Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-22, 15:27
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Dvs denna sortens ordensverksamhet blev populär för lite mer än hundra år sedan. Inte bara i Sverige utan i resten av den västliga inflytelsevärlden.
Den stora ordensvurmen var snarare i slutet av 1700-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det handlade om allt från nykterhetsföreningar till vanliga sällskapsstugor.
Men, det huvudsakliga var att hjälpa varandra, stödja varandra.
Enligt devisen om man är många blir man stark, enkelt uttryckt

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Om en ordensbroder tex hade hamnat i tvist med någon icke-medlem - och domaren råkade vara medlem ... då kunde man tänka sig att domaren skulle döma till medslemmens fördel, eller hur.
De flesta (större / seriösare) sällskap har regler som ska förhindra just den typen av vänskapskorruption.
Citera
2017-02-22, 16:03
  #38
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Den stora ordensvurmen var snarare i slutet av 1700-talet.




De flesta (större / seriösare) sällskap har regler som ska förhindra just den typen av vänskapskorruption.
Nej faktiskt inte.

Det du tänker på är något annat.

Ordenssällskapens uppsving under senare hälften av 1800-talet var mer en föreningshistoria.
Ordenssällskapet, med dess struktur och funktion, uppbyggnad osv, blev helt enkelt det sätt man organiserade sig på då.
Nykterhetsföreningar organiserade sig med ordenssystem som organisatorisk bas, liksom intresseföreningar osv.

SOm jag beskrev i länken till andra tråden var det i huvudsak från USA det kom.
Det var i USA som varje liten skithåla startade upp intresseföreningar med kända och okända, äldre och nyare, ordensförebilder som ramverk.
Bla startades många Frimurarloger. Men själva frimureriet hade underordnad funktion - det var bara en mall, ett ramverk att organisera sig på, som Frimurarorden försökta kapitalisera på.
Dvs kapitalisera på det plötsligt uppblossade intresset att organisera sig i brödraskap/systerskap

I USA startades då också massa "konstiga" ordenssällskap, där de bar fezere och gav sig bombastiska namn som tydligt anspelade på Frimurarnas mysterietradition (men med en tydlig glimt i ögat).

Denna eras ordenssällskap var "bara" sk vänskapskorruption (som du nedsättande beskriver det).
Men så var det inte för Dem.
Tänk, som jag sagt, på att det på den tiden inte Fanns några fackföreningar, inte fanns några federala, statliga regleringar och/eller lagstiftning som folket kunde vända sig till

Ensam var inte stark helt enkelt.
Men i flertal fanns styrka.
Afroamerikaner startade upp Frimurarloger, alla med det tydliga målet att hjälpa varandra i det allmänna livet.
Liksom de övriga minoritetsgrupperna gjorde detsamma.
Och majoritetsbefolkningen med.

Bröderna, medlemmarna, sökte aktivt efter nya medlemmar med lämpliga egenskaper och kvalifikationer som kunde gynna Gruppen. Tex människor på maktpositioner, som lokalpolitiker, borgmästare, sheriffer, domare, tidningsredaktörer osv etc.


Även KKK var/är ju ett ordenssällskap, glöm inte det även om du inte gillar det ...

Idag i USA finns många av dessa loger fortfarande kvar, men de har förändrats mer till sällskapsföreningar med välgärenhet på schemat.
Det statliga skyddsnätet har tagit över ordnarnas ursprungliga funktion och betydelse.
Dvs det är inte många som idag söker medlemskap i någon småstads ordenssällskap i syfte att förbättra sin sociala ställning i samhället.

Så gör vi inte heller i Sverige, även här har det statliga skyddsnätet tagit över.

---

Men det jag menade var ju att ordenssällskap har andra fun ktioner jämfört med vanliga föreningar.
Ordenssällskapet har ett långsiktigt åtagande bland medlemmarna som står i fokus.
Föreningar däremot, de ställer inga krav på något åtagande alls.
Hela idén med "brödraskap" ger ju en mycket mer intim och seriöst menad inramning, det är som en ny familj medlemmen låter sig invigas in i.

