2009-02-13, 02:15
Medlem
Arbetarbroders avatar
Den officiella Guinness-tråden är äntligen här!

Jag har skapar ganska många trådar om enskilda ölmärken nu men jag anser nog denna vara den viktigaste, vi behöver en officiell tråd om Guinness, världens största stoutmärke. Det är nästan skamligt att det inte funnits en sådan här på Flashback under alla dessa år även om det finns många småfrågor om detta populära öl. Disskutionen är fri, allt som har med Guinness att göra tas med fördel upp här.

Så pumpa den här tråden, eller något. För Guinness är ett öl som berör oss alla. "Ett öl för vuxna" sa alltid min farbror när jag var yngre. En rolig grej är att min flickvän inte gillar öl men hon tycker om Guinness. Kan det stämma annars? Är Guinness en öl som man lär sig uppskatta med tiden?
Minns ni eran första Guinness och om ni uppskattade den direkt? Eller minns ni eran bästa Guinness?

Vad är era åsikter om det här ölet som jag tror generellt många människor tycker om, eller iaf har svårt att säga att de avskyr? Finns det andra Stoutöl på Systembolaget som är bättre än Guinness?
Hur är det på Irland? Är Guinness öns stolthet? Är det årstidsbaserat? Passar en Guinness bättre på hösten än sommaren? Har ni lärt er hälla upp en Guinness för att få den perfekta smakexplosionen?
Hur ligger priserna på Guinness i andra länder? Tyskland, England, Danmark, Irland, USA eller vadsomhelst. I Sverige ligger ju Guinness ganska högt.

Egentligen är disskussionsunderlaget om ett sånt här stort öl gigantiskt. Men att få höra eran personliga relation till en öl tycker jag alltid är intressant på Flashback.
Så vad tycker ni om en Guinness?
Citera
2009-02-13, 02:59
Medlem
pastoratets avatar
Om vi talar draught så är den, rätt upphälld, en jävla solid öl. Ganska ordentligt rostad men inte så att det stör. Drack min första Guinness på en högstadieklassresa till Polen och blev inte imponerad, men så sakteliga så började jag ta den till mig. Guinness har den egenskapen att den passar in lite varstans, läskande nog att passa en solig majdag och samtidigt har den tyngden man vill ha när man kämpat mot vädrets makter en novemberkväll, samt att den är lätt att ösa i sig i stora mängder såklart. Nyckeln är att lära sig vilka ställen som kan hälla upp den ordentligt, så behöver man aldrig bekymra sig.

Flaskvarianten, "extra stout" är också god, lite tyngre och trevlig till mat. Sedan fick jag in någon märklig riktigt smakrik variant på en grillbar/restaurang i Paris en gång, hette "export" eller något i den stilen, den var som den föregående fast med ännu mer smak. Jag får ta reda på exakt vad den heter någon dag men god var den!

Fast jag undrar om jag inte håller Kilkenny snäppet högre.
Citera
2009-02-13, 03:25
Medlem
Hysteria90s avatar
Avskyvärt

På julafton satt jag med min faster och diskuterade öl. Hon är en riktig fantast av mörk öl, och bjöd mig då på en "Mariestads julbryggd" Detta var första gången jag smakade på mörk öl, och gillade det. Det var liksom mer smak i det hela.

Ett par veckor senare så beställde jag förväntansfullt in en guinnes på krogen.
Mina förväntningar förvandlades omedelbart till kväljningar efter första klunken. Det är ju ingen kolsyra i ölet... Det smakade som saft med ölsmak. Fruktansvärt äckligt. Avlsagen öl är så sjukt äckligt enligt mig.

Hur man kan tycka om denna vidriga dryck är en gåta för mig.
Och hur irländarna ens kan kalla den för "öl" är för mig obegripligt

Nej tacka vetja ljus lager, mums

En fråga, gillar ni guiness-fantaster även ölslatten? Ni vet den där lilla varma, avslagna slatten som finns kvar i en ölburk när man tömt det mesta av innehållet? Det smakar ju ungefär likadant.
Senast redigerad av Hysteria90 2009-02-13 kl. 03:31.
Citera
2009-02-13, 08:38
Medlem
ellesspes avatar
Jag har också svårt för bristen på kolsyra i stout och föredrar mörk lager. Men jag testade Guinness extra stout häromdagen och blev positivt överraskad så man kan kanske lära sig...
Citera
2009-02-13, 11:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
På julafton satt jag med min faster och diskuterade öl. Hon är en riktig fantast av mörk öl, och bjöd mig då på en "Mariestads julbryggd" Detta var första gången jag smakade på mörk öl, och gillade det. Det var liksom mer smak i det hela.

Mina förväntningar förvandlades omedelbart till kväljningar efter första klunken. Det är ju ingen kolsyra i ölet... Det smakade som saft med ölsmak. Fruktansvärt äckligt. Avlsagen öl är så sjukt äckligt enligt mig.

