2013-05-03, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av COTW
min far är medlem sen länge och som barn pressade jag honom hårt på information

de har en hemlig hälsning. jag vet inte hur det går till mer än att det utifrån ser ut som en vanlig handskakning, så jag antar att man gör något mot varandras händer när man tar i hand. min far berättade att han gjort hälsningen med en oinvigd och att det blivit väldigt konstig stämning då han inte kunde förklara sig.

medlemmarna hjälper varandra. när vår familj har anlitat hantverkare har det varit företag ägda av andra medlemmar. av de två slaktarna i stan handlar vi hos den som ägs av en siriusbroder. och så vidare. det är väl det som är föreningens syfte, jämte den sociala biten som går ut på att man sätter på sig mörk kostym eller frack och äter mat några gånger per år.

medlemskapet har många olika nivåer. varje nivåökning har sin ritual. jag vet egentligen ingenting om dessa ritualer mer än att jag kommit på min far med att öva in något som lät som budord framför spegeln.

jag var väldigt fascinerad av detta som barn, men på senare dagar har jag insett att det antagligen är väldigt ospännande. de har en medlemstidning som kommer ut ibland och jag minns att jag tjuvläste den som barn och kollade upp de andra medlemmarna. det är inte direkt maktens elit vi talar om. mest vanliga gubbar från medelklassen som gillar att klä upp sig och äta mat utan sina fruar.

de va med på begravningen av min farfar. de höll i en varsinn gul blomma. gick ej att höra vad de sa för jag satt för långt ifrån.
Citera
2013-05-03, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutdiarre
Nej det är samma. Kolla på kartan över alla loger http://www.frimurarorden.se/karta/A8...814D5F8B47/45/

Det är samma sak du bara gissar eller är felinformerad

Nej. Sirius-Orden är ETT ordenssällskap. De finns med 45 loger på 40 orter i Sverige: http://www.siriusorden.se/har-finns-vi
I Halmstad finns logen XIV Pollux (http://www.siriusorden.se/har-finns-...ollux-halmstad) på Strandgatan 4B.

Svenska Frimurare Orden är ETT ANNAT ordenssällskap, som finns med 157 loger i Sverige. http://www.frimurarorden.se/karta/
Även SFMO har en loge i Halmstad, den heter Sirius (http://www.frimurarorden.se/loger/an...ningen/sirius/) och finns på Köpmansgatan 8.

Att SFMOs halmstadsloge har ett namn som påminner om ett annat ordenssällskap betyder inte att de är samma sak.
Citera
2013-05-03, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Nej. Sirius-Orden är ETT ordenssällskap. De finns med 45 loger på 40 orter i Sverige: http://www.siriusorden.se/har-finns-vi
I Halmstad finns logen XIV Pollux (http://www.siriusorden.se/har-finns-...ollux-halmstad) på Strandgatan 4B.

Svenska Frimurare Orden är ETT ANNAT ordenssällskap, som finns med 157 loger i Sverige. http://www.frimurarorden.se/karta/
Även SFMO har en loge i Halmstad, den heter Sirius (http://www.frimurarorden.se/loger/an...ningen/sirius/) och finns på Köpmansgatan 8.

Att SFMOs halmstadsloge har ett namn som påminner om ett annat ordenssällskap betyder inte att de är samma sak.

Det är exakt samma. Herregud.
Citera
2013-05-03, 16:39
Medlem
Om du menar att din pappa var frimurare och med i en loge som hette Sirius så är det helt OT. Det här är tråden för Siriusorden.

Om du menar att Svenska Frimurare Orden (SFMO) och Siriusorden är samma sak, så har du fel. SFMO härstammar från 1735 och Siriusorden grundades 1906.

Om du menar att din pappa var med i Siriusorden - och det faktum att du skrev "siriusbroder" och inte "frimurarbroder" antyder det - ja då är det intressant för den här tråden. Välkommen!

(Eller så menar du att han var med i båda, helt ok det med...)
Senast redigerad av jonar242 2013-05-03 kl. 16:44.
Citera
2013-05-03, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Om du menar att din pappa var frimurare och med i en loge som hette Sirius så är det helt OT. Det här är tråden för Siriusorden.

Om du menar att Svenska Frimurare Orden (SFMO) och Siriusorden är samma sak, så har du fel. SFMO härstammar från 1735 och Siriusorden grundades 1906.

Om du menar att din pappa var med i Siriusorden - och det faktum att du skrev "siriusbroder" och inte "frimurarbroder" antyder det - ja då är det intressant för den här tråden. Välkommen!

(Eller så menar du att han var med i båda, helt ok det med...)

du verkar ha blandat ihop eller så svarade du inte mina inlägg.

att det finns både Sirius OCH Siriusorden i Halmstad är riktigt lustigt!
Citera
2013-05-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutdiarre
du verkar ha blandat ihop eller så svarade du inte mina inlägg.

att det finns både Sirius OCH Siriusorden i Halmstad är riktigt lustigt!

Fast du reagerar inte ens på det faktum att de har olika adresser?

Att dessutom frimurar logen sirius skapades innan sirius orden existerade är inget du heller tänker på?
Citera
2013-05-03, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Fast du reagerar inte ens på det faktum att de har olika adresser?

