2006-06-26, 15:01
Medlem
Orissas avatar
tack för svaren, blir nog att jag börjar med Neurontin eftersom jag är lite nojig för nya läkemedel. Vill samtidigt inte gå runt i ett totaleuforiskt tillstånd som visa verkar göra på Lyrica. Effekten jag eftersträvar är en stabilisering i känsloläget.

DEA har tydligen klassat Lyrica i USA så det är nog bara en tidsfråga innan det blir klassat här med tanke på hur långt uppkörd sverige brukar ha tungan i röven på USA.

jag funderar på ni som andvänder neurontin, vilka dosintervaller tycker ni är effektiva? Och har ni upplevt någon form av besvär vid insättning/utsättning?

Enligt min lila erfarenhet och det jag läst så verkar det vara så pass snällt och effektivt ett läkemedel kan vara.
Citera
2006-06-26, 15:50
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orissa
tack för svaren, blir nog att jag börjar med Neurontin eftersom jag är lite nojig för nya läkemedel. Vill samtidigt inte gå runt i ett totaleuforiskt tillstånd som visa verkar göra på Lyrica. Effekten jag eftersträvar är en stabilisering i känsloläget.

DEA har tydligen klassat Lyrica i USA så det är nog bara en tidsfråga innan det blir klassat här med tanke på hur långt uppkörd sverige brukar ha tungan i röven på USA.

jag funderar på ni som andvänder neurontin, vilka dosintervaller tycker ni är effektiva? Och har ni upplevt någon form av besvär vid insättning/utsättning?

Enligt min lila erfarenhet och det jag läst så verkar det vara så pass snällt och effektivt ett läkemedel kan vara.

I de studier jag har läst så har euforin bara varit i början av medicineringen( de första doserna) som avtar ganska snabbt.

Men du har ju haft god effekt av Neurontin, så varför inte fortsätta med den? Varför slutade du med den om den hade god effekt?
Citera
2006-06-26, 16:02
Medlem
Orissas avatar
Jag befann mej utomlands då jag fick det utskrivet och tog mej aldrig för att direkt uppsöka en läkare i sverige, vilket jag ska göra nu.

Jag blir lite mysko på en grej när jag läser om neurontin på nätet. Enligt fass och andra ställen så ska man trappa upp långsamt en period. Men när jag fick det förskrivet så fick jag berättat att effekten kommer på en gång. vilket den gjorde i lite högre dosintervall.

Varför ska man behöva trappa upp skiten? biverkningar möjligtvis men det upplevde inte jag några utav.

får höra vad läkarn säger sen.

Kram
Citera
2006-06-26, 21:16
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orissa
Jag befann mej utomlands då jag fick det utskrivet och tog mej aldrig för att direkt uppsöka en läkare i sverige, vilket jag ska göra nu.

Jag blir lite mysko på en grej när jag läser om neurontin på nätet. Enligt fass och andra ställen så ska man trappa upp långsamt en period. Men när jag fick det förskrivet så fick jag berättat att effekten kommer på en gång. vilket den gjorde i lite högre dosintervall.

Varför ska man behöva trappa upp skiten? biverkningar möjligtvis men det upplevde inte jag några utav.

får höra vad läkarn säger sen.

Kram

Ja för att försöka komma undan med så lite biverkningar som möjligt... det ska inte vara några problem för dig att hitta en läkare som skriver ut det till dig här i Sverige.
Citera
2006-06-27, 03:25
Medlem
Orissas avatar
ska till läkarn på torsdag, hon verkar tillmötesgående så det blir nog inga problem att få neurontin utskrivet. upplevde effekten som väldigt skön när jag andvände den sist så jag ser framemot insättningen. Ska fråga henne ifall jag kan börja full dos på en gång eftersom jag inte upplevde några biverkningar sist jag prova. Endast positiv effekt. minst sagt
Citera
2006-08-14, 16:01
Medlem
SinCitys avatar
Lånar den här tråden lite istället för att starta en ny...

Jag har tagit lite Neurontin idag för att ge det en ny chans. Dock så upplever jag lite biverkningar såsom lite annorlunda syn(eller vad man ska kalla det, nästan lite trippkänsla), lite overklighetskänsla, lätt huvudvärk och lite problem med koordinationen Jag har testat Neurontin tidigare och känner igen biverkningarna, dock så tycker jag att mitt intag av Stesolid varit lite väl frekvent och tänkte ge denna medicin en ny chans då jag inte vill bli bensoberoende.

Lite frågor till nån som har erfarenhet:

Går dessa biverkningar över om man fortsätter äta medicinen regelbundet? Hur länge kan man äta den utan att behöva trappa ut intaget? Jag blev tillsagd att ifall jag åt den regelbundet mer än en vecka så skulle jag trappa ut intaget under ungefär lika lång tid. Kan detta stämma?

