2012-09-20, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knight
Enligt Guinness själva ska den serveras vid 3.5°C eller 38.6°F och jag har för mig att ett kallt kylskåp håller 4°C så kanske inte iskall, men antar att man dricker den som man vill och tycker är godast...

Dry stout är godast som sval. Jag har gjort efterforskningar i saken och svaret är att Guinness skriver en 'för kall' temperatur på burken, smakoptimalt sett, för att det måste nämligen vara så kallt för att kvävegaspatronen skall fungera som den ska. Vid för hög temperatur blir det fontän av ölen. Jag drabbades av det själv 10+ gånger innan jag lärde mig.

Citat:
Ursprungligen postat av kollektivavtal
det här med att man blir mätt av guinness, bah! Visste ni förresten att guinness har förhållandevis låg kalorimängd?

Självklart vet man det. Dethär med 'meal in a glass' är bara en seglivad myt eller tradition. Tyvärr dock helt fel. Om Guinness var billig så skulle jag binge-dricka den varje gång, istället för bara en gång tidigare.
Citera
2012-10-12, 23:21
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Håller inte med dig. Den är helt ok. Bästa 3.5an.

Jämfört med "vanliga" som inte är så alkoholstark ändå (under 5% ju) så smakar ju 3.5 som om man bara spätt ut den med vatten.

Såg någon skrev och hade fixat ett surger-kit.
Köpte mig ett på STHLM Beer and Whisky men till min förvåning så såg jag att det bara var brittisk strömkontakt och det går inte att bara byta kabel då den är terminerad i bägge ändar (Ingen kontakt man kan koppla loss). Är det så på alla eller hade det blivit någon miss med de som dom sålde där? Tycker dom borde informerat om det om det var med flit.

Nu blev man tvungen att jaga adapter! Hittade dock en rätt smidig reseadapter åt "andra hållet" än vad man brukar ha som svensk på nätet, så nu kan jag ju använda den också.
Citera
2012-10-22, 04:35
Medlem
T-L-Ks avatar
Guinness är en riktigt god öl, en personlig favorit! Fast jag tycker att många hakar upp sig på onödiga småsaker så som hällteknik, glas osv. Vafan, häll upp den som en vanlig människa och njut av en god öl bara!
Citera
2012-11-10, 00:57
Medlem
Blorkums avatar
Bott i Irland sedan förra sommaren. Hade svårt för Guinness i början men nu är det nästan bara det jag dricker i ölväg när jag är ute (dricker jag för att bli full som en kastrull så är den lite för mäktig dock).

Funkar dock bara på tapp - köpt burkar med Guinness nån gång och det var väl inte den bästa investeringen jag har gjort.

Jag har märkt viss smakskillnad när jag testat en Guinness hemma i Sverige - förstås smakar den bättre i Irland då den bl.a inte behöver fraktas lika långt. Så ni som gillar Guinness så bör ni ta er till Irland om ni inte redan gjort det. En pubrunda i Dublin är om inte annat väldigt trevligt.
Citera
2013-09-04, 20:36
Medlem
Testade Guinness för första gången för ett par år sedan och då föll det mig inte i smaken. Skaffade dock ett Guinness glas förra veckan för att det var så jäkla snyggt och kände mig förstås då tvungen att dricka Guinness ur det. Köpte två Extra Stout på systemet och de smakade hur bra som helst. Huvudet på ölen blev kanske lite stort, men det var mitt enda problem. Köpte även två Guinness Draught igår och drack de med. Såg betydligt snyggare ut när de hälldes upp och färgen sakta men säkert blev svartare och svartare när det fick stå en liten stund. Huvudet blev betydligt snyggare också och mycket krämigare. Hela drycken hade en mycket mildare känsla än Extra Stout. En trevlig upplevelse.
Citera
2013-09-06, 21:00
Medlem
Vickejs avatar
Drack min första guinness i somras på en irländsk pub i Belgien, och fyfan så förvånad man blev när man tog första klunken och det knappt var någon kolsyra i den!
Men GUUD så god den var! föll för den direkt! det var alltså smaken skummet och konsistensen och kolsyran, jaa allt passade så perfekt
Citera
2013-09-08, 16:57
Medlem
En grej som kanske inte alla tänker på men som jag uppskattar väldigt mycket med Guinness är att den inte är fullsprängd med kolsyra. Man kan dricka utan att magen gör uppror, och man slipper hickan Men det är ju det lilla..smaken är det huvudsakliga! Fantastiskt Flyttar till Dublin vid månadsskiftet, lycka!

Citat:
Ursprungligen postat av kollektivavtal
Visste ni förresten att guinness har förhållandevis låg kalorimängd?

Hade jag ingen aning om, skäms..kan du berätta mer?
Citera
2013-09-15, 03:24
Medlem
Arbetarbroders avatar
Vad kostar en Guinness i Dublin?
Citera
2013-09-15, 05:16
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Vad kostar en Guinness i Dublin?

4-5 £ om jag inte minns fel.
Citera
2013-09-15, 09:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
4-5 £ om jag inte minns fel.
Ganska nära, 4-5 € för att var mer exakt.
Citera
2013-09-15, 10:54
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ganska nära, 4-5 € för att var mer exakt.

Så ser krumeluren ut ja.
Citera
2013-09-15, 11:25
Medlem
zepofans avatar
Två Guinness 10.80 €, två pisslager 12.60 €. Lite kul tycker jag, synd att det inte är likadant i Sverige.
http://img843.imageshack.us/img843/4292/p3w8.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in