2009-02-11, 22:16
Medlem
237s avatar
Alla har vi en dröm, ett mål, något som vi lever och verkar för att det ska slå in i framtiden. En förhoppning, ett drömscenario. Det kan vara en sommarstuga för vissa, och det kan vara världsfred för andra. Vi har alla en idealisk tanke som är 50 år i framtiden där allting är precis som vi vill.

Jag är nyfiken på muslimer bosatta i Sverige och deras eventuella mål (hädanefter kallade svenska muslimer för enkelhetens skull). Vi kan spekulera i om de bara vill verka i fred och vara som oss andra, och vi kan spekulera i om de vill ha krig och ett herravälde där islam sätter agendan och alla infidels är utrotade. Kanske är det rentav något mellanting.

Vi vet att en stor del av islam-folket i världen är terrorister, religiösa fanatiker, extremister, fundamentalister. Visst har vi också en stor del "Guantanamo-svenskar" i den snart en 500.000 stora klungan muslimer här i Svedala. Men jag snackar om den psykologiska profilen på den genomsnittlige mussen. De vardagliga muslimerna. Inte extremisterna, inte de moderata muslimerna som dansar runt i SVT, utan musse-Svenssons.

Hur ser deras tankesätt ut? Vad är deras mål? Är intresserad av att med denna tråden försöka tränga in i det svensk-muslimska psyket. Sanningen, om man så vill. Inga oneliners, inga förenklade modeller.

1. Är svenska muslimer verkligen så fanatiska som många andra muslimer runtom i världen, så att de skulle kunna bli t.ex. självmordsbombare?

2. Hur skulle Sverige se ut om 30 år, om en svensk muslim fick välja och vraka?

3. Hur mycket orkar svenska muslimer anstränga sig för sina fundamentalistiska vänners sak EGENTLIGEN? Har de softat till sig och släppt den militanta kampen, är de nöjda med vad de fått i Sverige, eller jobbar de fortfarande för en värld med endast islam i?

4. Känner muslimerna någon tacksamhet/respekt för Sverige, eller är Sverige bara en trampolin för dem så att säga? Hur ser man på svensken idag och i ett framtida perspektiv? Boskap som man låter hållas av praktiska skäl och som någon gång i framtiden ska tas om hand om, eller räknar man svensken som sin vän?
Citera
2009-02-11, 22:38
Medlem
Marmosets avatar
Jag skulle tro att svenska muslimers mål här i livet är precis desamma som svenska kristnas, svenska judars, svenska wiccaners, svenska buddhisters, svenska hinduers och svenska asadyrkares;

Villa, vovve, vagga, vigselring och Volvo.

Var det något mer du ville veta?
Citera
2009-02-12, 08:00
Bannlyst
Att assimilera svenskarna i sin ummah, dels genom dawor men om det inte funkar så tvångskonvertera dom under dödshot alternativt avliva dom och lämna kvar resten som dhimmi-slavar som skall arbeta för dom. Det är deras enda mål och inget annat.
Citera
2009-02-12, 09:21
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Alla har vi en dröm, ett mål, något som vi lever och verkar för att det ska slå in i framtiden. En förhoppning, ett drömscenario. Det kan vara en sommarstuga för vissa, och det kan vara världsfred för andra. Vi har alla en idealisk tanke som är 50 år i framtiden där allting är precis som vi vill.

Jag är nyfiken på muslimer bosatta i Sverige och deras eventuella mål (hädanefter kallade svenska muslimer för enkelhetens skull). Vi kan spekulera i om de bara vill verka i fred och vara som oss andra, och vi kan spekulera i om de vill ha krig och ett herravälde där islam sätter agendan och alla infidels är utrotade. Kanske är det rentav något mellanting.

Vi vet att en stor del av islam-folket i världen är terrorister, religiösa fanatiker, extremister, fundamentalister. Visst har vi också en stor del "Guantanamo-svenskar" i den snart en 500.000 stora klungan muslimer här i Svedala. Men jag snackar om den psykologiska profilen på den genomsnittlige mussen. De vardagliga muslimerna. Inte extremisterna, inte de moderata muslimerna som dansar runt i SVT, utan musse-Svenssons.

Hur ser deras tankesätt ut? Vad är deras mål? Är intresserad av att med denna tråden försöka tränga in i det svensk-muslimska psyket. Sanningen, om man så vill. Inga oneliners, inga förenklade modeller.

1. Är svenska muslimer verkligen så fanatiska som många andra muslimer runtom i världen, så att de skulle kunna bli t.ex. självmordsbombare?

3. Hur mycket orkar svenska muslimer anstränga sig för sina fundamentalistiska vänners sak EGENTLIGEN? Har de softat till sig och släppt den militanta kampen, är de nöjda med vad de fått i Sverige, eller jobbar de fortfarande för en värld med endast islam i?

