Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-09-13, 20:28
  #1
Medlem
Går tunnlar från Stockholm, söderut ut i Himmerfjärden. Dessa transporterar avlopp, och kanske inte är så trevliga. Ska dock finnas delar av dem som används av militär, och i vilket det kan köra bilar och sådär. Någon som vet mer? Finns en bok om byggandet av det här avloppsprojektet, men den verkar svår att få tag i. Ett enormt tunnelsystem i vilket fall.
Citera
2003-09-13, 21:06
  #2
Medlem
Vet du kanske, men det är tydligen från det gamla reningsverket i Mälarhöjden (Eolshäll), man pumpar skiten till Himmerfjärden.
Citera
2003-09-14, 08:11
  #3
Medlem
Har dålig koll på geografin, då jag inte kommer från området. Men det kan säkert vara som du säger.
Citera
2003-09-14, 12:58
  #4
Medlem
http://www.syvab.se/images/catcharea.gif

En liten förklarande text också: http://www.syvab.se/catcharea.html
Citera
2003-09-14, 15:11
  #5
Medlem
Men titta vad du hittar! SYVABs sida låg nere förut när jag tittade efter den. Alltså, jag tror det här är ett riktigt schysst place för den som vill åka gummibåt i avlopp. Eller hajka i lååånga servicetunnlar.
Citera
2003-09-27, 18:54
  #6
Avstängd
BARRELs avatar
http://www.stockholmvatten.se/avlopp...sdal/index.asp
"""Henriksdal är världens största reningsverk under mark. Det omfattar ca 300 000 m² och har ca 18 km tunnlar"""
Gummibåts tur blir det ja!! hoppas de inte är galler för om man vill åka in
Citera
2003-10-01, 00:02
  #7
Medlem
Psykozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BARREL
http://www.stockholmvatten.se/avlopp...sdal/index.asp
"""Henriksdal är världens största reningsverk under mark. Det omfattar ca 300 000 m² och har ca 18 km tunnlar"""
Gummibåts tur blir det ja!! hoppas de inte är galler för om man vill åka in

Du och dina Gummibåts turer
Själv har jag vart i Henriksdals Reningsvärk, var där när jag gick i 9:an, Tyvär nog var det några i klassen som var riktigt upplivade som började åka med en liten mini last truck varav vi vart portade där ifrån!

Dom hade jättelika galler som det hade både fastnat det ena och det andra förutom skit, som kanoter och 1000 lappar!

Har ju idén att vi samlar ihop en grupp som konakter värket, kanske får en guidad tur vem vet? skulle vart intressant, förmodligen gratis!
Citera
2003-10-01, 18:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoz
Har ju idén att vi samlar ihop en grupp som konakter värket, kanske får en guidad tur vem vet? skulle vart intressant, förmodligen gratis!

Jodå, det är nog gratis att besöka verket, men ring inte direkt till Henriksdal, ring Stockholm Vattens växel istället (08-522 120 00).
Citera
2003-10-02, 18:59
  #9
Avstängd
BARRELs avatar
japp det får vi göra!! får ta nåt studiebesöks meet eller liknande. ringde till vattenfall för ett par år sen och då sa de att det bara är att välja ett verk och ringa och boka besök. det var de sa i växeln allafall.

var på invigningen av sundbybergs huvud avloppsledning, 98 tror jag det var. något liknade är vad jag skulle vilja se. inte bara renings basänger utan en liten tur i rören.

vi fick gå 500-1000 meter i röret, 4-5 meter i diameter, bilar kunde köra där vilket det också gjorde. det var innan de släppte på vattnet. nu är det nog ganska blött där nere
Citera
2003-10-02, 19:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BARREL
japp det får vi göra!! får ta nåt studiebesöks meet eller liknande. ringde till vattenfall för ett par år sen och då sa de att det bara är att välja ett verk och ringa och boka besök. det var de sa i växeln allafall.

var på invigningen av sundbybergs huvud avloppsledning, 98 tror jag det var. något liknade är vad jag skulle vilja se. inte bara renings basänger utan en liten tur i rören.

vi fick gå 500-1000 meter i röret, 4-5 meter i diameter, bilar kunde köra där vilket det också gjorde. det var innan de släppte på vattnet. nu är det nog ganska blött där nere
Sjyst var du också i underverkets invigning, woow jag har varit i närheten av BARREL
Citera
2003-10-02, 22:21
  #11
Avstängd
BARRELs avatar
ahhh coolt då bor vi kanske på samma ställe?

nordväst om stan
Citera
2003-10-06, 23:37
  #12
Medlem
Psykozs avatar
Bara att samla ihop några som sagt, no problem!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback