2009-04-24, 14:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me
Nu är det egentligen så att jag inte misslyckats, utan jag menade snarare att jag inte visste hur man tillagar den på bästa sättet. Jag är så pass trött idag att jag blir otydlig, ber om ursäkt för det
Förstår. När det gäller s-biff så bör man inte krångla till det. Jag har sett folk lägga i lagerblad och rött paprikapulver, för att inte tala om vitlök!

I grova drag:

Köp innan-/ytterlår av nöt. Skär det tvärs över fibrerna i skivor på ca 4 mm i tjocklek. Enklast är att göra det efter en kort infrysning. Lägg dem sedan under en plastfolie och banka ut dem försiktigt samt kantskär dem.

Skala och skiva massor av gul lök i ca 2,5 mm tjocka skivor.

Skala och skär halvfast potatis i skivor på ca 4 mm. Skölj dem inte!! Det är stärkelsen från dessa som utgör basen för såsen.

Blanda i en ölbägare mörkt öl av bayersk typ, vatten samt oxbuljong.

Hetta upp en stekpanna och lägg i äkta smör. Salta och peppra alla köttskivor. Ge nu varje köttskiva en vacker färg i pannan. Ta in dem i omgångar och placera dem på ett fat i väntan på nästa steg.

När alla skivor är brynta så klickar du in lite mer smör, smälter det och sänker värmen på plattan. Bryn nu löken tillsammans med lite socker tills den är alldeles gyllene.

Varva nu i en större gryta kött, lök och potatis. I vilken ordning är en smaksak. Personligen har jag alltid kött i botten och potatis på toppen. Häll på vätskan. Sjud nu sakta (!!) eller ugnsbaka grytan tills köttet är genommjukt. Det brukar ta allt från 50 minuter till över en timme. Du måste helt enkelt testa dig fram.

Toppa den färdiga rätten med färsk persilja och servera tillsammans med lingonsylt eller rödbetor samt öl av samma typ som finns i grytan.

Lycka till,

~Paul~
Citera
2009-04-24, 16:16
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Förstår. När det gäller s-biff så bör man inte krångla till det. Jag har sett folk lägga i lagerblad och rött paprikapulver, för att inte tala om vitlök!

I grova drag:

Köp innan-/ytterlår av nöt. Skär det tvärs över fibrerna i skivor på ca 4 mm i tjocklek. Enklast är att göra det efter en kort infrysning. Lägg dem sedan under en plastfolie och banka ut dem försiktigt samt kantskär dem.

Skala och skär halvfast potatis i skivor på ca 4 mm. Skölj dem inte!! Det är stärkelsen från dessa som utgör basen för såsen.

Hetta upp en stekpanna och lägg i äkta smör. Salta och peppra alla köttskivor. Ge nu varje köttskiva en vacker färg i pannan. Ta in dem i omgångar och placera dem på ett fat i väntan på nästa steg.

När alla skivor är brynta så klickar du in lite mer smör, smälter det och sänker värmen på plattan. Bryn nu löken tillsammans med lite socker tills den är alldeles gyllene.

Varva nu i en större gryta kött, lök och potatis. I vilken ordning är en smaksak. Personligen har jag alltid kött i botten och potatis på toppen. Häll på vätskan. Sjud nu sakta (!!) eller ugnsbaka grytan tills köttet är genommjukt. Det brukar ta allt från 50 minuter till över en timme. Du måste helt enkelt testa dig fram.

Toppa den färdiga rätten med färsk persilja och servera tillsammans med lingonsylt eller rödbetor samt öl av samma typ som finns i grytan.

Lycka till,

~Paul~
Tack för tipset. Lät inte heller allt för dyrt så jag hoppas att jag kan kirra det redan till nästa vecka
Citera
2009-04-24, 16:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för tipset. Lät inte heller allt för dyrt så jag hoppas att jag kan kirra det redan till nästa vecka
Lycka till och återkom med en rapport!

~Paul~
Citera
2009-04-27, 11:57
Medlem
mackapärs avatar
Citat:
Ställ gärna in en skål med vatten. Den här metoden är inte helt lätt. Återkom med resultatet.

