Citat:
Ursprungligen postat av tjtj44
De jämför enbart med december, 3 månaders glidande medelvärde sjunker fortfarande. Så detta kan absolut inte ses som ett bekräftat trendbrott.
Och december var en exceptionellt dålig månad, framförallt så skedde det mycket färre affärer än normalt (och december brukar ändå vara svagt prismässigt oavsett finanskriser).
Så att det blir en rekyl uppåt efter en sån extrem torka i kombination med lägre rörlig ränta är helt naturligt. Men det säger inget om den fortsatta utvecklingen under 2009.
Tyvärr så misstänker jag att 2009 kommer sluta på minus vad gäller bostadspriserna, lågkonjunkturen skapar en osäkerhet som gör att folk inte vågar skuldsätta sig lika mkt längre.
Mkt av affärerna som drar iväg nu är folk som har mkt vinst sedan tidigare affärer och helt enkelt byter bostad (lånar kanske mindre än 50-60% i många fall), problemet är att stigande priser på sikt kräver att folk som inte är med i "karusellen" vågar ge sig in också, det är de som matar in pengarna i systemet och det gör de inte nu, annat än om priserna är låga.
Tänk också på att den längre räntan (t ex 5 år) inte har sjunkit nämnvärt. De flesta kalkylerar med femårsräntan när de gör sin bostadsbudget (att de sen väljer rörligt för att spara pengar är en annan sak).
Trendbrottet finns redan. Jag såg det redan i november och fick det bekräftat i december där statistik användes som inte använder ett glidande medelvärde.
Jag pratar bara om sthlm nu därför att det är bara det området jag egentligen är intresserad av.
Priserna i sthlm kan gå upp jättemycket. I centrala Moskva är de runt 240 000/kvm och i Mumbai 77 000/kvm.
Jag tror att priserna lätt kan gå om Mumbai i alla fall.