2009-02-15, 12:58
Medlem
Megaforces avatar
Statistiken rör ju mest utgångspriser och om man ser på avslutade affärer så var det i princikp 0 under december och 1 är ju mycket mer än 0..

Det finns ett uppdämt behov och därför kommer försäljningarna att öka, men priserna kommer generellt att gå ner eftersom det inte blivit så mycket lättare att låna pengar till bostad på banken. Utan pengar, inga köpare..

Investeringsobjekten kommer att fortsätta sjunka, men mindre lägenheter kan öka eftersom intresset för dem är större nu.
Citera
2009-02-15, 17:54
Moderator
rotadents avatar
Att jämföra med radikalt mycket större städer som Mumbai och Moskva känns väl också lite tveksamt? Trycket på exempelvis Moskvas innerstad torde vara otroligt mycket högre än i Stockholm. Moskva är en stad på runt 10-15 miljoner invånare (fler enligt vissa) och huvudstad i ett land med drygt 140 miljoner invånare. Dessutom ett land där det finns få andra attraktiva städer att bosätta sig i om man är riktigt rik. Moskva är dessutom världens dyraste stad att leva i vilket borde ge en indikator på andelen välbärgade. Att det är svårt att få banklån etc. lär påverka dem betydligt mindre än oss. Jag tror aldrig att Sverige kommer ikapp dylika städer, vi är för få människor för det.

Sen tror jag i och för sig att priserna i Stockholm på sikt kommer att gå upp åtminstone till nivåerna vi hade före krisen.
Citera
2009-02-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Att jämföra med radikalt mycket större städer som Mumbai och Moskva känns väl också lite tveksamt? Trycket på exempelvis Moskvas innerstad torde vara otroligt mycket högre än i Stockholm. Moskva är en stad på runt 10-15 miljoner invånare (fler enligt vissa) och huvudstad i ett land med drygt 140 miljoner invånare. Dessutom ett land där det finns få andra attraktiva städer att bosätta sig i om man är riktigt rik. Moskva är dessutom världens dyraste stad att leva i vilket borde ge en indikator på andelen välbärgade. Att det är svårt att få banklån etc. lär påverka dem betydligt mindre än oss. Jag tror aldrig att Sverige kommer ikapp dylika städer, vi är för få människor för det.

Sen tror jag i och för sig att priserna i Stockholm på sikt kommer att gå upp åtminstone till nivåerna vi hade före krisen.

Det vara bara ett perspektiv till de som tycker det är sjuka priser och att det omöjligen kan gå upp. Mumbai ligger liksom i Indien och är en riktig håla men en BNP på 1/15 av våran.
Citera
2009-02-15, 20:22
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Det vara bara ett perspektiv till de som tycker det är sjuka priser och att det omöjligen kan gå upp. Mumbai ligger liksom i Indien och är en riktig håla men en BNP på 1/15 av våran.

Ja, men 99% av Indiens befolkning har nog inte råd med centrala Mumbai. Men den procenten som har det är en procent av en miljard människor, så det blir ändå mycket folk som vill bo på den lilla ytan... Jag förstår din poäng, men jag tycker nog att det är lite äpplen och päron ändå. Speciellt som den procenten som har råd i länder som Ryssland och Indien inte lär behöva något banklån heller. Intressant vore att jämföra med andra europeiska länder med en stor medelklass.
Citera
2009-02-16, 08:28
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Ett stort problem som kommer inom 1-2 år är väl alla personer som har varslats i Sverige. I kombination med flykten från a-kassan är det rimligt att anta att en del tvångsförsäljningar av bostäder kommer ske. Förmodligen kommer bankerna i samband med detta göra kreditförluster. Tvångsförsäljning leder till sänkta marknadspriser (mini-bostadskris eftersom många hus är överbelånade idag) och kreditförluster för bankerna leder till räntehöjningar... Höjda räntor och sänkt marknadsvärde är en kombination som kan bli en otäck rullande snöboll...

/V_V
Citera
2009-02-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Trendbrottet finns redan. Jag såg det redan i november och fick det bekräftat i december där statistik användes som inte använder ett glidande medelvärde.

Jag pratar bara om sthlm nu därför att det är bara det området jag egentligen är intresserad av.

Priserna i sthlm kan gå upp jättemycket. I centrala Moskva är de runt 240 000/kvm och i Mumbai 77 000/kvm.

Jag tror att priserna lätt kan gå om Mumbai i alla fall.