Hur man kan tycka om denna vidriga dryck är en gåta för mig.
Och hur irländarna ens kan kalla den för "öl" är för mig obegripligt

Nej tacka vetja ljus lager, mums

En fråga, gillar ni guiness-fantaster även ölslatten? Ni vet den där lilla varma, avslagna slatten som finns kvar i en ölburk när man tömt det mesta av innehållet? Det smakar ju ungefär likadant.

Att jämföra en skvätt avslagen Kung med Guinness bevisar bara vilken nivå du uppnått i ditt öldrickande. Egentligen tycker du att cider är godare men det är lite bögigt, riktiga män ska dricka ÖL, typ Sofiero, Pripps extra stark, Norrlands osv. i stora mängder så man blir riktigt full! Riktig öl serveras vid något högre temperatur än smaklös pisslager. Man behöver inte heller dölja diverse bismaker med massa kolsyra. Öl dricks inte heller i burk utan i ett glas.

Nu var ju tråden egentligen om Guinness. Jo, Guinness är gott och vanligtvis första kontakten med stoutvärlden för många. Tyvärr kanske man ska säga, Guinness är lite tuffare i smaken än många andra stouts, så en del kan bli lite avskräckta och aldrig mer vågar prova en stout. Min personliga favorit är Murphys Oyster Stout vilket leder oss in på frågan: Ostron och stout, vad tycker ni om det?
Citera
2009-02-13, 13:30
Medlem
Forums_hornys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Egentligen tycker du att cider är godare men det är lite bögigt, riktiga män ska dricka ÖL, typ Sofiero, Pripps extra stark, Norrlands osv. i stora mängder så man blir riktigt full!?

Haha fan det bästa idag, så sant!

Guinness kan vara min favoritöl då den alltid passar. Den funkar lika bra en solig grillkväll som en mörk vinternatt. Dra på lite gammal irländsk folk och häll upp en ordentlig Guinness så är din kväll gjord.
Citera
2009-02-13, 14:24
Medlem
pastoratets avatar
Nu måste jag fixa ett par flaskor till helgen, King Scratch har hoppat på Guinnesståget: www.youtube.com/watch?v=ENnFjxHzdIw Extraterrestrial, extra cold, shazzam!

Citat:
Om det är en god ölslatt får bli mitt diplomatiska svar, men att jämföra den med Guinness är bara snett.
Citera
2009-02-13, 15:32
Medlem
Astrofaess avatar
Drack Guiness precis när jag hade uppnåt åldern för att dricka alkohol "ute på lokal". Numera dricker jag den aldrig, det finns för mycket annat som är mera intressant.
Citera
2009-02-13, 16:08
Medlem
Jerdens avatar
Hur skall en Guinness tappas? Finns det något "riktigt" sätt?
Sitter nästan alltid och diskuterar detta med vännerna och alla har egna teorier om hur stor "tapp-vinkeln" skall vara.

Några vill alltid hälla den rakt ner i glaset så man får mycket skum, men jag själv häller den mot ett vinklat glas till 2/3 är fullt sen rakt i för att få lite skum på toppen.

Hur gör ni?
Citera
2009-02-13, 16:55
Medlem
loomiss avatar
Senast jag drack en Guinness smakade den fan och hans moster men det berodde inte på ölet utan på skit i ledningar eller helt enkelt ett gammalt fat.

Guinness är ett öl som berör. Det räcker med att nämna dess namn sparkar somliga bakut i ren avsky. "Å fy fan, hur kan du dricka den där tjäran?" Ja, ni vet...

Jag älskar mörk och kraftig öl. Jag föredrar faktiskt de mörka torra stouten framför de röda alen som jag tycker är lite tama. Guinness har alltid varit en favorit men tycker även Beamish och Murphys Stout smakar gudomligt. Men nu var det här en Guinness-tråd så då skiter vi i den andra märkena...

Ett ganska utbrett påstående är att Giunness inte passar till mat utan ska drickas för sig. Det tycker jag är vansinnigt fel! Guinness är ett utmärkt matöl. Passar bra till köttgrytor eller rökt fisk - eller det är förresten upp till var och en att avgöra. Och det är inte ölet man blir mätt på...
Jag säger bara: Testa!
Citera
2009-02-13, 17:30
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90

Man kan säga mycket om Guinness men att det smakar saft är verkligen helt fel och rent spontant så känns det som ett skydd mot att man inte klarar av att dricka den här manliga ölen

Det är inte så konstigt att många inte tycker om sin första Guinness. Om man druckit X antal vanliga öl i sina dagar och så sitter man på krogen och beställer in sin första Guinness och antar att det ska ha en viss smak, men man kan aldrig gissa sig till Guinness-smaken innan man testat den. Därför blir det ofta en mindre chock första gången. För de flesta tar det en tid innan man lär sig uppskatta den.
Smakmässigt så tycker jag den är ganska gräddig, tydligt rostad, smakfull, tung men ändå törstsläckande. Alltså absolut inte någon likhet med saft alls.
Citera
2009-02-13, 17:37
Medlem
Flytande_argots avatar
Tycker det kan vara gott med typ EN Guiness under rätt omständigheter men mer än så orkar jag inte med. Blir lite som att föräta sig på lösgodis eller nåt.

För övrigt hade jag helt missat att Arbetarbroder blivit moderator?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in