• 1
  • 2
2009-02-12, 00:05
Medlem
TheCs avatar
http://www.gt.se/nyheter/1.1463325/p...-efter-psykhot
Artikel + video...

Joakim Lundmark, 22, filmade när han stoppades av två poliser i Varberg. När han bad att få se deras legitimation blev han hånad och hotad med psykvård.
- Förstår du inte det kanske vi får åka ner på psyket med dig, säger polismannen på filmen.

Hitta även den längre ocensurerade versionen @
http://www.youtube.com/watch?v=dBJALminOb8

Någon mer som känner till dessa män i blått? Vad tycker ni om hela situationen?
Citera
2009-02-12, 00:07
Medlem
Kenty-59s avatar
jag tycker att dom agerar helt rätt, jävla larv att kräva att dom visar sin leg,
verkar vara en jävla besserwisser som behövdes sättas på plats..
Citera
2009-02-12, 00:12
Medlem
TheCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
jag tycker att dom agerar helt rätt, jävla larv att kräva att dom visar sin leg,
verkar vara en jävla besserwisser som behövdes sättas på plats..

Enligt expressen så ska han ju blivit "otrevligt bemött" vid tidigare tillfällen.
Jävla kul iallafall att han lyckades å våga filma hela situationen. Polisen borde nog kunna uppföra sig lite proffsigare spec efter alla neger-skandaler osv.

Och speciellt om det är en helt vanlig trafikkontroll mitt på dagen.
Citera
2009-02-12, 00:41
Medlem
Om man tävlar med en 22-åring om vem som kan flest lagparagrafer, är man nog ganska osäker som människa.

Stackarna.
Citera
2009-02-12, 00:43
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheC
Enligt expressen så ska han ju blivit "otrevligt bemött" vid tidigare tillfällen.
Jävla kul iallafall att han lyckades å våga filma hela situationen. Polisen borde nog kunna uppföra sig lite proffsigare spec efter alla neger-skandaler osv.

Och speciellt om det är en helt vanlig trafikkontroll mitt på dagen.
Men man brukar inte ha så mkt för att käfta och vara dryg mot poliser, har jag fått lära mig den hårda vägen..
Citera
2009-02-12, 00:52
Medlem
TheCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wafer_Madness
Om man tävlar med en 22-åring om vem som kan flest lagparagrafer, är man nog ganska osäker som människa.

Stackarna.

Nej precis, det var tydligen alldeles för mycket prestige i att "ge upp" och legitimera sig. Sorgligt...

Och jag håller med dig, stackars killar.
De ser ju inte så värst gamla ut av de man ser heller?

Citat:
Men man brukar inte ha så mkt för att käfta och vara dryg mot poliser, har jag fått lära mig den hårda vägen..

De kanske stämmer.
Men de kanske håller på att bli en förändring där nu när folk plockar med mobiler och mobilkamerar överallt.

Jag ser de som positivt, polisen måste ju kämpa mer för att visa sig proffisigare. Just dessa två gossar verkar ha en bit kvar dit.
Citera
2009-02-12, 01:56
Bannlyst
Citat:
Sant! Man kan tänka en del, men det bästa är oftast att knipa igen och vara medgörlig så långt det är möjligt, det tjänar man själv på. Det kan göra jävligt ont i armar och ögon att stå på sig, även om man har rätt.
Citera
2009-02-12, 04:40
Medlem
Candyasss avatar
Tycker det är helt rätt att han ber om att få se deras legitimation, speciellt då det nu verkar vara en civilbil. Det vore inte konstigt om dom nu inte hade varit poliser som det ser ut i världen nu idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Wafer_Madness

Stackarna.

Precis, väldigt fjantigt gjort. Det påminner mig om hur det var på dagis. Vem som kan göra flest mål tex.
Citera
2009-02-12, 04:44
Medlem
Det här är ytterligare ett lysande exempel på att det finns många grisar inom poliskåren
Citera
2009-02-12, 09:03
Medlem
pellepoliss avatar
Det är ju trots allt så att poliser/ordningsvakter inte behöver visa ID, om det inte finns skäl att misstänka att de inte är just poliser etc.

I detta fall bär de uniform, och då behöver de inte visa ID. De kunde iofs ha sagt det på ett trevligare sätt tycker jag. Det verkar vara två "bufflar" som stöter ihop och här är resultatet. Ingen är mer skyldig än den andre.
Citera
2009-02-12, 09:07
Medlem
Polisen ska alltid kunna uppvisa giltig tjänstelegitimation precis som en journalist ska uppvisa pressleg. (Vilket de ska göra vid begäran)

Vägar de legitimera sig av någon anledning som i det här fallet så ska man försöka komma på sätt att identifiera dem senare. Tex skriva upp bilnumret på deras bil och/eller deras signalement...
Citera
2009-02-12, 09:13
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjukskoterskan
Polisen ska alltid kunna uppvisa giltig tjänstelegitimation precis som en journalist ska uppvisa pressleg. (Vilket de ska göra vid begäran)

Nej, det beror ju på syftet, så länge de har uniform på sig, behöver de inte visa ID om det inte finns en särskild anledning, vilket detta inte är.

Samma sak med ordningsvakter, de behöver aldrig visa ID eller lämna ut namn eller dyl. Men ändå står folk och tjötar om det varje gång man ingriper mot dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in