åååååååååååå..nu är jag så trött på dig och hela den såkallde mäklarkåren som bevisligen inte kan nått...

har du hört begrepp som ägarlägenhet och bostadsrätt??...ditt tröga kr-k.. Sverige är enda land i världen som tillämpar denna latjolajban bo-form..bara för att folk ska kunna bli mer skuldsatta utan att känna till det (eller folk med normal intelligens verkar iallafall inte känna till det)

i Sverige äger du inte din bostadrätt!!...du har bara rätten att bo där.. om föreningen råkar ut för ekonomiskt obestånd finns risken att du blir av med insatts och amorteringar..

hör för övrigt inte till ovanligheterna att du när du köper din lägenhet för 30k/m2 även drar på dig ytterligare skulder på 20k/m2..

dags att syna bostadsrättsbluffen gubbar

och flowman..snälla sluta skriv här din inkompetenta parasit
Citera
2009-02-17, 10:49
Medlem
Csabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas_johanss
hör för övrigt inte till ovanligheterna att du när du köper din lägenhet för 30k/m2 även drar på dig ytterligare skulder på 20k/m2..

En förening med 20kkr i skuld per m2 är troligtvis redan på obestånd. En helt nybildad förening i ett nybyggt hus brukar ligga på 8-12 kkr/m2.

Dessutom är det en helt annan riskbild för denna skuld, du bär den inte ensam vilket gör att man heller inte kan räkna som du gör.

Men det är intressant att det inte går att äga sin lägenhet i Sverige idag utan man är hänvisad till att delta i en kollektiv ekonomisk gemenskap med de för och nackdelar som finns.

Ursäkta OT.
Citera
2009-02-17, 13:57
Medlem
Limoncellos avatar
Citat:
åååååååååååå..nu är jag så trött på dig och hela den såkallde mäklarkåren som bevisligen inte kan nått...

har du hört begrepp som ägarlägenhet och bostadsrätt??...ditt tröga kr-k.. Sverige är enda land i världen som tillämpar denna latjolajban bo-form..bara för att folk ska kunna bli mer skuldsatta utan att känna till det (eller folk med normal intelligens verkar iallafall inte känna till det)

i Sverige äger du inte din bostadrätt!!...du har bara rätten att bo där.. om föreningen råkar ut för ekonomiskt obestånd finns risken att du blir av med insatts och amorteringar..

Helt jävla OT, men fan vilken miserabel person du verkar vara. Har sökt lite på dina tidigare inlägg och i en stor del av den anväder du uttryck som "idiot", "småbarn", "patetisk", "babianresonemang", etc. om dina meddebattörer.

Sen hittade jag detta guldkorn:
Citat:
ja och min sambo tror att en riktig lågkonjunktur står inför dörren så vi sparar 10 000 sek i månaden.. för att vi ska kunna det krävs var sitt konto så vi pressar varandra.. vi är bara 25 år båda två

Då log jag för mig själv. För helt plötsligt fick jag en bild av vilken typ av person du är. Jag menar, 25 år och ingen som helst framtidstro, sitter bara och väntar på att det ska gå åt helvete. Som grädde på moset så verkar du vara en väldigt bitter och aggresiv människa då du i varje debatt tar till invektiv.

Och som sagt, då log jag. Av skadeglädje.
Citera
2009-02-17, 14:05
Medlem
Citat:

Det finns en psykiatri del på forumet...
Citera
2009-02-17, 18:06
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Csaba
Men det är intressant att det inte går att äga sin lägenhet i Sverige idag utan man är hänvisad till att delta i en kollektiv ekonomisk gemenskap med de för och nackdelar som finns.

Ursäkta OT.
Det är lika intressant att bevittna att så många pga total okunskap inte förstår att man inte kommer undan kollektiv ekonomisk gemenskap när det gäller lägenheter i olika former.
Citera
2009-02-18, 08:14
Medlem
Csabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Det är lika intressant att bevittna att så många pga total okunskap inte förstår att man inte kommer undan kollektiv ekonomisk gemenskap när det gäller lägenheter i olika former.

Har jag sagt något annat? Jag skrev att det inte går att äga sin lägenhet i Sverige idag. Det stämmer.

Jag skrev inte att en viss ekonomisk gemenskap inte är nödvändig vid lägenhetsägande.

Givetvis är det gradskillnader i hur stort gemensamt engagemang som krävs i de olika systemen, vissa kräver mindre, andra kräver mer, alla av mig kända kräver något.

Sluta kasta anklagelser om total okunskap när du inte har läst inläggen tillräckligt noga.
Citera
2009-02-18, 16:10
Medlem
Jag värderade just min villa och den hade gått upp 500 000 på några år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här