4. Känner muslimerna någon tacksamhet/respekt för Sverige, eller är Sverige bara en trampolin för dem så att säga? Hur ser man på svensken idag och i ett framtida perspektiv? Boskap som man låter hållas av praktiska skäl och som någon gång i framtiden ska tas om hand om, eller räknar man svensken som sin vän?
Egentligen en orolig idé. Men också rolig, för vilken terrorist skulle avslöja sina planer. Jag tror då inte det i alla fall.

Nu är ju inte alla som kommit till Sverige av den värsta sorten och kanske inte något att oroa sig för, men de strömningar som muslimerna leds av är oroväckande. All den stund de uppmanas att hugga halsen av de som inte vill konvertera till islam. Se hur de gick i Rosengård när de inte fick utnyttja en lokal som de inte hade rätt till. De var inte goa att tas med precis. Och lag och ordning skall tydligen ske efter deras vrånghet och kriminalitet.

Att släppa in fler och fler utav mördare i Sverige borde stoppas direkt. Inte heller borde de få bygga moskeer. Deras "main kamp" borde brännas och de borde sättas på avlutningsläger så att deras vrånghet skolas om till något mera vänligt än att hugga huvudet av folk.

Barn under 18 år borde förbjudas indoktrineras i islamiska tankar. Slöja borde förbjudas på allmän plats. Hemma på sitt dass kan de ju få klä på sig vad som helst. Men ska de ut bland människor så bör de kläda sig anständigt, tycker jag.

Men det där att kunna ta reda på vad en terrorist har i görningen blir nog svårt.

Och det där med tacksamhet för de som de fått här i Sverige har de inte. De jag mött är mer eller mindre arga på oss svenskar för att vi inte är så mordiska, beslöjade och trångsynta som dom.
Citera
2009-02-12, 13:05
Medlem
flygande mattans avatar
Ännu en tråd som verkar diskutera 'muslimernas mål' över huvudet på muslimer, och utan att vilja ha muslimsk medverkan? Då så, ska läsa tråden i alla fall och se vad andra har för synpunkter om svenska muslimers drömmar. Jag menar de som icke-muslimer borde ju verkligen ha insight i frågeställningen...
Citera
2009-02-12, 14:03
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Ännu en tråd som verkar diskutera 'muslimernas mål' över huvudet på muslimer, och utan att vilja ha muslimsk medverkan?
Varför åker du inte hem till ditt muslimska land och spring omkring med ditt tält där?
Citera
2009-02-12, 18:07
Medlem
237s avatar
Citat:
Ännu en tråd som verkar diskutera 'muslimernas mål' över huvudet på muslimer, och utan att vilja ha muslimsk medverkan? Då så, ska läsa tråden i alla fall och se vad andra har för synpunkter om svenska muslimers drömmar. Jag menar de som icke-muslimer borde ju verkligen ha insight i frågeställningen...

Verkligen inte, jag är som sagt intresserad av sanningen, ingen Info14-propaganda, men inte heller kvällstidnings-PK-rier.

Har du något att säga i egenskap av muslim så shoot, jag är mer än intresserad av att få reda på din/er synvinkel.
Citera
2009-02-12, 19:14
Medlem
flygande mattans avatar
237

Ok då kör jag.

Citat:
För det första så måste man nog ta med i beräkningen att inte ens 'svenska muslimer' är en homogen grupp. Även vi har olika sätt att se på Islam. Det har jag lärt mig under åren som gått. Så jag kan bara utgå från mig själv, att tala för andra kan bli orättvist på sätt och vis. Jag bor inte i Sverige men kan relatera rätt hyfsat bra till hur dagens situation är tror jag.

Bara få vara ifred, få leva mitt liv som vilken annan svensson som helst. Jag har inga anspråk på att införa Islam på regeringsordningen och göra Sverige till en islamisk stat. Utan det handlar snarare om tankar att leva i samexistens, utifrån respekt och kunna behålla sin integritet.

Citat:
Jag har inga såna tankar alls för egen del. För jag anser den typen av självmord som jag antar du menar, är förbjudet i Islam. Med det inte sagt att om självmord inte vore förbjudet så skulle jag hoppa på tåget. Nej, fortfarande anser jag det är fel att ta oskyldiga liv, baserat på Koranen 5:32.

Citat:
Ett levande varmt samhälle där människor lever i god samexistens och ingen behöver vara rädd för någon annan, för vi har 'lärt känna varandra' och accepterat att vi är olika. Men vi följer de lagar och regler som gäller i det svenska samhället.

Citat:
Ordet fundamentalist måste jag reagera lite över. Jag klassar mig själv som fundamentalist. Vad ordet ursprungligen har för betydelse - dvs före det har blivit misshandlat av media och annat - är att följa det som Koranen och Sunnah har att säga. Inte gå till överdrift, inte heller ta till i underkant. Vad överdrift leder till känner vi alla redan till. Vad underkanten kan leda till är att inte leva som man lär, och anse att det är tillåtet att begå våldtäkter, stölder, fuska osv. Så att hålla sig i mitten, dvs vara fundamental i sin utövan ser jag som en bra linje att följa.

Jag vet inte men får intrycket att många som bor i Sverige försöker att leva som goda muslimer i en miljö som det inte alltid är lätt att göra det i. Men tankar som att stödja 'ett erövrande av svensk mark och göra den islamisk!' är då tankegångar som för mig känns helt främmande. Så hur vanligt det i så fall skulle vara, har jag inte den blekaste aning om.

Citat:
Eftersom jag är svensk muslim, så har jag med mig mycket från Sverige. Det är mitt land, som finns bevarat i mitt hjärta. Det är en del av mig även om jag inte bor där. Så allt man upplevt någonstans bär man med sig. Goda ting och sämre också, det är rätt naturligt att det blir både och.

Som jag skrev, jag känner inte till att ens trampolintankar skulle förekomma, men om de gör det så är det säkert svårt att helt komma fram till vilken storleksordning det skulle röra sig om.

Absolut inte boskap! Spelar ingen roll om majoriteten skulle bete sig så ohysat och ogint som en del på Flashback gör, det kan aldrig komma dithän. Människor är människor, oavsett nationalitet eller hudfärg. Självklart räknar jag svenskar som mina vänner.
Senast redigerad av flygande mattan 2009-02-12 kl. 19:17.
Citera
2009-02-12, 22:19
Medlem
237s avatar
Citat:
237

Ok då kör jag.

För det första så måste man nog ta med i beräkningen att inte ens 'svenska muslimer' är en homogen grupp. Även vi har olika sätt att se på Islam. Det har jag lärt mig under åren som gått. Så jag kan bara utgå från mig själv, att tala för andra kan bli orättvist på sätt och vis. Jag bor inte i Sverige men kan relatera rätt hyfsat bra till hur dagens situation är tror jag.

Bara få vara ifred, få leva mitt liv som vilken annan svensson som helst. Jag har inga anspråk på att införa Islam på regeringsordningen och göra Sverige till en islamisk stat. Utan det handlar snarare om tankar att leva i samexistens, utifrån respekt och kunna behålla sin integritet.

Jag har inga såna tankar alls för egen del. För jag anser den typen av självmord som jag antar du menar, är förbjudet i Islam. Med det inte sagt att om självmord inte vore förbjudet så skulle jag hoppa på tåget. Nej, fortfarande anser jag det är fel att ta oskyldiga liv, baserat på Koranen 5:32.

Ett levande varmt samhälle där människor lever i god samexistens och ingen behöver vara rädd för någon annan, för vi har 'lärt känna varandra' och accepterat att vi är olika. Men vi följer de lagar och regler som gäller i det svenska samhället.

Ordet fundamentalist måste jag reagera lite över. Jag klassar mig själv som fundamentalist. Vad ordet ursprungligen har för betydelse - dvs före det har blivit misshandlat av media och annat - är att följa det som Koranen och Sunnah har att säga. Inte gå till överdrift, inte heller ta till i underkant. Vad överdrift leder till känner vi alla redan till. Vad underkanten kan leda till är att inte leva som man lär, och anse att det är tillåtet att begå våldtäkter, stölder, fuska osv. Så att hålla sig i mitten, dvs vara fundamental i sin utövan ser jag som en bra linje att följa.

Jag vet inte men får intrycket att många som bor i Sverige försöker att leva som goda muslimer i en miljö som det inte alltid är lätt att göra det i. Men tankar som att stödja 'ett erövrande av svensk mark och göra den islamisk!' är då tankegångar som för mig känns helt främmande. Så hur vanligt det i så fall skulle vara, har jag inte den blekaste aning om.

Eftersom jag är svensk muslim, så har jag med mig mycket från Sverige. Det är mitt land, som finns bevarat i mitt hjärta. Det är en del av mig även om jag inte bor där. Så allt man upplevt någonstans bär man med sig. Goda ting och sämre också, det är rätt naturligt att det blir både och.

Som jag skrev, jag känner inte till att ens trampolintankar skulle förekomma, men om de gör det så är det säkert svårt att helt komma fram till vilken storleksordning det skulle röra sig om.

Absolut inte boskap! Spelar ingen roll om majoriteten skulle bete sig så ohysat och ogint som en del på Flashback gör, det kan aldrig komma dithän. Människor är människor, oavsett nationalitet eller hudfärg. Självklart räknar jag svenskar som mina vänner.