Delar med mig av mina erfarenheter hittills. Som det är nu skulle jag nog inte kunna fungera bekvämt bland folk och då har jag tagit en liten dos á 2x600mg vilket är under ordinerad dos, således en liten dos antar jag. Känns som om denna medicin skulle kunna funka bra om man bara ska vara hemma och titta på TV. Känner mig ångestfri, men med en sorts "filter" runt huvudet vilket är irriterande. Ifall man, som jag(pga lättare social fobi), känner att man vill ha full kontroll när man rör sig i folksamlingar så känns denna medicin inte rätt, men alla reagerar vi olika. Den skulle mycket väl kunna ersätta benson kvällstid, nackdelen är att den inte slår så fort utan effekten kommer efter ca 1-2h och verkar sitta i ett bra tag. Det kanske är detta "filter" som gör att vissa personer med SF koncentrerar sig på detta istället för hur man uppträder mm? En nackdel är att jag inte känner någon "drive" att göra något nyttigt, utan mest likgiltigt vill sitta framför datorn...Känner inget direkt sug efter typ en bärs eller nåt annat trots att jag har semester vilket är ganska intressant. Kan tänka mig att om biverkningarna går över så kan medicinen vara perfekt om man har ett lättare psykiskt beroende av någon drog t ex alkohol, benso, cannabis eller liknande...

Dela med er av fler erfarenheter! Råd och tips mottages gärna dessutom!

Ska jag satsa på att käka Neurontin i ett par dagar och hoppas på att biverkningarna försvinner eller är det lika bra att lägga ner direkt?

*Sen verkar Neurontin göra så att man skriver extra långa och lätt förvirrade texter med!*
Citera
2006-08-14, 17:46
Medlem
lakritspipans avatar
Är Lyrica tolerans = benso tolerans?

Kan få ut Lyrica från läkarn som jag kan käka dagligen om jag vill, men gör detta att jag blir mer tolerant mot benso?
Citera
2006-08-14, 18:43
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritspipan
Är Lyrica tolerans = benso tolerans?

Kan få ut Lyrica från läkarn som jag kan käka dagligen om jag vill, men gör detta att jag blir mer tolerant mot benso?

Ofta vill läkaren att du ska vara ren ifrån Benzo innan du börjar med Lyrica. Iallfall har det varit så med alla jag har hört med som börjat med Lyrica.
Citera
2006-08-21, 17:08
Medlem
lakritspipans avatar
Man hör inte så mycket om just Lyrica här, men är det någon som käkar eller har käkat detta?

Jag ska nämligen få mitt recept i slutet på veckan och ska då börja käka det dagligen och se hur det funkar, går allt bra så är det planerat att jag ska fortsätta med det. Det är ju ett ganska nytt läkemedel men om det är någon som har käkat det så är jag tacksam för minsta lilla info (ja, jag har kollat fass osv.)

Jag ska käka det mot smärta + nedstämdhet och ångest som till stor del beror på smärtan. Lyrica låter helt klart som ett nytt lovande läkemedel...
Citera
2006-08-22, 06:16
Medlem
Citat:
Man hör inte så mycket om just Lyrica här, men är det någon som käkar eller har käkat detta?
Japp käkade maxdos mot smärta, funkade inte alls. Men du har antagligen käkat Neurontin tidigare?
Förövrigt en skum medicin som är relativt otestad framförallt på yngre.
Citera
2006-08-22, 08:33
Medlem
lakritspipans avatar
Tråkigt att den inte funkade alls då =/ Bara för mig att hoppas att den funkar på mig då. Nej, har inte käkat Neurontin tidigare. Hur funkade Neurontin på dig då, om du käkat det? Men har du sån smärta som inte svarar på behandling med opioider?

Fick du några sjuka biverkingar då? Till mig sa dom just att den var ny och ganska så otestad men att från vad dom har sett så har den väldigt få biverkningar men jävligt bra verkan. Men läkare har snackat skit förr och kan göra det igen, bara att testa och se antar jag, hehe.
Citera
2006-08-22, 12:32
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Tråkigt att den inte funkade alls då =/ Bara för mig att hoppas att den funkar på mig då. Nej, har inte käkat Neurontin tidigare. Hur funkade Neurontin på dig då, om du käkat det? Men har du sån smärta som inte svarar på behandling med opioider?

Fick du några sjuka biverkingar då? Till mig sa dom just att den var ny och ganska så otestad men att från vad dom har sett så har den väldigt få biverkningar men jävligt bra verkan. Men läkare har snackat skit förr och kan göra det igen, bara att testa och se antar jag, hehe.

De vanligaste biverkningarna som jag har hört/läst om har varit Känsla av upprymdhet (Speciellt i början) sen lite dåsig i perioder och lätt yr och svullnad i armar.

Det är ju milda om man jämför med SSRI,SNRI mediciner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in