2009-12-19, 17:06
Medlem
Luigis avatar
Någon som vet om Guinness lämpar sig för julbord? Tänkte köpa ett par och vill ju inte förstöra smaken på julmaten/ölen och har aldrig tidigare ätit något när jag druckit Guinness.
Citera
2010-01-08, 14:33
Medlem
Rotmosrullens avatar
Jag älskar verkligen Guinness, dricker det så ofta tillfälle ges och njuter av varrenda droppe, men extra stout på flaska tål jag fan inte. Klarar inte ens en droppe innan jag tror jag dör, den är vedervärdig, någon mer Guinness-älskare som inte tycker om den?

Nej, draught är mer min kopp av te.
Citera
2010-01-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotmosrullen
Jag älskar verkligen Guinness, dricker det så ofta tillfälle ges och njuter av varrenda droppe, men extra stout på flaska tål jag fan inte. Klarar inte ens en droppe innan jag tror jag dör, den är vedervärdig, någon mer Guinness-älskare som inte tycker om den?

ja jag köpte extra stout av misstag sist och den va fan inte god.
Citera
2010-01-10, 18:31
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:

Jag föredrar också draught men att inte klara av att dricka extra stout men samtidigt gilla "vanlig" Guinness tycker jag låter lite extremt faktiskt.. Sådan extrem smakskillnad är det ju inte på de två olika..?
Citera
2010-01-10, 22:17
Medlem
Rotmosrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag föredrar också draught men att inte klara av att dricka extra stout men samtidigt gilla "vanlig" Guinness tycker jag låter lite extremt faktiskt.. Sådan extrem smakskillnad är det ju inte på de två olika..?

Nej jag vet inte riktigt varför jag tycker så. Tror det kan ha att göra med att extra stouten har vanlig kolsyra i sig. Blir inte alls samma smak tycker jag.

Nu har jag iofs bara druckit den 1-2 ggr. Kanske borde ge den en chans till...
Citera
2010-01-13, 23:01
Medlem
Citat:

Håller med dig. Är inte någon guinness-älskare, men jag tycker om guinness och dricker den ganska ofta. Extra stout köper jag aldrig, den är det absolut inget märkvärdigt med.

Guinness ska vara på burk, eller helst av allt på fat förstås.
Citera
2010-02-21, 13:05
Medlem
Thundershits avatar
Jag har aldrig druckigt en Guinness förut, och inte något i samma stil heller... Men nu blir det dags, men jag undrar vilken utav de olika på systemet ni tycker om mest och varför.
Det finns då den klassiska draught, men även "extra stout" (vad det nu innebär?). Ge mig er åsikt på vilken ni tycker om mest och deras olikheter.
Citera
2010-02-21, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thundershit
Jag har aldrig druckigt en Guinness förut, och inte något i samma stil heller... Men nu blir det dags, men jag undrar vilken utav de olika på systemet ni tycker om mest och varför.
Det finns då den klassiska draught, men även "extra stout" (vad det nu innebär?). Ge mig er åsikt på vilken ni tycker om mest och deras olikheter.

som du ser på denna sida i tråden så är Guinness Draught den mest vanliga och enligt dom flesta godaste. extra stout tycker jag personligen inte är god. Folköls varianten funkar bra också!
Citera
2010-02-21, 14:53
Medlem
Vicious_s avatar
Citat:
Om du inte har möjlighet att ta en Guinness på krogen så tycker jag du ska köra på Draught.
Den är len som sammet medans "Extra Stout" är lite för sträv för min smak iallafall.

Om du gillar det så tycker jag att "Extra Stout" är klart värd att testa!
Citera
2010-02-21, 15:40
Medlem
Thundershits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious_
Om du inte har möjlighet att ta en Guinness på krogen så tycker jag du ska köra på Draught.
Den är len som sammet medans "Extra Stout" är lite för sträv för min smak iallafall.

Om du gillar det så tycker jag att "Extra Stout" är klart värd att testa!

Jodå visst kan jag sätta mig på en krog och testa, dock är det inte så ofta jag är på sådana ställen när jag är ute. Får väll ta och testa båda och jämföra.
Finns extra stout att testa på krogen också?
Citera
2010-02-21, 16:05
Medlem
Vicious_s avatar
Citat:
Jodå visst kan jag sätta mig på en krog och testa, dock är det inte så ofta jag är på sådana ställen när jag är ute. Får väll ta och testa båda och jämföra.
Finns extra stout att testa på krogen också?
Inte omöjligt, men då bara på flaska.
Citera
2010-04-07, 20:07
Medlem
Bumbelibump.
Angående debatten om draught vs extra stout så handlar det, så som jag fattat det, inte om att den ska vara lite extra stark och nån form av alkis version av "vanliga" draughten. Utan det handlar helt enkelt om två olika öl sorter. Guinneess Draoght är en så kallad "Dry stout" och Guinness Extra stout är en, wait for it, "Extra stout". "Foreign stout" är också en stout typ.

Jag personaligen gillar typen extra stout mer än dry stout, gillar även Coopers extra stout. Älskar den mer brända och rostade smaken i Guinness extra stouten.

Källa http://shbf.se/documents/Oltypsdefinitioner.pdf .
Länken postades urspungligen av zepofan i en annan tråd.
Senast redigerad av Nisse Hult1 2010-04-07 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in