2009-02-12, 20:51
Medlem
Haha hur fan kan man vara stolt över att vara ordningsvakt...

Polisen gör bort sig som vanligt. Tycker det är katastrof att man måste trippa på tår varje gng man talar med en polis, för då så är de faktiskt oftast jävligt trevliga.

Men om man bemöter dom som vilken svensson som helst, ex ifrågasätter något eller kanske ser oerhört ointresserad ut. (Man kanske har annat att göra än att stå och prata med någon tråkig polis, som rabblar skit man inte kunde bry sig mindre om).

Ja då så börjar de gormas, hotas, puttas eller ryckas i armarna. Det är iallafall min erfarenhet.

Fick bla. ena benet bortsparkat så att jag ramlade av en polis en gång efter fotbollsmatch för att jag "gick för sakta".
När jag bad om Id sa han åt mig att hålla käften och avlägsna MIG FRÅN* platsen sen så höjde han sin batong... I love sweden! (Han var med 4 kollegor).

Edit: *
Citera
2009-02-12, 22:23
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHawks
Om situationen hindrar poliserna att uppvisa legitimation. Så snart de har gripit någon så har de skyldighet att uppvisa legitimation på begäran.

Hänvisa gärna till den paragraf som beskriver det du säger!
Citera
2009-02-13, 09:12
Medlem
homers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Vad är egentligen meningen med att börja tjafsa med poliserna?
Det är väl bara att visa kortet, blåsa i röret och sedan se glad ut och köra iväg?

Och varför visar poliserna inte bara sina legitimationer? De måste väl fatta att de har att göra med en idiot? Man måste inte alltid få sista ordet.
håller med till fullo!
Citera
2009-02-13, 19:53
Medlem
Personen som tidigare hävdade att det står i PolisLagen att man ska kunna identifiera sig är ute och cyklar. Det gör det inte alls.
Citera
2009-02-15, 04:49
Medlem
Hegamons avatar
10 000 kr på att de inte behöver legitimera sig under en tjänsteutövning då pajasen kräver det för att tjafsa lite. Uniformen i sig en en slags legitimation och är personen så pass paranoid att han tror att de inte är poliser utan utklädda så borde han köras till psyket.

Jag vet inte om jag retar upp mig på hans otroligt fåniga jag-är-inte-torr-bakom-öronen-uppsyn, eller att han verkar lättkränkt på det fåniga sätt som en del tonåringar är.

Jag skulle gissa att han redan har rött bälte i rättshaveri, för att inom kort avancera till svart bälte. Jag hatar den personen.

MVH
Citera
2009-02-15, 10:23
Medlem
Detta var en klart labil polis som inte ens klarar denna situation!!!
Det är en part i detta mål som är tjänsteman och som jag/samhället har rätt att ställa höga krav på. Inte killen i bilen om ni trodde det!
En polis skall kunna uppge ch visa sin bricka om situationen tilllåter det.Och det gör den här, inget trängt läge precis. Det som uppges/visas är bricknummret. Utan det är det svårt att anmäla en tjänsteman och identifiera honom. Bilen var enligt utsag civil i detta fall och att då föröka styrka sin tjänsteposition med att påstå att bilen är reggad på RPS gör ju bara saken än mer rutten.

Nej se nu till att den så kallade Polishögskolan får lite högskolestatus och rensa ut bland rötäggen. Jag föstår nu varför Polisen åker åt fel håll vid alla rån!!!! En sådan gosse som i filmen vill säkerligen inte möta sin överman och den risken är ju oerhört stor vid varje tillfälle!!!

Vem minns inte maskeradligan, de gossarna klädde bättre i uniformen än denna engsliga polispojk. De kunde dessutom visa legg :-)
Citera
2009-02-15, 11:38
Medlem
pellepoliss avatar
Ja, men rätt vad det är stöter ju polisen på nån som drar det ännu längre:

"Va, nä, det där är inte du på fotot, du har förfalskat ditt ID-kort" Jag menar om nu en brottsling kommit över en komplett polisbil, polisuniform och vapen, så borde de vara fullt kapabla att ordna med falska leg.

Jag menar, vill man spela Allan eller vara rättshaverist så går det ju alltid lätt, det är ju bara att spela korkad.
Citera
2009-02-15, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Ja, men rätt vad det är stöter ju polisen på nån som drar det ännu längre:

"Va, nä, det där är inte du på fotot, du har förfalskat ditt ID-kort" Jag menar om nu en brottsling kommit över en komplett polisbil, polisuniform och vapen, så borde de vara fullt kapabla att ordna med falska leg.

Jag menar, vill man spela Allan eller vara rättshaverist så går det ju alltid lätt, det är ju bara att spela korkad.

Det är väl solklart att killen i bilen är "korkad" men det häpnadsväckande är ju att polisen även han är amatörmässigt korkad!!!
Situationen är tudelad, alldeles oavsett hur "korkad" civilisten är SKALL polismannen uppträda bättre!!!

Vi måste ställa högre krav än så här på en Polis.
Citera
2009-02-15, 11:51
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumpa Berra
Det är väl solklart att killen i bilen är "korkad" men det häpnadsväckande är ju att polisen även han är amatörmässigt korkad!!!
Situationen är tudelad, alldeles oavsett hur "korkad" civilisten är SKALL polismannen uppträda bättre!!!

Vi måste ställa högre krav än så här på en Polis.

Ja, det håller jag med om, polismannen behöver ju inte hänga med ner på killens nivå. Dock kan jag förstå att poliser blir frustrerade då och då, de stöter trots allt nästan alltid på samhällets all skit och jag beundrar ändå i stort hur mycket provokation de klarar av. Även om jag blev besviken på polismannen i den här filmen, känns lite onödigt att tjafsa om ID eller inte. Vill man inte visa ID kan man ju bara förklara att man inte visar det, och motivera varför. Vill inte killen köpa det, är det ju hans problem.
Citera
2009-02-15, 12:14
Medlem
Har det överhuvudtaget hänt nångång att brottslingar använt sig av polisuniformer för att kunna begå en brottslig handling, och då menar jag i Sverige.
Citera
2009-02-15, 12:23
Medlem
pellepoliss avatar
Maskeradligan gjorde väl det. Men det känns ju lite långsökt att någon som är kriminellt belastad skulle skaffa polisuniformer och sedan stoppa bilar för att utföra blåskontroller.
Citera
2009-02-15, 17:45
Medlem
Ruzhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozzyy
Har det överhuvudtaget hänt nångång att brottslingar använt sig av polisuniformer för att kunna begå en brottslig handling, och då menar jag i Sverige.

Maskeradligan som tidigare nämnts, sedan är det bara att göra en snabb googlesökning för att se efter.

http://www.sr.se/cgi-bin/isidorpub/P...0&ProgramID=93

http://hd.se/skane/2008/12/12/falsk-...de-in-paket-i/

http://www.gt.se/nyheter/1.1435159/i...de-falsk-polis

http://www2.unt.se/article/1,1786,MC...from=latestnav

Fick fram det där på nån sekund bara.

Polismyndigheten har ju i nån av artiklarna i fallet som tråden handlar om sagt själva att de ska visa legitimation på begäran och att polismännen gjorde fel. Det borde väl de veta bäst själva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in