Tack för ditt ambitiösa svar.

Snabb följdfråga: Är den bilden som jag och västvärlden har av islam fel -dvs att det är en väldigt primitiv religion där fanatism och terrorism sätter agendan?

Media vill ju gärna hävda att det inte är så, att islam är from och missförstådd. Om du ser det ur ett globalt perspektiv, ÄR islam destruktivt som helhet, eller är det en vanbild jag mfl har?

Observera att jag nu inte fiskar efter något här för att "vinna" över dig i debatten, jag är bara rakt-på-sak. Vill heller inte förolämpa varken dig eller islan med ovanstående rader, så det inte blir några onödiga missuppfattningar nu
Citera
2009-02-12, 22:58
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Är den bilden som jag och västvärlden har av islam fel -dvs att det är en väldigt primitiv religion där fanatism och terrorism sätter agendan?

Media
vill ju gärna hävda att det inte är så, att islam är from och missförstådd.

Det jag kan undra är vart du hämtar dina "bilder" ifrån? Man kan väl knappast säga att media propagerar att islam är missförstådd, fredlig eller from.

En snabbsökning på ordet islam i sex stora svenska tidningar (Svd, Aftonbladet,GP,VärldenIdag, Dn & Expressen) och följande rubriker dyker upp:
Citera
2009-02-12, 23:54
Medlem
237s avatar
[quote=Ahyw]Det jag kan undra är vart du hämtar dina "bilder" ifrån? Man kan väl knappast säga att media propagerar att islam är missförstådd, fredlig eller from.

En snabbsökning på ordet islam i sex stora svenska tidningar (Svd, Aftonbladet,GP,VärldenIdag, Dn & Expressen) och följande rubriker dyker upp:
[/]

Rubrikerna i all ära, men jag upplever att det är en oerhörd känslighet kring att diskutera terrordåd och hederskultur som är signerad islam. Vi får tack vare PK:ismen och tabun aldrig någon rätsida på om religionen verkligen är missförstådd eller om det är ett omfattande problem.

Diskussioner kring buddhism, kristendom och andra religioner har betydligt högre smärtgräns. Ta alla muslimer som känner sig kränkta stup i kvarten. Alla demonstrationer som ballar ut. Mohammed-bilderna. Det gapiga, det primala.

Man kan driva med kristendomen, men inte med buddhism.

Du förstår säker vad jag menar här.
Citera
2009-02-13, 00:09
Medlem
Dags avatar
Citat:
Samexistens? Vi svenskar vill inte samexistera med er muslimer som har som mål att skära halsen av oss som inte vill konvertera till eran djävulska lära.
Citat:
Jag har inga såna tankar alls för egen del. För jag anser den typen av självmord som jag antar du menar, är förbjudet i Islam.
Det finns alltså självmord som är tillåtet i Islam?

Men mord på, halshugga, de som inte vill ha med eran djävulska lära att göra är tillåtet.
Citat:
Så du är inte muslim du? Muslimer ska ju halshugga alla som inte vill ha med eran djävulska lära att göra.
Citat:
Ordet fundamentalist måste jag reagera lite över. Jag klassar mig själv som fundamentalist. Vad ordet ursprungligen har för betydelse - dvs före det har blivit misshandlat av media och annat - är att följa det som Koranen och Sunnah har att säga. Inte gå till överdrift, inte heller ta till i underkant.
... utan hugga till ordentligt så att huvudet verkligen skiljs från kroppen på alla de som inte vill ha med eran djävulska lära att göra.
Citat:
Vad överdrift leder till känner vi alla redan till. Vad underkanten kan leda till är att inte leva som man lär, och anse att det är tillåtet att begå våldtäkter, stölder, fuska osv. Så att hålla sig i mitten, dvs vara fundamental i sin utövan ser jag som en bra linje att följa.
Jaha, inte hugga för hårt och inte hugga för lite ...

Eller varför inte bara halshugga en liten bit i taget så att det inte gör så ont.
Citat:
Jag vet inte men får intrycket att många som bor i Sverige försöker att leva som goda muslimer i en miljö som det inte alltid är lätt att göra det i.
Nähä, får de inte halshugga så många som de vill?
Citat:
Men tankar som att stödja 'ett erövrande av svensk mark och göra den islamisk!' är då tankegångar som för mig känns helt främmande. Så hur vanligt det i så fall skulle vara, har jag inte den blekaste aning om.
Va! ??? Läser du inte koranen om hur ni ska gå tillväga mot alla de som inte vill ha med eran djävulska lära att göra?
Citat:
Tiden kommer att ge dig det svaret.
Citat:
Så du känner oss svenskar mer än du känner muslimer? Du verkar inte alls ha tagit islam på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in