• 1
  • 2
2009-02-08, 14:42
Medlem
Vad är detta för en orden egentligen? Är det likt FMO eller skiljer det sig mycket?
Dem verkar ju vara mer hemlighetsfulla än FMO.

Har vi kanske någon på forumet som kan avslöja lite? eller berätta om ritualerna dem har?
Citera
2009-02-09, 15:08
Medlem
Sekkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damthatdjmademy
Vad är detta för en orden egentligen? Är det likt FMO eller skiljer det sig mycket?

Jag vet inte mer än vad som står på deras hemsida och på diverse forum, men skulle säga att det liknar SFMO eftersom båda är ordnar men de skiljer sig nog mycket åt samtidigt.

Citat:

Där håller jag inte med dej. Frimurarna verkar vara mer hemlighetsfulla. Kolla in timmermansorden. De är riktigt hemlighetsfulla. Dock är sfmo en så stor organisation så de ska ha mkt credd för att de lyckas vara så pass hemlighetsfulla som de är.

Citat:
Har vi kanske någon på forumet som kan avslöja lite? eller berätta om ritualerna dem har?

Har för mig att det var någon här på fb som hade en pappa som var medlem. Sök. Lycka till!
Citera
2009-03-01, 08:49
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:

Hur det ligger till med Sirius-Ordens ritualer vet jag inte, men däremot så utgjordes ordens grundare av ett utbrytarsällskap från Odd Fellow och Frimurarorden, så man kan ju anta att mycket av deras inspiration vad gäller gradsystem, symbolik och ceremonier har hämtats ifrån dessa ordnar.

Enligt ordens egen hemsida så grundades den 1906 och var från början ämnad att endast vara lokaliserad till Ystad-trakten, men spred sig i relativ snabb takt till andra städer.
Citera
2009-06-03, 09:32
Medlem
Min farfar är medlem men inte vet jag mer för det...
Min farmor har bara fått följa med på fest en gång, när de firade 100 års jubileum. Det var väldigt, väldigt flott sa hon.
Annars pratar vi inte om det och jag har aldrig vågat fråga min farfar.

Trots att orden ska vara obunden religiöst och politiskt får jag intrycket av att det är ett gäng rätt förmögna gubbar där...

Hade varit kul att få reda på mer!

Edit
Min farfar har också en ring som han alltid bär med den där stjärnan på. Någon som vet vad det betyder?

Ska supa ner honom och fråga en dag
Senast redigerad av annsi 2009-06-03 kl. 09:47.
Citera
2009-06-09, 11:19
Medlem
Har en äldre bekant som är medlem och kan inte direkt säga att det verkar vara en orden för de mest slipade knivarna i lådan. Mest en ursäkt för att äta och dricka en massa och känna sig viktiga.
Citera
2009-06-09, 18:35
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Har en äldre bekant som är medlem och kan inte direkt säga att det verkar vara en orden för de mest slipade knivarna i lådan. Mest en ursäkt för att äta och dricka en massa och känna sig viktiga.

Lite som Rotary då m.a.o?
Citera
2009-09-13, 21:31
Medlem
Jag har insikt i båda ordnar och utan att säga för mycket så har både Frimurare och Sirius liknande ritualer med religöst/korsriddar liknande "tema".

Sirius fokuserar inte på den religösa biten i sitt budskap utan mer att vara medmänniska och motto alla för en och en för alla. Mycket handlar också om att hjälper du mig så hjälper jag dig i dessa ordnar, och troligtvis i flertal andra. För att komma in i sällskapet krävs det att man har minst två som kan rekomendera dig samt att det blir röstning, inga prickar i belastnings registres och stabil ekonomi. Du har sedan prövotid tills tredje graden. Innan dess "ser" man inte mycket vad som händer och sker. Att det hålls hemligt bygger mycket ömsidig respekt mellan brödrar och orden även för de få brödrar som lämnat.

