Citat:
Jag tror det kan vara bra att ha egna intressen utanför hemmet också, både för sin egen och barnens skull. Och borde det inte bli lite långtråkigt att bara vara hemma med barn år efter år? Kan det verkligen vara kul att allt i ens liv enbart kretsar kring barnen? Är det något slags tomrum dem försäker fylla genom att skaffa så många barn som möjligt? Vem bryr sig om vad barnen tycker om att ständigt få ett till syskon? Har föräldrarna ens tänkt tanken på att det kanske inte är så jättekul att ha så många syskon för självklart innebär det att föräldrarna får mindre tid över till varje barn, att påstå något annat är bara löjligt.
Jag tror att barn som växer upp i väldigt stora familjer får avstå från mycket och det finns nog många saker dem väljer bort för att helt enkelt blir för krångligt. Det känns som dessa mammor är i ständigt behov av uppmärksamhet och bekräftelse, att dem gjort det till en grej att ha många barn, allt kretsar kring barn och graviditet. Det låter lite konstigt att ha som mål i livet att få så många som möjligt, försöker dem slå något slags rekord? Mirka och Peter kommer ju att vara en av Sveriges största familjer med sina 13 barn så det är klart dem får uppmärksamhet vart dem än går, är ju svårt att undvika att lägga märke till en familj på 15 personer. Det måste ju vara ett beroende, varför hålla man annars på och skaffar barn så fort den yngsta närmar sig 1 år? Börjar bli lite tjatigt att allt i Mirkas blogg kretsar kring hennes barn, har hon inget annat att skriva om? Hon är väl en egen individ och inte bara mamma till en massa ungar?
Jag tror att barn som växer upp i väldigt stora familjer får avstå från mycket och det finns nog många saker dem väljer bort för att helt enkelt blir för krångligt. Det känns som dessa mammor är i ständigt behov av uppmärksamhet och bekräftelse, att dem gjort det till en grej att ha många barn, allt kretsar kring barn och graviditet. Det låter lite konstigt att ha som mål i livet att få så många som möjligt, försöker dem slå något slags rekord? Mirka och Peter kommer ju att vara en av Sveriges största familjer med sina 13 barn så det är klart dem får uppmärksamhet vart dem än går, är ju svårt att undvika att lägga märke till en familj på 15 personer. Det måste ju vara ett beroende, varför hålla man annars på och skaffar barn så fort den yngsta närmar sig 1 år? Börjar bli lite tjatigt att allt i Mirkas blogg kretsar kring hennes barn, har hon inget annat att skriva om? Hon är väl en egen individ och inte bara mamma till en massa ungar?
Mirka är väldigt bestämd när hon snackar om Egentid, att det är ett modernt uttryck och att hon ej har behov av det. Jag köper dock inte det fullt ut.
Hennes inlägg är långtråkiga, okej, det är visserligen en familjeblogg om hennes liv. Men jag tycker också som du, att hon alltid är Mamma och aldrig en individ utöver det. Hon har liksom inga intressen än att träffa andra mammor med 10 barn eller att prata om barn, åka på barnmässor och diverse barntillställningar. Alltid barn i någon form.