2009-02-03, 22:10
Medlem
Adazanims avatar
Efter att läst många inlägg här på FB av assyrer och syrianer så undrar jag hur de tänker när de säger att kurder skall erkänna folkmordet på armenier och syrianer? Hur skall ett folk som lydde under Ottmanska riket och som än idag inte har en egen stat erkänna ett folkmord (som de i hög grad var delaktiga i) utan en klar representant och som nation?
Hur skall ett folk utan en nation erkänna ett folkmord som en nation?
Citera
2009-02-03, 22:17
Medlem
Adazanims avatar
Edit

Edit: Hur hade de tänkt att detta skulle gå till rent praktiskt?
Citera
2009-02-04, 11:41
Medlem
Adazanims avatar
Precis som jag trodde så har de vanligtvis de högljuda assyrer och syrianerna inget svar på det. Kan de bero på er etnocentriska världssyn och er enorma offermentalitet som är värre än judarnas och kurdernas?
Citera
2009-02-04, 19:47
Medlem
underrs avatar
Varför inte börja med att ge tillbaka stulen mark osv?

http://www.hujada.com/article.php?ar=1076 Bra början!
Citera
2009-02-04, 20:22
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underr
Varför inte börja med att ge tillbaka stulen mark osv?

http://www.hujada.com/article.php?ar=1076 Bra början!
Vad är det för mark kurderna äger?
Citera
2009-02-04, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Vad är det för mark kurderna äger?

Norra Irak innan kurderna kom och blev splittrad då bodde assyrier och keldaner där och mindre minoritet armenier. Men i dags läget kallar man dessa för "kristna kurder"
Citera
2009-02-04, 20:32
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theo00
Norra Irak innan kurderna kom och blev splittrad då bodde assyrier och keldaner där och mindre minoritet armenier. Men i dags läget kallar man dessa för "kristna kurder"

Norra Irak? ska man ge tillbaka hela norra irak till assyrer? vad ska man göra med de miljoner kurder som bor där? Ska alla dessa flytta på sig för att ge plats åt ett par hundra tusen assyrer som hänvisar till assyriska riket?

För övrigt är det OT, men hur ska man göra för att erkänna folkmordet? jag som kurd erkänner att ett folkmord har begåtts på armenier och assyrer. Det är väl en början?
Citera
2009-02-04, 20:39
Medlem
underrs avatar
Nu uppfattade ni mig fel. Jag menar att det finns många marker (som exempel den i artikeln jag länkade till) som kurder snodde från assyrier 1915. Dessa skulle man kunna börja ge tillbaka.
Citera
2009-02-04, 20:42
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Nu uppfattade ni mig fel. Jag menar att det finns många marker (som exempel den i artikeln jag länkade till) som kurder snodde från assyrier 1915. Dessa skulle man kunna börja ge tillbaka.

Det kan man kanske göra på en individuell nivå om man kan med 100 procent klarlägga att dessa har tillhört assyrer. Men tillbaka till topic, Hur ska man gå tillväga för att erkänna folkmordet? hur hade ni tänkt att detta skulle gå till?
Citera
2009-02-04, 20:47
Medlem
underrs avatar
Det är turkarna man vill ha en ursäkt av, inte ni. Det är inte ni som påverkar historie böckerna. Det är inte ni som hotar med att bojkotta ett land ifall seyfo tas upp. Ni är redan hatade och eran ursäkt behövs inte.
Citera
2009-02-04, 20:49
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Det är turkarna man vill ha en ursäkt av, inte ni. Det är inte ni som påverkar historie böckerna. Det är inte ni som hotar med att bojkotta ett land ifall seyfo tas upp. Ni är redan hatade och eran ursäkt behövs inte.

Okej då förstår jag, så ni vill inte ha en ursäkt från oss även om vi skulle be om ursäkt för seyfo? Istället vill ni fortsätta hata oss?
tack för ditt svar
Citera
2009-02-04, 20:51
Medlem
Adazanims avatar
Citat:

Så ni vill inte ha en ursäkt ifrån oss? även om vi vill be om ursäkt och ta ansvar för de många kurdiska klaner begick? Ni vill fortsätta hata? och sen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in