Idag har vi väl bara de kriminella gängen som motsvarighet, som Hells Angels tex.
Men Hells Angels tillhandahåller mycket av det värde som dessa ordenssällskapen gjorde för sin samtid.
Det är en väldigt intim gemenskap och ett genomgripande fokus på gemensmakens bästa, där alla bidrar gemensamt. Och detsamma i frågan om "identitet". Medlemskapet och de "ritualer" som följer är indentitetsskapande.


Uppenbart finns det alltså fortfarande ett behov, annars hade sådant som Hells Angels osv aldrig nått den framgång de uppnått.

Men ordenssällskapen var aldrig "utanför samhället", utan istället med samhället, i samhället och för samhället. Konstruktiv medborgaruppbyggelse helt enkelt.

Inte ens moderna Frimureriet har något kvar av allt detta faktiskt.
Frimureriet är på sin höjd "historisk reenactment", men erbjuder inget av den gemenskap och identitet som förra seklets motsvarigheter gjorde.
Allt för mycket har "förfulats" av den starkare och starkare växande staten, som inte velat se några konkurrenter.
Den moderna staten tillåter en uppfostrare - och det är staten, eller hur ...



Men samtidigt är den moderna människan mer vilsen och ensam än någonsin tidigare, identitetssökande och rastlös.
Det finns inte längre några traditionella identitetsskapande riter kvar, inga "rites de passage" som hjälper individen att känna sig säker på sig själv och sin identitet.
Inga föreningar kan ju erbjuda något beständigt eftersom det baseras på frivillighet utan engagemang.


Så visst tusan finns det behov



PS
Varför är det du kallar "vänskapskorruption" något fult?
Är det inte något "vackert" att hjälpa sina vänner?
När blev det fult egentligen?
Citera
2017-02-22, 16:17
  #39
Medlem
[

Felaktigt, frimureriet spreds runt om i Europa under 1700-talet och både druidorden och Odd fellows har äldre historia.

1800-tals ordensvurmen i USA är således eftersläpande.
I övrigt så blandar du ihop fakta för att styrka din världsbild.

Du har extremt lite koll, frimureriet är extremt icke-homogent och olika traditioner och riter har genom åren utvecklats.
Citera
2017-02-22, 16:19
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
PS
Varför är det du kallar "vänskapskorruption" något fult?
Är det inte något "vackert" att hjälpa sina vänner?
När blev det fult egentligen?
Hur man väljer att hantera sina provata angelägenheter är en sak, men att använda sin offentliga maktposition till att ge sig själv andra otillbörliga fördelar på andras bekostnad, helt enkelt korruption, är av ondo, oavsett om drivkraften är egen ekonomisk vinst (mutor) eller personliga vänskasband. Försöker du hävda att sådant gynnande (och missgynnande) är något gott?
Citera
2017-02-22, 16:24
  #41
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Hur man väljer att hantera sina provata angelägenheter är en sak, men att använda sin offentliga maktposition till att ge sig själv andra otillbörliga fördelar på andras bekostnad, helt enkelt korruption, är av ondo, oavsett om drivkraften är egen ekonomisk vinst (mutor) eller personliga vänskasband. Försöker du hävda att sådant gynnande (och missgynnande) är något gott?
Du försöker förfula något du uppenbarligen inte ens har försökt förstå dig på.

Jag frågade innan - när blev det fult att hjälpa sina vänner?

Du svarade inte på det.
Istället började du tramsa om att sko sig på andras bekostnad.
Vad, frågar jag då, har det att göra med att hjälpa sina vänner?

Ska vi diskutera bör vi väl åtminstone utgå från samma sak, tycker du inte?
Citera
2017-02-22, 16:28
  #42
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus

Felaktigt, frimureriet spreds runt om i Europa under 1700-talet och både druidorden och Odd fellows har äldre historia.

