• 3
  • 4
2009-05-16, 19:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me
Joo kanske... Råkade ju blanda ner Lagerbladen också
Gjort är gjort. Testa utan nästa gång och jämför .

~Paul~
Citera
2009-06-17, 21:16
Medlem
T-bens avatar
Jag har lite olika djurdelar i frysen, bl a fransyska och rostbiff. Nu undrar jag om de går att grilla med acceptabelt resultat. Tänkte skära upp i lagom tjocka skivor och marinera för att sedan slänga på grillen på midsommarafton. Tror ni det kan vara värt att försöka? Jag fattar ju att det inte är i klass med oxfilé men vill inte heller käka skosula.
Citera
2009-06-17, 21:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-ben
Jag har lite olika djurdelar i frysen, bl a fransyska och rostbiff. Nu undrar jag om de går att grilla med acceptabelt resultat. Tänkte skära upp i lagom tjocka skivor och marinera för att sedan slänga på grillen på midsommarafton. Tror ni det kan vara värt att försöka? Jag fattar ju att det inte är i klass med oxfilé men vill inte heller käka skosula.
Enkelt svarat: Nej, det blir inte speciellt bra. Det finns avsevärt bättre styckdetaljer att grilla.

~Paul~
Citera
2009-06-17, 21:39
Medlem
T-bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Enkelt svarat: Nej, det blir inte speciellt bra. Det finns avsevärt bättre styckdetaljer att grilla.

~Paul~
OK. Men om man skulle välja en av dem då? Jag har förutom dessa också innan- och ytterlår men gissade att de var ännu sämre. Klart man kan gå och köpa finare bitar men jag skulle dessutom behöva lite plats i frysen. Jag köpte nämligen en halv kalv i aningen berusat tillstånd och har redan avverkat filén och ryggbiffen.
Citera
2009-06-17, 22:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
OK. Men om man skulle välja en av dem då? Jag har förutom dessa också innan- och ytterlår men gissade att de var ännu sämre. Klart man kan gå och köpa finare bitar men jag skulle dessutom behöva lite plats i frysen. Jag köpte nämligen en halv kalv i aningen berusat tillstånd och har redan avverkat filén och ryggbiffen.
Hm, inget av detta är egentligen något grillkött. Det är nämligen för lite fett och bindväv och för mycket "torrt och trådigt" kött.

Om du trots allt tänker använda något av det här så föreslår jag att du marinerar hela klumpen (t ex rostbiff) och kör sakta i ugn tills innetempen är ca 58 grader. Ta ut den, slå in den i alufolie och låt den svalna i ca 15-20 minuter. Ta bort folien och torka biten. Lägg den sedan på grillen och ge den kraftig yta runtom. Du kan samtidigt smaka av med mer salt och peppar.

Ta sedan av köttet och upprepa proceduren med alufolien. Tranchera sedan i tunna skivor (ca 3-4 mm) tvärs över fibrerna. Servera gärna med smörslungad nypotatis kokt i dill.

~Paul~
Citera
2009-06-18, 10:57
Medlem
T-bens avatar
Citat:
Hm, inget av detta är egentligen något grillkött. Det är nämligen för lite fett och bindväv och för mycket "torrt och trådigt" kött.

Om du trots allt tänker använda något av det här så föreslår jag att du marinerar hela klumpen (t ex rostbiff) och kör sakta i ugn tills innetempen är ca 58 grader. Ta ut den, slå in den i alufolie och låt den svalna i ca 15-20 minuter. Ta bort folien och torka biten. Lägg den sedan på grillen och ge den kraftig yta runtom. Du kan samtidigt smaka av med mer salt och peppar.

Ta sedan av köttet och upprepa proceduren med alufolien. Tranchera sedan i tunna skivor (ca 3-4 mm) tvärs över fibrerna. Servera gärna med smörslungad nypotatis kokt i dill.

~Paul~
Tack så jättemycket för att du tar dig tid att hjälpa till. Jag ska fundera på om jag tror mig ha kompetens nog att driva igenom ovanstående för det låter onekligen lockande. Trevlig midsommar.
Citera
2009-06-18, 11:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack så jättemycket för att du tar dig tid att hjälpa till. Jag ska fundera på om jag tror mig ha kompetens nog att driva igenom ovanstående för det låter onekligen lockande. Trevlig midsommar.
Inga problem. Trevlig midsommar tillbaka!

~Paul~
Citera
2011-08-26, 13:36
Bannlyst
Hej

Köpt en 1,2kg fransyskabit idag, ligger och marineras för tillfället, tänkte köra den i ugn på lågvärme till ca 58grader.

Frågan som lyder : Hur lång tid kan man räkna att det tar för biten att komma upp i 58?

Till dePaul: Du är troligtvis en av de största hjältarna på detta forum, läst massor av dina inlägg och insett att varje frågeställning är klar när du gjort entre i de olika trådarna. Tack.
Citera
2015-10-18, 20:11
Medlem
BePatients avatar
Jag återupplivar tråden då jag just tillagade en fransyska!
Citat:
Håller med Cantoras. Var försiktig med värmen och tiden. Du vill inte stå där med en hög torr tegelsten.

Testa lågtemperaturmetoden i stället. Ge köttet en fin yta i panna, salta och peppra samt kör in den i ugn på 125 grader tills innetemperaturen är ca 68 grader. Låt köttet vila en stund i alufolie. Det kommer vara rosa och fint när du trancherar det.

~Paul~
Vad menar du med 68 grader? Genomstekt för typ skinka är ju till och med 65. 68 låter vansinnigt högt för bakdel på nöt. Jag förstår mig inte på innertemperaturer för olika styckningsdelar. Vad finns det för principer att följa?
Citera
2015-10-18, 20:41
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Jag återupplivar tråden då jag just tillagade en fransyska!

Vad menar du med 68 grader? Genomstekt för typ skinka är ju till och med 65. 68 låter vansinnigt högt för bakdel på nöt. Jag förstår mig inte på innertemperaturer för olika styckningsdelar. Vad finns det för principer att följa?

Gör du som dePaul säger. Han var en guru här på forumet men man ser honom aldrig här numera men han visste det mesta.

Jag kan bara säga att nötkött kräver en längre tillagningstid och varför det, ja läs tråden.
Citera
2015-10-18, 21:51
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Gör du som dePaul säger. Han var en guru här på forumet men man ser honom aldrig här numera men han visste det mesta.

Jag kan bara säga att nötkött kräver en längre tillagningstid och varför det, ja läs tråden.
Ja du, gurus finns det inga många här i världen...
Citera
2015-10-21, 06:49
Medlem
BePatients avatar
Citat:

~Paul~
Men vad tusan? Nu står det ju 58! Har du redigerat inlägget utan att säga nåt?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in