Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-13, 17:26
  #1
Avstängd
Helsingborg2s avatar
Jag försökte argumentera för att man inte bara hux flux kan säga att man känner för att läsa till läkare om man är sjuksköterska.

Visst man kan ha det enklare i PIL men i dagsläget slipper man inte undan att man måste ha 20.0/1.9 för att komma in på läkarprogrammet?

Vill bara ha medhåll så jag kan få tyst på en del typer.
Citera
2009-02-13, 17:28
  #2
Medlem
Xtfrs avatar
Nej, man slipper inte undan betygskraven.

- Xtfr
Citera
2009-02-13, 17:31
  #3
Avstängd
Helsingborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtfr
Nej, man slipper inte undan betygskraven.

- Xtfr

Kan jag slå dem på näsan för all håning jag fick utstå.

"haha tror du systemet är vrickat".......

Sedan om det är korrekt kan diskuteras. Dock är det väldigt olika arbetsuppgifter sjuksköterska och läkare har.
Citera
2009-02-13, 17:31
  #4
Medlem
Så du påstår att en sköterska med ca 10-20 års erfarenhet inte ska få förtur än en liten fjortis på 18 år bara för att han/hon fick 20.0?

Om detta e sant så e det så sjukt det bara kan bli... knullade system.
Citera
2009-02-13, 17:33
  #5
Medlem
.50cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Så du påstår att en sköterska med ca 10-20 års erfarenhet inte ska få förtur än en liten fjortis på 18 år bara för att han/hon fick 20.0?

Om detta e sant så e det så sjukt det bara kan bli... knullade system.

Kunde inte sagt det bättre själv!

Men får hoppas det absolut inte är så!
Citera
2009-02-13, 17:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Så du påstår att en sköterska med ca 10-20 års erfarenhet inte ska få förtur än en liten fjortis på 18 år bara för att han/hon fick 20.0?

Om detta e sant så e det så sjukt det bara kan bli... knullade system.
Visst du har en mycket bra poäng.

Men hur länge ska hon jobba, om hon nu har 10-20 års erfarenhet? Lär ju inte bli mer än 10-talet år. Jämför det med en 40-årig yrkeskarriär hos fjortisen.
Vilken person ger bäst avkastning för samhället...?

Dessutom prioriterar man ju fjortisarna med det nya systemet (inte oss som gått o harvat på komvux) precis som det borde vara ... !
Citera
2009-02-13, 17:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Visst du har en mycket bra poäng.

Men hur länge ska hon jobba, om hon nu har 10-20 års erfarenhet? Lär ju inte bli mer än 10-talet år. Jämför det med en 40-årig yrkeskarriär hos fjortisen.

Dessutom prioriterar man ju fjortisarna med det nya systemet (inte oss som gått o harvat på komvux) precis som det borde vara ... !

Jo, men tänk efter... en person med erfarenhet inom vården borde ju bli ett så jävla mycket bättre val än någon som inte har erfarenhet alls, låter bara helt orimligt att man skiter i erfarenheten totalt utan bara går på korrupterade betyg.

Sen har vi ju en läkar brist i landet... jag vet inte vilka invalider som styr detta landet
Citera
2009-02-13, 17:41
  #8
Avstängd
Helsingborg2s avatar
Om där nu går en sjuksköterska och känner att hon eller han inte vill vara det längre får de snällt prestera bra på hp. Om de nu har blivit sjuksköterska, som faktiskt kräver höga betyg det med, tror jag de klarar av det lilla steget.

De kan försöka med PIL.
Citera
2009-02-13, 17:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Jo, men tänk efter... en person med erfarenhet inom vården borde ju bli ett så jävla mycket bättre val än någon som inte har erfarenhet alls, låter bara helt orimligt att man skiter i erfarenheten totalt utan bara går på korrupterade betyg.

Sen har vi ju en läkar brist i landet... jag vet inte vilka invalider som styr detta landet
Oavsett är sannolikheten (ANTAR JAG) väldigt stor att SSK:n kommer in via PIL redan idag.

Utan att räknat på det så antar jag att samhället tjänar mer på fjortisen, istället för att satsa på en SSK som vill självförverkliga sig.
Citera
2009-02-13, 17:48
  #10
Medlem
Att säga att en SSK med erfarenhet skulle bli en bättre läkare än andra läkarstudenter och därmed borde ha förtur/fördel i antagningen till läkarprogrammet är ungefär som att hävda att grovarbetare inom industrin borde få förtur/annan gräddfil om de söker till civilingenjörsutbildningar på högskolan. Eftersom löpandeband-Leffe, 45 minsann skulle bli bättre ingenjör än folk som kommer direkt från naturvetenskaplig gymnasieutbildning.

Inse att det handlar om två helt skilda yrken. En Sjuksköterska ska vårda, en Läkare ska diagnostisera, ordinera och sedan behandla. Att SSK-utbildningen och SSK-yrket inte har mycket gemensamt med läkaryrket blir uppenbart när man konstaterar det faktum att färdiga sjuksköterskor i princip inte får tillgodoräkna sig något moment på läkarutbildningen, medans folk som läst fristående fysiologi/histologi/cellbiologi eller läst på biomedicinprogrammet får göra det.

Angående det här med att erfarna SSK har lätt att bli antagna via PIL lär det knappast stämma särskilt bra med tanke på att PIL-intagna i genomsnitt får läkarlegitimation utfärdad flera år tidigare än andra läkarstudenter. http://www.lakartidningen.se/07engin...rticleId=10811
__________________
Senast redigerad av Tjaeng 2009-02-13 kl. 18:00.
Citera
2009-02-13, 17:57
  #11
Medlem
Ryghs avatar
För att besvara frågan:

Det spelar ingen roll vilket yrke du har för stunden om du väljer att studera till läkare. Du måste, de facto, ha 20,0 om du ens ska ha en chans att bli antagen. Detta gäller ssk såsom truckförare.

Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Så du påstår att en sköterska med ca 10-20 års erfarenhet inte ska få förtur än en liten fjortis på 18 år bara för att han/hon fick 20.0?

Om detta e sant så e det så sjukt det bara kan bli... knullade system.
Givetvis ska ingen ha förtur. Betygen är den enda måttstocken - givetvis kan sjuksköterskan få tillgodoräkna sig arbetslivserfarenhet, men det krävs ändå 20,0 för att ens bli kallad till intervju En ssk med 20 års erfarenhet borde väl vara 40 i nuläget och runt 47 när hon/han är legitimerad. Nej tack. Skulle aldrig gå med på att staten slösar miljontals kronor på en så pass gammal person, för att hon/han ska få lite glans mot slutet av "karriären".

Alla har vi varit 18.
Jag kom in på läkarutbildningen när jag var 20 år. Det finns vissa äldre (upp mot 32 år kanske).

Och sen en sak till som är viktig att poängtera.
Ssk-utbildningen är inriktad på omvårdnad medan läkarutbildningen är mer vetenskaplig.
Det sker inte per automatik att en bra ssk blir en bra läkare. DET ÄR TVÅ OLIKA UTBILDNINGAR, fattar du?

Dessutom är jag tveksam till om en ssk vill bli läkare i 40-årsåldern. Studieskulder och väldigt lång tid innan hon/han ens får kalla sig läkare. Tänk inkomstbortfallet.
__________________
Senast redigerad av Rygh 2009-02-13 kl. 18:00.
Citera
2009-02-13, 18:32
  #12
Medlem
Xtfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Kan jag slå dem på näsan för all håning jag fick utstå.

Slå dem på näsan bara. Hårt och brutalt!

- Xtfr
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback