2025-05-25, 07:35
Medlem
Black Sabbaths LP-platta Sabotage är nog den bästa rockplattan som gjorts. Jag tycker denna lista av plattor gäller:

1. Black Sabbath - Sabotage
2. ACDC - Let there be rock
3. Led Zeppelin - 2
4. Sex Pistols - Never mind the bollocks
5. Rolling Stones - Exile on Main street
6. Ramones - Rocket to Russia
7. Deep Purple - Machine head
8. Deep Purple - Stormbringer
9. Black Sabbath - Heaven and hell
10. Thin Lizzy - Jailbreak

Håller ni med?
Citera
2025-05-26, 16:50
Medlem
Geomeisters avatar
Tony Iommi har spelat in ett solo för Robbie Williams (yes, popartisten) nya låt Rocket!
Citera
2025-05-27, 23:41
Medlem
Adelaides avatar
Iommi har ju även skrivit låtar som varit med i Eurovision. Han verkar trivas med att bara vara med på ett hörn i diverse musiksammanhang just nu. Att han gillar pop är väl ingen nyhet direkt - han producerade ju Technical Ecstasy.
Citera
2025-05-27, 23:47
Medlem
Adelaides avatar
En låt som sticker ut i Black Sabbaths katalog: After Forever

Främst på grund av texten, som verkar predika för kristendomen vid första anblicken. Skrevs denna låt för att dämpa anklagelserna om att bandet var satanistiskt? Är Black Sabbath ett kristet band? Jag tolkar låtens text mer som en predikan för personlig tro snarare än någon organiserad religion.
Citera
2025-05-29, 00:10
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

Främst på grund av texten, som verkar predika för kristendomen vid första anblicken. Skrevs denna låt för att dämpa anklagelserna om att bandet var satanistiskt? Är Black Sabbath ett kristet band? Jag tolkar låtens text mer som en predikan för personlig tro snarare än någon organiserad religion.

Den låten är ju skriven som många andra låtar av Geezer Butler. Han är väl som jag minns det uppväxt i en religiös familj.
Citera
2025-05-29, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

Det tror jag inte alls. Bara tänk på tidsperioden då dessa unga män växte upp. Självklart påverkades de som alla andra av den värld de växte upp i.

Jag tror snarare de förstod väldigt väl hur de satanistiska anklagelserna gynnade dem. Helst hade de nog spätt på dem än mer men de slog väl redan alla på den fronten på den tiden. Åtminstone bland de band som var framgångsrika då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in