Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-15, 12:43
  #1
Avstängd
Dimones avatar
Finns det nåra ensamstående mammor här?

Där fadern inte vill veta av barnet?


Hade vart skönt om ni ville dela era erfarenheter med mig..
Står inför ett hårt beslut och det väger åt att jag blir mamma om 8 månader


(moderators om folk jiddrar i den här tråden kan ni inte banna dom för mobbning då??)
Citera
2009-02-15, 12:49
  #2
Medlem
Om du vet att fadern inte vill ha med barnet/dig att göra skulle jag om jag var i din sits (vilket är ganska svårt) göra abort och vänta med att skaffa barn tills det att du hittar en partner som du vill leva med och som vill veta av dig och barnet. Blir nog bättre/lättare för både dig och barnet.
Men det är ju bara vad jag tycker och självklart kan man klara sig som ensamstående förälder. Jag växte själv upp med en ensamstående PAPPA, där mamman "ville" veta av barnen men flyttade runt både i Sverige och utomlands under många år. Detta var sedan jag var sju år och framåt, min syster var två år när våra föräldrar skildes. Och det har inte påverkat någon av oss negativt. Så där har du ju ett annat perspektiv på det hela..
Men gör som du känner för!
Citera
2009-02-15, 12:49
  #3
Medlem
Jag är gravid men väntar barn med min man som är lika glad för barnet som jag. Men jag vill bara säga att det är oerhört viktigt att du fattar det här beslutet helt utifrån dig själv - inte pg a någon ovillig, bångstyrig pappa/kille.

Att vara ensamstående mamma kan vara riktigt tufft, men det går. Vet inte hur gammal du är eller vad du har för stöd runtomkring dig men det är ju också faktorer som kan spela in i hur tungt det blir. Men återigen - du måste fatta beslutet för dig själv, det är du som ska leva med det ingen annan (oavsett vilket håll du går).

Väljer du att behålla barnet så tror jag inte det är överdrivet ovanligt att pappan ändrar sig när barnet väl är fött och faktiskt väljer att ta del. Men man kan ju inte garantera det heller.

Lycka till oavsett vad.
Citera
2009-02-15, 12:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimone
Finns det nåra ensamstående mammor här?

Där fadern inte vill veta av barnet?


Hade vart skönt om ni ville dela era erfarenheter med mig..
Står inför ett hårt beslut och det väger åt att jag blir mamma om 8 månader


(moderators om folk jiddrar i den här tråden kan ni inte banna dom för mobbning då??)
Jag är ensamstående mamma.
Och det är tufft, men det går.
Ensam är faktiskt stark!
Sen får man styrka genom kidsen oxå..
Citera
2009-02-15, 13:26
  #5
Medlem
Jag var ensamstående, när jag fick mitt första barn.
Hade jobb, egen lägenhet, vänner och föräldrar som stöttade.
Killen var ok med att jag behöll barnet.

Mina råd är att du ser över hur din situation ser ut idag.
Praktiska saker, som:
Har du bostad och en fast inkomst och vuxna som kan stötta och avlasta?
Osv.
Känslomässiga, som:
Är jag mogen för det här?
Beredd att sätta någon annan före mig själv i alla lägen?
Osv.

Det är lätt att man endast tänker på hur gulligt det ska bli.
Det är barnsjukdommar, trotsåldrar, hämtning o lämning på dagis, föräldrarmöten och läxor m.m.....

Tänk på att du får ansvar för en annan människas liv, och det tar inte slut när de fyller 18.

Det här är ingen mobbing!
Och jag känner inte dig.
Men efter vad du sriver här på FB och i din blogg, så tror jag inte att du är redo för det ansvar som krävs.
Citera
2009-02-15, 13:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Jag var ensamstående, när jag fick mitt första barn.
Hade jobb, egen lägenhet, vänner och föräldrar som stöttade.
Killen var ok med att jag behöll barnet.

