2008-07-08, 11:13
  #625
Medlem
RockyRambos avatar
Jag är förvånad att så många tycker den ger effekt emot ångest. Min fd läkare var väldigt tidig med att skriva ut EP meds emot ångest då jag redan för 5 år sedan fick först Neurontin i riktigt högs doser (10 x 800 mg) vid behov, och den kunde faktiskt vara riktigt skön om man slängde i sig 15 st 800 mg på en gång, men effekten avtog väldigt fort och när jag skulle sluta och gjorde det tvärt en gång slutade det med en visit på psyket. Säger väl sig självt att man inte ska sluta tvärt på så höga doser men det var inte behagligt någonstans, men när jag sedan tog bort 800 mg per dag var det inga problem. Efter detta fick jag lyrica utskrivet istället, tror det var 900 mg per dag, och den hjälpte verkligen inte någonstans, kunde ta hur mkt som helst utan att få någon "rolig" effekt. Isf var neurontin bättre. Samma läkare skrev sen ut tramadol som antidepp medicin vilket jag gick på i 2 år och lyckades bli riktigt beroende av, men den funkade helt klart bäst av allt jag provat. Ett tag tog man 2000 mg+ om dagen och fick EP anfall till höger och vänster. Samma läkare har nu slutat praktisera och blev uthängd på insider som oseriös. Men han var skön tycker jag. Haha.
Citera
2008-07-08, 15:39
  #626
Medlem
Eldkvarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoderyoo
Lyrica är ju inte ett preparat som ger ett rus eller något.

Jag förstår verkligen inte. Mosar man i sig 600 mg blir man ju jättego!
Och då har jag ändå mycket drogerfarenhet. Detta fungerar ju kanske bara en gång i veckan, men ändå.
Citera
2008-07-20, 01:00
  #627
Medlem
Hightides avatar
Xanor Depot / Lyrica?

Är det farligt att blanda?
Läste på bipacksedeln att man kan hamna i koma och få försämrad andning om man blandar med oxykoden, lorazepam
Det sistnämnda verkar vara något ångest dämpande (benso?)

Så frågan är kan jag vara lugn med och ta xanor med lyrica?

Blev lite orolig bara. Tacksam för svar
Citera
2008-07-20, 02:54
  #628
Bannlyst
Ska vara dåligt att mixa med Lorazepam men Alprazolam ska inte vara något problem, men jag kan ju ha fel, ring apoteket och fråga om du är nojjig...
Finns nån läkemedelsupplysning som är öppet dygnet runt har jag för mig...
Citera
2008-07-20, 03:03
  #629
Medlem
Hightides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathstar242
Ska vara dåligt att mixa med Lorazepam men Alprazolam ska inte vara något problem, men jag kan ju ha fel, ring apoteket och fråga om du är nojjig...
Finns nån läkemedelsupplysning som är öppet dygnet runt har jag för mig...


Okejs. Får väl göra så

OT

Varför ska det va bättre att tugga dom?
Läst runt lite men inte riktigt fattat poängen

/ T
Citera
2008-07-20, 15:46
  #630
Medlem
tuggning går ut på att motverka depoteffekten, dvs få allt på samma gång istället för att det ska utsöndras långsamt.

om det är bra eller dåligt att beror väl på behov. om du fått depot utskrivna kanske det finns en tanke med det?
Citera
2008-07-20, 16:40
  #631
Medlem
Eldkvarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hightide
Är det farligt att blanda?
Läste på bipacksedeln att man kan hamna i koma och få försämrad andning om man blandar med oxykoden, lorazepam
Det sistnämnda verkar vara något ångest dämpande (benso?)

Så frågan är kan jag vara lugn med och ta xanor med lyrica?

Blev lite orolig bara. Tacksam för svar

Vilka mängder rör det sig om? 600mg lyrica och1-2mg xanor är lovely tycker jag...
Citera
2008-07-20, 22:14
  #632
Medlem
Hightides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldkvarn
Vilka mängder rör det sig om? 600mg lyrica och1-2mg xanor är lovely tycker jag...





Just nu bara 150 mg lyrica. Fick 110 utskrivna
Men ska ta 75 morgon och kväll ( just börjat med dom båda då )
Xanorna fick jag 100 st 1 mg
ska ta 1 mg morgon och kväll...vilket är lite tunt för mig då jag från början åt 100 mg sobril och sen gick över till stesolid..vilket blev en 50-60 mg dagligen.
Så tar en 4-5 mg då

ot. Har hört så många säga olika saker angånde styrkan:
en del säger att 1 mg xanor är lika med 10 mg stesolid medans andra att det är 20 mg steso Så någon: Hur ligger det till?
Citera
2008-07-20, 22:29
  #633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hightide
Okejs. Får väl göra så

OT

Varför ska det va bättre att tugga dom?
Läst runt lite men inte riktigt fattat poängen

/ T
Poängen är att depot-effekt är utdragen (vi säger effekten kommer under 12-24 timmar) om du nu vill ha en stark (men kortare) effekt, så krossar du (alternativt tuggar) tabletten så blir det kortare,snabbare,starkare effekt, än om du skulle äta depot-tabletten hel..
Citera
2008-07-21, 02:46
  #634
Medlem
Hightides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokkuli
Poängen är att depot-effekt är utdragen (vi säger effekten kommer under 12-24 timmar) om du nu vill ha en stark (men kortare) effekt, så krossar du (alternativt tuggar) tabletten så blir det kortare,snabbare,starkare effekt, än om du skulle äta depot-tabletten hel..



Okej Men tycker efekten kommer efter 4-5 timmar när man sväljer dom
Konstigt

Tack för svaret.

// T
Citera
2008-07-21, 12:57
  #635
Medlem
monkfishs avatar
Har stått på Lyrica 450 mg + 3 mg Xanor i 2 år, en oslagbar kombo om man vill bota ångest.
Citera
2008-07-21, 14:59
  #636
Medlem
Eldkvarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkfish
Har stått på Lyrica 450 mg + 3 mg Xanor i 2 år, en oslagbar kombo om man vill bota ångest.

Upplever du att lyricaefekten minskar i takt med tiden? Att du måste öka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in