Citat:
Ursprungligen postat av T-ben
OK. Men om man skulle välja en av dem då? Jag har förutom dessa också innan- och ytterlår men gissade att de var ännu sämre. Klart man kan gå och köpa finare bitar men jag skulle dessutom behöva lite plats i frysen. Jag köpte nämligen en halv kalv i aningen berusat tillstånd och har redan avverkat filén och ryggbiffen.
Hm, inget av detta är egentligen något grillkött. Det är nämligen för lite fett och bindväv och för mycket "torrt och trådigt" kött.
Om du trots allt tänker använda något av det här så föreslår jag att du marinerar hela klumpen (t ex rostbiff) och kör sakta i ugn tills innetempen är ca 58 grader. Ta ut den, slå in den i alufolie och låt den svalna i ca 15-20 minuter. Ta bort folien och torka biten. Lägg den sedan på grillen och ge den kraftig yta runtom. Du kan samtidigt smaka av med mer salt och peppar.
Ta sedan av köttet och upprepa proceduren med alufolien. Tranchera sedan i tunna skivor (ca 3-4 mm) tvärs över fibrerna. Servera gärna med smörslungad nypotatis kokt i dill.
~Paul~