~Paul~

Det blev riktigt bra, återkommer med bilder ikväll. Jag tände briketter med hjälp av en eltändare. Placerade ut briketter på en varsin sida och hade en skål med vatten i mitten. Hade ingen termometer från början men tror att jag körde ca 100 grader första timmen. Efter 1h la jag även i en mindre älgstek. Efter ytterligare 30 minuter fick jag tag på en termometer och då fixade jag även ny glöd, då jag inte kommit igång i tid så valde jag härifrån att köra lite varmare temperatur. Fick upp temperaturen i ca 150 grader och körde på tills innertemperaturen på fransyskan var 60 grader. Lät den sedan vila i 10 minuter och serverade sedan. Den blev riktigt mör och har en fin rökig smak. Köttet var marinerat med CAJ P's Hickory Grillolja.
Citera
2009-04-27, 12:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackapär
Det blev riktigt bra, återkommer med bilder ikväll. Jag tände briketter med hjälp av en eltändare. Placerade ut briketter på en varsin sida och hade en skål med vatten i mitten. Hade ingen termometer från början men tror att jag körde ca 100 grader första timmen. Efter 1h la jag även i en mindre älgstek. Efter ytterligare 30 minuter fick jag tag på en termometer och då fixade jag även ny glöd, då jag inte kommit igång i tid så valde jag härifrån att köra lite varmare temperatur. Fick upp temperaturen i ca 150 grader och körde på tills innertemperaturen på fransyskan var 60 grader. Lät den sedan vila i 10 minuter och serverade sedan. Den blev riktigt mör och har en fin rökig smak. Köttet var marinerat med CAJ P's Hickory Grillolja.
Det låter ju strålande. Vad hade du för tillbehör?

~Paul~
Citera
2009-04-27, 12:10
Medlem
mackapärs avatar
Citat:
Det låter ju strålande. Vad hade du för tillbehör?

~Paul~

Potatisgratäng, Grönsallad , Grillad skuren baugette med vitlöksmör
Citera
2009-04-27, 12:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Potatisgratäng, Grönsallad , Grillad skuren baugette med vitlöksmör
Låter kanon!

~Paul~
Citera
2009-04-28, 20:52
Medlem
mackapärs avatar
Jag lovade bilder, de kommer här.

http://img2.imageshack.us/img2/7731/snc00166e.jpg
http://img178.imageshack.us/img178/7271/snc00167.jpg
http://img178.imageshack.us/img178/6193/snc00174.jpg

Hmm den andra bilden är på älgsteken.
Senast redigerad av mackapär 2009-04-28 kl. 20:55.
Citera
2009-04-29, 08:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag lovade bilder, de kommer här.

http://img2.imageshack.us/img2/7731/snc00166e.jpg
http://img178.imageshack.us/img178/7271/snc00167.jpg
http://img178.imageshack.us/img178/6193/snc00174.jpg

Hmm den andra bilden är på älgsteken.
Ser mycket bra ut. Lagom tillagat. Grattis!

~Paul~
Citera
2009-05-16, 16:53
Medlem
feed-mes avatar
Citat:

I grova drag:

Lycka till,

~Paul~
Jag fixade Sjömansbiffen igår... Blev jättesmaskig och jag blev riktigt nöjd. Däremot så hade jag alltför lite fond (Använde f.ö Köttfond och inte Kalvfond). När jag hade varvat den hade jag i Timjan och Lagerblad.

Är ju ingen kock men själv måste jag erkänna att jag blev nöjd:P
Citera
2009-05-16, 18:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag fixade Sjömansbiffen igår... Blev jättesmaskig och jag blev riktigt nöjd. Däremot så hade jag alltför lite fond (Använde f.ö Köttfond och inte Kalvfond). När jag hade varvat den hade jag i Timjan och Lagerblad.

Är ju ingen kock men själv måste jag erkänna att jag blev nöjd:P
Låter bra. Grattis! Fast timjan och lagerblad hade jag personligen hoppat över .

~Paul~
Citera
2009-05-16, 19:31
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Låter bra. Grattis! Fast timjan och lagerblad hade jag personligen hoppat över .

~Paul~
Joo kanske... Råkade ju blanda ner Lagerbladen också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in