[quote=237]
Skulle kunna förklara varför muslimer reagerar så mycket på just "muhammed-bilderna".
Om man tittar på Islam under den tid den existerat, så kan man se hur lite diskussion som varit om denna religion.
Man skulle alltså förklara deras reaktioner med att de blir förbannade just för att de aldrig har ifrågasatt sin religion i samma utsträckning som kristna har gjort/gör.
Därför blir det så starka reaktioner, muslimer har också i större utsträckning mer respekt för kristna i och med att man faktiskt ser Jesus som en stor man och benämner honom för något speciellt (minns inte vad det är riktigt)
Ur koranen:
'Vi tror på Gud och på det som har uppenbarats för oss och det som har uppenbarats för Abraham och Ismael och Isak och Jakob och deras efterkommande och som uppenbarades för Moses och Jesus och för (de andra) profeterna från deras Herre: Vi gör ingen skillnad mellan dem". (Sura.Baqara 2:136 )
Istället så säger många västerlänningar att muhammed var "pedofil" och liknande nedsättande om deras grundare.
Det finns egentligen en bristande acceptans från kristna sidan.
Vi i den "kristna världen" har en helt annat synsätt på religion just på grund utav martin luther som säger att var och en ska tolka bibeln själv.
Därför blir muslimer mer beroende av imamer och andra religiösa ledare.
Detta är vad jag vet och ursäktar för ev. fel om det så skulle finnas.
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Det jag kan undra är vart du hämtar dina "bilder" ifrån? Man kan väl knappast säga att media propagerar att islam är missförstådd, fredlig eller from.
En snabbsökning på ordet islam i sex stora svenska tidningar (Svd, Aftonbladet,GP,VärldenIdag, Dn & Expressen) och följande rubriker dyker upp:
[/]
Rubrikerna i all ära, men jag upplever att det är en oerhörd känslighet kring att diskutera terrordåd och hederskultur som är signerad islam. Vi får tack vare PK:ismen och tabun aldrig någon rätsida på om religionen verkligen är missförstådd eller om det är ett omfattande problem.
Diskussioner kring buddhism, kristendom och andra religioner har betydligt högre smärtgräns. Ta alla muslimer som känner sig kränkta stup i kvarten. Alla demonstrationer som ballar ut. Mohammed-bilderna. Det gapiga, det primala.
Man kan driva med kristendomen, men inte med buddhism.
Du förstår säker vad jag menar här.
En snabbsökning på ordet islam i sex stora svenska tidningar (Svd, Aftonbladet,GP,VärldenIdag, Dn & Expressen) och följande rubriker dyker upp:
Aftonbladet:
Våga tala om islams problem
Fritt fram för religiösa fanatiker i Halal-tv
Hon könsstympar – utan bedövning
Irakiskt valresultat kan utlösa våld
Kravaller – för att det är kul att bråka
Expressen:
Varning islam
Debatt: Kvinnokamp i islam
Nu jämförs islam med nazism i Danmark
Hopp om vapenvila i Libanon
Burka hindrar franskt medborgarskap
"Militanta irakier planerar terrorattacker"
SVD:
Muslimsk ledare vill ha filmbojkott
Konvertit fick livstid för bombdåd
Förödelsen räknas i miljarder
Talibaner sprider skräck i Swatdalen
DN:
Militären attackerade talibaner
Hotet mot kvinnorna
Martyrideologi
Varför inger mig islam en sådan olust?
Världenidag:
Korståg eller tåg mot korset?
Kriget, oljan och religionen
Åter farligt att vara jude i Europa
Så stavar man islamist
A disgrace for Sweden
GP:
Får bara män kritisera islam?
Ny razzia mot iransk fredspristagare
Många döda i attack mot Gaza
Tvivel om islamistiska bomber
Våga tala om islams problem
Fritt fram för religiösa fanatiker i Halal-tv
Hon könsstympar – utan bedövning
Kravaller – för att det är kul att bråka
Expressen:
Varning islam
Debatt: Kvinnokamp i islam
Nu jämförs islam med nazism i Danmark
Hopp om vapenvila i Libanon
Burka hindrar franskt medborgarskap
"Militanta irakier planerar terrorattacker"
SVD:
Muslimsk ledare vill ha filmbojkott
Konvertit fick livstid för bombdåd
Förödelsen räknas i miljarder
Talibaner sprider skräck i Swatdalen
DN:
Militären attackerade talibaner
Hotet mot kvinnorna
Martyrideologi
Varför inger mig islam en sådan olust?
Världenidag:
Korståg eller tåg mot korset?
Kriget, oljan och religionen
Åter farligt att vara jude i Europa
Så stavar man islamist
A disgrace for Sweden
GP:
Får bara män kritisera islam?
Ny razzia mot iransk fredspristagare
Många döda i attack mot Gaza
Tvivel om islamistiska bomber
Rubrikerna i all ära, men jag upplever att det är en oerhörd känslighet kring att diskutera terrordåd och hederskultur som är signerad islam. Vi får tack vare PK:ismen och tabun aldrig någon rätsida på om religionen verkligen är missförstådd eller om det är ett omfattande problem.
Diskussioner kring buddhism, kristendom och andra religioner har betydligt högre smärtgräns. Ta alla muslimer som känner sig kränkta stup i kvarten. Alla demonstrationer som ballar ut. Mohammed-bilderna. Det gapiga, det primala.
Man kan driva med kristendomen, men inte med buddhism.
Du förstår säker vad jag menar här.
Skulle kunna förklara varför muslimer reagerar så mycket på just "muhammed-bilderna".
Om man tittar på Islam under den tid den existerat, så kan man se hur lite diskussion som varit om denna religion.
Man skulle alltså förklara deras reaktioner med att de blir förbannade just för att de aldrig har ifrågasatt sin religion i samma utsträckning som kristna har gjort/gör.
Därför blir det så starka reaktioner, muslimer har också i större utsträckning mer respekt för kristna i och med att man faktiskt ser Jesus som en stor man och benämner honom för något speciellt (minns inte vad det är riktigt)
Ur koranen:
'Vi tror på Gud och på det som har uppenbarats för oss och det som har uppenbarats för Abraham och Ismael och Isak och Jakob och deras efterkommande och som uppenbarades för Moses och Jesus och för (de andra) profeterna från deras Herre: Vi gör ingen skillnad mellan dem". (Sura.Baqara 2:136 )
Istället så säger många västerlänningar att muhammed var "pedofil" och liknande nedsättande om deras grundare.
Det finns egentligen en bristande acceptans från kristna sidan.
Vi i den "kristna världen" har en helt annat synsätt på religion just på grund utav martin luther som säger att var och en ska tolka bibeln själv.
Därför blir muslimer mer beroende av imamer och andra religiösa ledare.
Detta är vad jag vet och ursäktar för ev. fel om det så skulle finnas.