2010-04-08, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Hult1
Bumbelibump.
Angående debatten om draught vs extra stout så handlar det, så som jag fattat det, inte om att den ska vara lite extra stark och nån form av alkis version av "vanliga" draughten. Utan det handlar helt enkelt om två olika öl sorter. Guinneess Draoght är en så kallad "Dry stout" och Guinness Extra stout är en, wait for it, "Extra stout". "Foreign stout" är också en stout typ.

Jag personaligen gillar typen extra stout mer än dry stout, gillar även Coopers extra stout. Älskar den mer brända och rostade smaken i Guinness extra stouten.

Källa http://shbf.se/documents/Oltypsdefinitioner.pdf .
Länken postades urspungligen av zepofan i en annan tråd.
Det har du säkert rätt i. Men Guinness är Guinness. Ska vara Draught. Jag tycker inte att de ska göra "extra stout". Precis som att jag tycker inte att Porsche ska göra en sedanmodell (panamera).

Det finns säkert de som tycker om om "extra stout", och säkert också de som tycker om Porsche Panamera, och då ser jag inget fel med att köpa någon av de båda, men båda går emot vad jag tycker.
Citera
2010-12-30, 21:12
Medlem
Vurtnes avatar
Någon som vet vart man kan få tag i en Guinness ölkran?
Citera
2011-03-05, 13:56
Medlem
Hur häller man upp en Guinness på burk med en sån där patron i egentligen.
Är det bara rakt ner i glaset eller gör man som med fat?
Citera
2011-03-05, 14:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Hur häller man upp en Guinness på burk med en sån där patron i egentligen.
Är det bara rakt ner i glaset eller gör man som med fat?
När det där med patroner var nytt så kördes ofta varianten med att öppna burken och därefter ställa den upp-och-ner i glaset tills den var "färdig". Detta förutsätter givetvis att du har ett glas som tätar mot burken.
Personligen föredrar jag ett stort glas och att slå nästan rakt ner för att få en rejäl skumkrona.
Citera
2011-03-05, 18:32
Medlem
Mitt första möte med Dublin-draughten var kärlek vid första sippen. Läste sen tydligt 'brewed in...' på burken och förstod då genast. Det jag däremot inte hade vetat är att Londons licensbryggeri alltså har stängt och att det är en point of no return. Även om jag visserligen föredrar Dublin så tyckte jag ju om båda! Jag ångrar nu att jag inte har kvar en enda tomburk från Londoneran av historiska skäl.
Citera
2011-03-06, 00:42
Medlem
yooiis avatar
Fantastiskt öl.
Den enda invändningen är att det aldrig kommer smaka så gott som på Gravity Bar..
Citera
2011-04-03, 19:13
Medlem
1Sics avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Guinness_Black_Lager

Är det någon som har fått chansen att testa deras nya lager? Ser intressant ut.
Citera
2011-04-05, 21:43
Medlem
knekt sparvs avatar
Jag köper nästan alltid Guinness när jag är ute - det finns liksom praktiskt taget överallt också.
Någon som tycker det är otjejigt?
Citera
2011-04-06, 11:24
Medlem
dankars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Jag köper nästan alltid Guinness när jag är ute - det finns liksom praktiskt taget överallt också.
Någon som tycker det är otjejigt?

Nej varför skulle det vara det? Bara töntigt att döma någon efter vad personen dricker. Du blir lika lite karl av att dricka guinness som en kille blir bög av att dricka en rosa paraplydrink.

Under mina besök på de brittiska öarna har jag sett tusentals kvinnor dricka guinness.
Citera
2011-04-06, 12:02
Medlem
NordicVs avatar
Har precis införskaffat en "Special Export" vilket är en Guinness på 8% som är brygd i Dublin fast för den belgiska marknaden.

Skall bli intressant att se hur en alkoholstarkare Guinness smakar.
Citera
2011-10-09, 16:14
Medlem
Någon som har ett tips på hur jag kan göra så skiten inte skummar över direkt när jag öppnar burken? Jag vet att den där patronen börjar verka när man öppnar burken, men varje gång jag öppnar så möts jag av en mysig fontän som gör att jag går miste av mycket av skummet. Är det bara för mig som det blir så? Jag vill ju få en så stor krona som möjligt
Citera
2011-10-09, 16:56
Medlem
Pjornens avatar
Jag tror att det stod tidigare i tråden att burken måste vara kyld för att man inte ska få en guinnessfontän i ansiktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in