Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-02-05, 00:37
Medlem
Todeswalzs avatar
Alltså, om man vill torka rökt fläskkött, vilket bit bör man då leta efter? Var bör man leta?

Anekdot: Under min värnplikt i flottan lämnade jag och en maskinar-kompis en bit rökt fläskkött som han fått hemifrån i botten på skafferiet och lät den ligga ett par veckor. När vi tog fram den hade det utsöndrats ganska rikligt med salt och den var hård men lättskuren. Var alldeles underbart att karva sig en bit med gerbern och skölja ner den med en Spendrups 2,2a
Citera
2009-02-05, 00:41
Bannlyst
Sök på beef jerky här på forumet så finner du en del trådar/tips/idèer!

-Räcker att lägga princip valfritt köttstycke i saltlake (något?) dygn så kan man luftorka det btw...
Citera
2009-02-05, 00:52
Medlem
Todeswalzs avatar
Trollkungen: Tack för att du tog dig tid men jag söker för det första fläskkött och beef jerkey är som bekant biff, sen torkas jerkeyn i strimlor på låg temperatur i ugnen (enligt de allra flesta recept jag har läst) medan det jag söker skall torkas i sval rumstemperatur som ett helt stycke. Jerkeyn är dessutom varken saltad eller rökt innan torkning.

Enda eventuella likheten är väl att det i båda fallen gäller att använda en så mager del av djuret som möjligt.
Citera
2009-02-05, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Todeswalz
Trollkungen: Tack för att du tog dig tid men jag söker för det första fläskkött och beef jerkey är som bekant biff, sen torkas jerkeyn i strimlor på låg temperatur i ugnen (enligt de allra flesta recept jag har läst) medan det jag söker skall torkas i sval rumstemperatur som ett helt stycke. Jerkeyn är dessutom varken saltad eller rökt innan torkning.

Enda eventuella likheten är väl att det i båda fallen gäller att använda en så mager del av djuret som möjligt.

Men i de trådarna står det om lite andra "tillverkningsmetoder", köttsorter och så, för jag läste lite om detta för ett tag sedan och har för mig det iaf (men kan ju klart ha fel)..

Edit;
Du kan ju alltid sno de andra länkarna och klistra in i denna tråden så de hamnar rätt (om de nu fanns?)..
Senast redigerad av TrollKungen 2009-02-05 kl. 01:05.
Citera
2009-02-05, 01:07
Medlem
Todeswalzs avatar
Okidok, ska se efter

EDIT: Hittade tyvärr inget matnyttigt i jerkey-tråden
Senast redigerad av Todeswalz 2009-02-05 kl. 01:13.
Citera
2009-02-05, 01:09
Bannlyst
Detta var ett intressant ämne då jag precis står i begrepp att lära mig detta med att torka. Jag hittade följande recept, som väl torde vara gångbart på fläsk- och nöt- eller valfritt kött?

Torrkött
Kött, avlånga bitar, 6-10 cm i diameter
Salt
Vatten

Koka saltlake: 1 kg salt till 10 liter vatten
Köttet dränks i saltlaken och får ligga i 1-2 dygn
Häll ut laken och ersätt det med vanligt vatten
Låt köttet ligga ytterligare 1 dygn (drar ut saltet på ytan)
Häng upp köttet på tork, helst utomhus på vårvintern
Låt torka i 3-4 veckor
Receptet kommer från: Rantajärvi-Bladet

Källa: http://www.norrbottensportalen.se/ph...ept.php?rec=16

EDIT- en användbar länk?
http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=3202&st=0
Senast redigerad av Roland Järverup 2009-02-05 kl. 01:32. Anledning: Tillägg
Citera
2009-02-05, 08:45
Medlem
Cantorass avatar
Torka rökt kött är väl lite tårta på tårta? Ungefär som att förvara konserver i frysen.
Rolands recept är nog inte så dumt - men vad är: "Kött, avlånga bitar, 6-10 cm i diameter"? Pratar man om diameter brukar det vara cylindrar - 10 cm i diameter torkar inte på 3-4 veckor. Testa med "platta" bitar först
Citera
2009-02-05, 08:52
Medlem
Cantorass avatar
Här finns en bra länk:
http://www.sausagemaking.org/parmaHam.html
Deras "cure"innehåller:
Salt
Socker
Svartpeppar
Enbär
Vitlökspulver
Nitrat (salpeter)
Nitrit (tror att det är förbjudet att sälja till privatpersoner i Sverige) - men man kan nog klara sig utan.
Citera
2009-02-05, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Torka rökt kött är väl lite tårta på tårta? Ungefär som att förvara konserver i frysen.
Rolands recept är nog inte så dumt - men vad är: "Kött, avlånga bitar, 6-10 cm i diameter"? Pratar man om diameter brukar det vara cylindrar - 10 cm i diameter torkar inte på 3-4 veckor. Testa med "platta" bitar först
Detta stämmer nog bra. Jag läste nyss på "jaktsnack.se" att man där rekommenderade bitar som hade ca 4 cm "diameter", dessa skulle då dra ihop sig till halva strlk. på ca 20 dgrs tork ute på vårvintern. Nu var iofs detta resonemang avseende älgkött, vet inte om det skiljer mot fläsk?
Ska prova hänga en bit nötkött snart, på norrsidan av en vägg, men jag vet inte om det kanske är för kallt ännu, det är flera minusgrader så nog blir det frostnupet alltid.
Undrar om man bör bygga en bur av regelvirke och myggnät för att skydda dyrgriparna mot fåglar och annat elände, flugor ska väl vara riskfritt så här års.
Citera
2009-02-05, 13:51
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roland Järverup
Detta stämmer nog bra. Jag läste nyss på "jaktsnack.se" att man där rekommenderade bitar som hade ca 4 cm "diameter", dessa skulle då dra ihop sig till halva strlk. på ca 20 dgrs tork ute på vårvintern. Nu var iofs detta resonemang avseende älgkött, vet inte om det skiljer mot fläsk?
Ska prova hänga en bit nötkött snart, på norrsidan av en vägg, men jag vet inte om det kanske är för kallt ännu, det är flera minusgrader så nog blir det frostnupet alltid.
Undrar om man bör bygga en bur av regelvirke och myggnät för att skydda dyrgriparna mot fåglar och annat elände, flugor ska väl vara riskfritt så här års.

Frågan är om det gör något att det är kallt - tar längre tid, men i övrigt är det nog bara bra. Jag har hört att 15 grader är max för torkning - men aldrig hört om en min temperatur - saltat kött lär klara några minusgrader innan det fryser - och även om det fryser är det inte säkert att det gör något - älg, kossa eller gris spelar nog inte så stor roll.
Jag skulle nog lägga i lite salpeter i laken om torktiden blir lång
Citera
2009-02-05, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Frågan är om det gör något att det är kallt - tar längre tid, men i övrigt är det nog bara bra. Jag har hört att 15 grader är max för torkning - men aldrig hört om en min temperatur - saltat kött lär klara några minusgrader innan det fryser - och även om det fryser är det inte säkert att det gör något - älg, kossa eller gris spelar nog inte så stor roll.
Jag skulle nog lägga i lite salpeter i laken om torktiden blir lång
Salpeter noteras härmed på inköpslistan, tack för tipset!
Citera
2009-02-05, 14:51
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roland Järverup
Salpeter noteras härmed på inköpslistan, tack för tipset!

20g salpeter per kg salt blir en bra blandning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in