Att dessutom frimurar logen sirius skapades innan sirius orden existerade är inget du heller tänker på?

lägger inte ner mer energi på det nu. har ingen relation till något av dom längre.
Citera
2013-10-09, 13:35
Medlem
afrodisias avatar
Finns här något intresse kvar i tråden?
Jag är medlem i Siriusorden sedan flera år och kan besvara enklare frågor om verksamheten till den som vill veta.
Vi har dock strikta regler om vad slags information som kan delas med obehöriga så jag svarar inte på vad som helst.
Tänkte mest att jag kunde hjälpa till att reda ut begreppen och de frågetecken som har samlats på hög här i tråden. Det är mycket struntprat, gissningar och nonsens, vilket är synd.

Mvh

A
Citera
2013-11-05, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afrodisia
Finns här något intresse kvar i tråden?
Jag är medlem i Siriusorden sedan flera år och kan besvara enklare frågor om verksamheten till den som vill veta.
Vi har dock strikta regler om vad slags information som kan delas med obehöriga så jag svarar inte på vad som helst.
Tänkte mest att jag kunde hjälpa till att reda ut begreppen och de frågetecken som har samlats på hög här i tråden. Det är mycket struntprat, gissningar och nonsens, vilket är synd.

Mvh

A

Vad är det som varit gissningar, nonsens och struntprat här i tråden då? Så börjar vi därifrån och ser vad som stämmer av det de diskuterat här.
Citera
2013-11-15, 16:00
Medlem
pranxters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damthatdjmademy
Vad är detta för en orden egentligen? Är det likt FMO eller skiljer det sig mycket?
Dem verkar ju vara mer hemlighetsfulla än FMO.

Har vi kanske någon på forumet som kan avslöja lite? eller berätta om ritualerna dem har?

Jag tror dom gör som de flesta hemliga sällskap. De dricker blod, utför spädbarnsmord och våldtäcker tonåriga oskulder, hela tiden, varje gång. För övrigt vill jag bara säga: -Använd Google, för tusan!
Senast redigerad av pranxter 2013-11-15 kl. 16:03.
Citera
2017-02-10, 16:57
Medlem
Killarna i Siriusorden träffas för möte efter fastställd agenda och äter sen en middag ihop. Ett par gånger om året har man gradtagningar då man har en ceremoni för de som skall upp till nästa grad. Totalt nio grader. Tydligen väldigt misskött av förra ledningen och man tappar ständigt medlemmar. Vissa avdelningar kör rekryteringskvällar. Inget många vill gå med i med andra ord. Varken klass eller stil längre. Ryktet säger också att en del kriminella och dess ombud lyckats ta sig in.
Citera
2017-02-22, 12:40
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ventoroso
Killarna i Siriusorden träffas för möte efter fastställd agenda och äter sen en middag ihop. Ett par gånger om året har man gradtagningar då man har en ceremoni för de som skall upp till nästa grad. Totalt nio grader. Tydligen väldigt misskött av förra ledningen och man tappar ständigt medlemmar. Vissa avdelningar kör rekryteringskvällar. Inget många vill gå med i med andra ord. Varken klass eller stil längre. Ryktet säger också att en del kriminella och dess ombud lyckats ta sig in.
Orsaken till att bla Sirius-orden har svårt att få nya medlemmar handlar väl mest om att den sortens förningar inte längre upplevs som värdefulla.

Dvs denna sortens ordensverksamhet blev populär för lite mer än hundra år sedan. Inte bara i Sverige utan i resten av den västliga inflytelsevärlden.
Det handlade om allt från nykterhetsföreningar till vanliga sällskapsstugor.
Men, det huvudsakliga var att hjälpa varandra, stödja varandra.
Enligt devisen om man är många blir man stark, enkelt uttryckt

Särskilt i USA blev det otroligt populärt, och i nästan varje liten skithåla växte det fram någon sorts ordenssällskap.
Svarta amerikaner tex, startade ordenssällskap (även frimureri), liksom andra etniska och nationella grupper som hade sina egna loger.

Medlemmarna hjälpte varandra, som en postare i träden berättar om. Medlemmarna handlade varor från varandra, klippte sig hos varandra, och de ansträngde sig för att få in tyngre samhällsmedlemmar i sina sällskap - som tex domare och borgmästare, chefsredaktörer osv - för de kunde ju vara mycket bra att ha med ... om man någon gång skulle behöva deras hjälp ...

Om en ordensbroder tex hade hamnat i tvist med någon icke-medlem - och domaren råkade vara medlem ... då kunde man tänka sig att domaren skulle döma till medslemmens fördel, eller hur.

Allt detta uppstod under den tid då staten inte var så allomfattande som den är idag.
Då fanns det ett klart behov av att skapa en stark gemenskap för att förstärka varandras ställning och trygghet i samhället.
Det fanns ju ingen polis att tala om då, inte heller några fackföreningar eller lagstiftning som såg till den enskildes rättigheter som idag

Men allt vad tiden gick så har dessa kollektiv blivit mer och mer passé.
Medlemmarna blir äldre och äldre och har svårt för att rekrytera yngre förmågor.
De enda som har något vidare liv är väl de som har en funktion som Traditionsbärare - dvs Frimurarorden framförallt. Samt de få riktigt exklusiva överklasssällskapen.

Dessutom är det ju inte moraliskt accepterat idag att hjälpa varandra på detta sätt, konstigt nog.

Hmm, jag kanske ska starta en ny tråd om ordenssällskap kan få en renässans idag, om det finns någon funktion för denna sortens kollektiv längre ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in