Mina råd är att du ser över hur din situation ser ut idag.
Praktiska saker, som:
Har du bostad och en fast inkomst och vuxna som kan stötta och avlasta?
Osv.
Känslomässiga, som:
Är jag mogen för det här?
Beredd att sätta någon annan före mig själv i alla lägen?
Osv.

Det är lätt att man endast tänker på hur gulligt det ska bli.
Det är barnsjukdommar, trotsåldrar, hämtning o lämning på dagis, föräldrarmöten och läxor m.m.....

Tänk på att du får ansvar för en annan människas liv, och det tar inte slut när de fyller 18.

Det här är ingen mobbing!
Och jag känner inte dig.
Men efter vad du sriver här på FB och i din blogg, så tror jag inte att du är redo för det ansvar som krävs.
Samma här!
Jag levde med barnens pappa som var skit bra.
Sen när vi separerade, blev han... ja
Han har ingen ontakt med dom.. det har gått 10 år..
Från ena dagen till den andra..
men som du säger, se över ditt liv och agera därefter!
Citera
2009-02-15, 14:14
  #7
Medlem
Måste bara fråga en sak..
Läste på din blogg, hur hade du råd me öl och pizza när du bara hade 179kr kvar..
Samt, dricka och röka kankse inte är det bästa när man e gravid
Citera
2009-02-15, 14:18
  #8
Medlem
Ok, sorry!

Citat:
Ursprungligen postat av Dimone
bad inte om råd ville bara höra erfarenheter!

Här är mina erfarenheter.

Det blev både bättre och sämre än vad jag trodde.

Bättre för att ungar ger så mycket glädje och en helt annan mening till livet.
(Det är ingen myt, för mig)

Sämre, för att jag förlorade en del "vänner", jag blev "begränsad".

Hade det inte varit för att mina föräldrar och pappan avlastade någon helg då o då, så hade det varit betydligt tuffare än vad det blev.

Ekonomin har varit (och är) tuff.

Men jag ångrar INGET!

Edit: Pappan hade henne sporadiskt i början, sedan inte alls.
Citera
2009-02-15, 14:21
  #9
Avstängd
Dimones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Måste bara fråga en sak..
Läste på din blogg, hur hade du råd me öl och pizza när du bara hade 179kr kvar..
Samt, dricka och röka kankse inte är det bästa när man e gravid
en snäll pappa...

fick veta jag var gravid igår.. lite svårt att sluta röka å dricka innan man vet om det ligger bebis i magen..
Citera
2009-02-15, 14:23
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimone
(moderators om folk jiddrar i den här tråden kan ni inte banna dom för mobbning då??)

Nja, vi bannar inte utan tar bort inlägg som är off topic eller bryter mot reglerna.

Regelbrott kan resultera i en längre eller kortare tids bannlysning, men man röstar om detta i Outlaw.

Har nu tagit bort en del off topic i tråden och hoppas att skribenterns fokuserar sig på trådens ämne och inte huruvida ts är lämplig som mamma och dyl.

Sen ett litet tips till TS: Många MVC brukar samla ihop unga och/eller ensamstående mammor i föräldragrupper som då träffas vid några tillfällen före förlossning för utbildning och efteråt för erfarenhetsutbyten. Där kan man få bra kontakt med andra mammor i samma situation. Men det beror naturligtvis på om det finns många andra ensamstående mammor i samma område som man bor i.
Citera
2009-02-15, 14:25
  #11
Avstängd
Dimones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Sen ett litet tips till TS: Många MVC brukar samla ihop unga och/eller ensamstående mammor i föräldragrupper som då träffas vid några tillfällen före förlossning för utbildning och efteråt för erfarenhetsutbyten. Där kan man få bra kontakt med andra mammor i samma situation. Men det beror naturligtvis på om det finns många andra ensamstående mammor i samma område som man bor i.
mm kan va nåt.. är dock inte 100% på beslutet ännu..
Citera
2009-02-16, 15:25
  #12
Medlem
Det kanske inte e så jätte smart att lägga upp en tråd med det innehållet... med tanke på att du e gravid,
Eller har du beslutat dig för att inte behålla?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback