medlem
Det där pratet om sterilisering var nog bara ett sätt att slippa alla frågor om fler barn. Mirka skrev ju aldrig något om det i sin blogg och hon undvek alla frågor som handlade om den påstådda steriliseringen. Jag tror att de hela tiden hade planerat fler barn men de får det att låta som det bara varit något som hände. Men det är klart att det kan bli knepigt om man är väldigt fertil och väntar på att sterilisera sig för då är ju risken stor att man hinner bli gravid innan steriliseringen hunnit göras. Lite konstigt att man ska vänta typ ett halvår efter förlossningen, om man nu inte behöver snittas då. Mirka har ju skrivit flera gånger om att inga p-medel funkar för henne och efter andra tvillingparet så valde de att bara köra på.

Samtidigt har hon berättat att det tagit lite längre tid med de yngsta barnen och försöker man aktivt att bli gravid så är det ju i allra högsta grad planerat. Ibland resonerar hon så konstigt men hon är väldigt snabb att försvara sig så fort hon möter på motstånd. Hon tar jämt upp allt hon inte gillar i bloggen så alla läsare sedan kan hacka på den som kommit med påhopp och tala om hur mycket de beundrar Mirka och Peter och hur otroligt duktiga de är som orkar med alla sina barn. Är hon bara ute efter uppmärksam och bekräftelse eller vad handlar det här om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in