Ang Rotary så har Sirius mer "seriösa" möten.
Någon nämnde att man bär en ring och det stämmer efter man uppnått en viss grad då får man denna ring, stjärnan som finns där symboliserar Sirius stjärnan.
Senast redigerad av elex 2009-09-13 kl. 21:41.
Citera
2010-07-29, 23:29
Medlem
Crudaks avatar
Till alla er som är nyfikna på Sirius så kan jag dela med mig lite av det som jag vet.
Jag är själv inte med i Orden men har kommit över en hel del information om deras verksamhet.

Av vad jag kan läsa ifrån mötesprotokollen så händer egentligen inte så mycket på mötena.
Typ i stil med att det stämmer av läget med alla och diskuterar olika arrangemang så som sång och "brödramiddagar".

När en broder ska befordras så kör man en ceremoni (vet dock inte hur en sådan går till).

Det finns 9 grader samt att man kan bli veteran och jubileumsveteran (dessa behöver inte betala medlemsavgiften).

Medlemsavgiften ligger på en 1000 sek om året tror jag. Man betalar 500 kr varje halvår. (ändras även beroende på vilken grad du är).

I orden har man även en fadder som "tar hand om en" (antar då också att man så småningom blir fadder till någon också).

Sirius omsätter ganska bra med pengar.. (genom bidrag, medlemsavgifter osv).

Sitter på en hyfsad mängd info så kom gärna med frågor så ska jag försöka besvara dessa så gott jag kan.
Citera
2010-07-29, 23:43
Min pappa är medlem i Sirius-orden. Men är inte aktiv, o har inte varit det sen typ 1984. Men han säger att om han skulle gå på ett möte idag, så skulle han tvingas betala alla års medlemsavgifter. Han har även berättat om den hemliga knackningen. Annars var det mest att man klädde sig i frack o åt middag, samt bytte man "tjänster", medlemmar emellan. T.ex en tandläkare ger en stor rabatt åt en rörmokare o vice versa.

Sen är deras loger uppkallade efter stjärnorna. Sirius är ju den starkaste stjärnan vi ser. Men de olika logerna hette typ Aldebaran, Antares o Betelguize.

Sen som sagt finns det olika grader, o att man bad till döskallar o sånt vet jag inget om. Men nu är han med i Rotary också, men han tycker det är samma sak. Så han har slutat gå på Rotarys möten också.
Citera
2010-08-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Min pappa är medlem i Sirius-orden. Men är inte aktiv, o har inte varit det sen typ 1984. Men han säger att om han skulle gå på ett möte idag, så skulle han tvingas betala alla års medlemsavgifter. Han har även berättat om den hemliga knackningen. Annars var det mest att man klädde sig i frack o åt middag, samt bytte man "tjänster", medlemmar emellan. T.ex en tandläkare ger en stor rabatt åt en rörmokare o vice versa.

Sen är deras loger uppkallade efter stjärnorna. Sirius är ju den starkaste stjärnan vi ser. Men de olika logerna hette typ Aldebaran, Antares o Betelguize.

Sen som sagt finns det olika grader, o att man bad till döskallar o sånt vet jag inget om. Men nu är han med i Rotary också, men han tycker det är samma sak. Så han har slutat gå på Rotarys möten också.

Siriusstjärnan är en symbol för Lucifer.
Citera
2010-08-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor90
Siriusstjärnan är en symbol för Lucifer.
Du är rolig du. Finns det någon symbol som du inte tror är symbol för lucifer?
Citera
2010-08-16, 18:37
Medlem
Fjortisgamings avatar
Sirius ordern

Enkel och rak fråga.

Någon här som har insyn i Sirius ordern?
Jag undrar med vad dom sysslar med?

http://www.siriusorden.se/index.php?...=38&Itemid=511

Detta är deras hemsida...men den ger inte mycket info.

Borde väl vara ngn Fbare som har koll på det.

Tack på förhand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in