1800-tals ordensvurmen i USA är således eftersläpande.
I övrigt så blandar du ihop fakta för att styrka din världsbild.

Du har extremt lite koll, frimureriet är extremt icke-homogent och olika traditioner och riter har genom åren utvecklats.
Jag överdriver inte när jag säger att jag Vet - ja, Vet - att jag har ganska så mycket större och djupare kunskap än vad Du har om sådant som frimureri och närbesläktade saker å ting.

Så ditt försök att leka besserwisser fäste inte riktigt ... tyvärr.

Du, däremot, saknar uppenbarligen läsförmåga.
Vilket är lite konstigt med tanke på att det är 18-årsgräns på FB, och jag vill gärna tro att en 18-åring har lärt sig att läsa.


Rekommendation: läs inlägget en gång till och återformulera ditt svarsinlägg.
Citera
2017-02-22, 16:42
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag överdriver inte när jag säger att jag Vet - ja, Vet - att jag har ganska så mycket större och djupare kunskap än vad Du har om sådant som frimureri och närbesläktade saker å ting.

Så ditt försök att leka besserwisser fäste inte riktigt ... tyvärr.

Du, däremot, saknar uppenbarligen läsförmåga.
Vilket är lite konstigt med tanke på att det är 18-årsgräns på FB, och jag vill gärna tro att en 18-åring har lärt sig att läsa.


Rekommendation: läs inlägget en gång till och återformulera ditt svarsinlägg.

Jag korrigerade och påpekade felaktigheter i din argumentation.
Jag är själv med i ett av de ordenssällskap som grundades i slutet av 1800-talet i USA som härstammar från föreningslivet och detta var en amerikansk företelse. I Europa hade vi en stark ordenstradition redan innan, 1735 skedde den första frimurarreceptionen i Sverige och runt 1800 så är den Svenska riten utvecklad. Under denna tiden sågs det som extremt fint att vara med i ordenssällskap.

Den första frimureriska storlogen grundades förövrigt 1717 i England.
Citera
2017-02-22, 17:21
  #44
Medlem
[quote=Ambelain|59977094]QUOTE=lindq]Den stora ordensvurmen var snarare i slutet av 1700-talet.
Citat:
Nej faktiskt inte.

Det du tänker på är något annat.
Det beror mycket på var vi pratar. Ordensvurmen i Sverige var till stor del under slutet av 1700-talet, vilket t.ex. Bellman drev med, med sin Baccii Orden.
I USA var ordensorganisationernas storhetstid under 1800-talet, ändra fram till 1950-talet.
Citera
2017-02-22, 17:23
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du försöker förfula något du uppenbarligen inte ens har försökt förstå dig på.

Jag frågade innan - när blev det fult att hjälpa sina vänner?
Det blev fult i den stund det utgick från en officiell position och skedde på andras bekostnad.
Citera
2017-03-03, 16:20
  #46
Medlem
Det är en märklig diskussion. Klart man vill hjälpa sina vänner. Tråden handlar om Siriusorden. Återgå till ämnet och förklara varför det är så viktigt idag med en korrupt ledning och sammanhang som skapar mer oreda än ordning.
Citera
2017-03-27, 10:34
  #47
Medlem
Siriusorden har aldrig lyckats etablera sig i Gbg och Sthlm. Här är helt enkelt för många andra möjligheter. Även på landsbygden tappar man medlemmar. Vilka ungdomar vill idag gå med i pensionärsföreningar med en förlegad människosyn? Inte direkt den intellektuella ungdomen som dansar gammeldans. Som alla andra "sekter" är det bottenskiktet som betalar och ett gäng rika pensionärer som åker runt och "gratisäter". Har hört att dom tom tar ut reseersättning för hotell och bilkörning. Håller inte längre. Tyvärr.
Citera
2017-11-19, 12:00
  #48
Medlem
Ravos avatar
Min farbror är en medlem i sirius ordern. Borde man vara orolig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback