237
Citat:
Du antyder alltså att de primitiva terrordåd som begås av muslimer begås minst lika ofta av judar och kristna osv?
Men visst begår andra också terrordåd? Men handen på hjärtat? Är det inte så att det inte kallas för terrorism? Utan antingen 'självförsvar' eller rakt av döda bara?
Citat:
Och det tycker inte du?
Mycket hårt straff. Vad det säger mig är, låt bli att begå brott. Det är som ett avskräckande exempel för mig.
Citat:
Jag äter själv kött och håller med om att slakt är ofrånkomligt, men som jag förstått det så skär man i och med halal-slakt halsen av djuret och låter det blöda till döds under några minuter. Sverige har väl en halal-slakt light, dvs inte fullt så grym version, men det är andra melodier i Mellanöstern ....
Nej inte skär, då vet man inte vad man gör! Man ska snitta. Kniven måste vara skarpslipad, så att endast ett snitt läggs, och det läggs mellan 2:a och 3:e halskotan om jag nu minns rätt i numreringen. Så den som kan ska slakta, inte kreti och pleti.
Citat:
Men det där är ju att om inte skylla ifrån sig så flytta fokus från problemet. Hustrumisshandel är ju så mycket vanligare inom arabkulturen än hos Svensson. Visst kan man hävda att det förekommer överallt, vilket det gör, men det är en jättestor skillnad på både antal och grymhet. Jag försöker ta reda på varför, du sopar problemet under mattan genom att peka på andra som utför det.
Jag skyller inte ifrån mig, utan konstaterar hur det är. Även svensk lag förbjuder hustrumisshandel, men kolla statistiken hur den ser ut. Kolla kvinnohusen osv. Så bara för att det är förbjudet, som det även är i Islam, så innebär det inte att människor gör som det är givet. Det är det som jag ville få fram.
Nu pratar du araber helt plötsligt, varför det? Vet du att endast ca 20 procent av muslimerna är araber? Dvs ca 80 procent av oss andra muslimer är icke-araber. Rätt intressant siffra inte sant?
Citat:
Återigen, jag säger bara vad jag ser, och vill ta reda på varför det är så. Jag tror säkert att det finns hur många rekorderliga muslimer som helst därute, som aldrig skulle hänfalla till terrorism. Dock måste jag spontant säga att muslimer som grupp är förbannat dåliga på att ta avstånd från terrorism som begås i religionens namn. Om JAG hade varit en fredsälskande muslim och någon hade ihjäl 100 pers i min religions namn, så hade jag gjort ett jävla liv för att förklara för andra att jag inte hade något med denna att göra. Men varje gång ett terrordåd sker så är muslimerna bara måna om att man inte ska kritisera islam, man tar aldrig till fullo avstånd från terrorism. Det är denna dubbelmoral som gör att många, däribland jag, inte känner tillit inför islam.
Men då lägger du ju, återigen, skulden på Islam, när du faktiskt här säger att du blir förbannad på muslimerna som håller käften. Du verkar ha lite svårt att skilja på 'Islam' (religionen) och 'muslim' (utövare av Islam).
Citat:
När hörde du senast om ett självmordattentat av en hindu? En buddhist? En jude? En kristen?
Det lär knappast benämnas som själmordsattentat utifrån en religiös titel i alla fall. Så det får jag nog aldrig höra tror jag. Tror det endast tas upp som 'mord' kort och gott. Och ingen direkt uppföljning heller.
Citat:
Jag är inte övertygad om islam som helhet. Möjligt att arabkulturen har flytit över alltförmycket och blurrar ut gränserna mellan vad som är islam och vad som är Mellanöstern för mig som svenne. Men det finns en hel del självrannsakan att göras innan islam kan bli en accepterad del av västvärlden.
Som jag skrev, endast ca 20 procent av muslimerna är araber, så egentligen - vad är det vi snackar om här?
Vad innebär självrannsakan i lite mer ordalag?