2009-04-24, 14:37
Citat:
Förstår. När det gäller s-biff så bör man inte krångla till det. Jag har sett folk lägga i lagerblad och rött paprikapulver, för att inte tala om vitlök!
Ursprungligen postat av feed-me
Nu är det egentligen så att jag inte misslyckats, utan jag menade snarare att jag inte visste hur man tillagar den på bästa sättet. Jag är så pass trött idag att jag blir otydlig, ber om ursäkt för det
I grova drag:
Köp innan-/ytterlår av nöt. Skär det tvärs över fibrerna i skivor på ca 4 mm i tjocklek. Enklast är att göra det efter en kort infrysning. Lägg dem sedan under en plastfolie och banka ut dem försiktigt samt kantskär dem.
Skala och skiva massor av gul lök i ca 2,5 mm tjocka skivor.
Skala och skär halvfast potatis i skivor på ca 4 mm. Skölj dem inte!! Det är stärkelsen från dessa som utgör basen för såsen.
Blanda i en ölbägare mörkt öl av bayersk typ, vatten samt oxbuljong.
Hetta upp en stekpanna och lägg i äkta smör. Salta och peppra alla köttskivor. Ge nu varje köttskiva en vacker färg i pannan. Ta in dem i omgångar och placera dem på ett fat i väntan på nästa steg.
När alla skivor är brynta så klickar du in lite mer smör, smälter det och sänker värmen på plattan. Bryn nu löken tillsammans med lite socker tills den är alldeles gyllene.
Varva nu i en större gryta kött, lök och potatis. I vilken ordning är en smaksak. Personligen har jag alltid kött i botten och potatis på toppen. Häll på vätskan. Sjud nu sakta (!!) eller ugnsbaka grytan tills köttet är genommjukt. Det brukar ta allt från 50 minuter till över en timme. Du måste helt enkelt testa dig fram.
Toppa den färdiga rätten med färsk persilja och servera tillsammans med lingonsylt eller rödbetor samt öl av samma typ som finns i grytan.
Lycka till,
~Paul~