2009-02-03, 20:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Det är där problemet kommer in. Tydligen har folk fått sina skärmar knäckta av att bära dem i väskor vilket man kan arguemtentera för att en laptop borde klara. Man köper ju en för att man skall kunna bära den med sig. Sen är det ju extremt svårt att avgöra om datorn är för klen eller om personen är vårdslös.

Sen är det inte nödvändigtvis ett garantiärende utan jag skulle kalla det ett reklamationsärende vilket blandar in lite lagar och grejer.
Har du köpt en datorväska och förvarat datorn däri och varit aktsam så bör den givetvis hålla att transporteras kan man tycka och kan då hävda att den är under dimensionerad ifall den går sönder. Har man lagt datorn i sin vanliga väska/ryggsäck och lagt ner böcker och annat och den gått sönder har man nog inte varit tillräckligt varsam för att kunna hävda att produkten är felkonstruerad. Bara genom att hålla i en AOne inser man att den inte tål speciellt mycket, speciellt inte tryck mot locket som gör att skärmen spräcks...
Citera
2009-02-03, 21:15
Medlem
känns lite konstigt att skärmen bara sprucikit sådär bara, du må ha suttit eller kanske haft bakom ryggen när du rest från och tillbaka tilll skolan/hem och inte kännt tygnden på datorn.

du får helt enkelt skylla dig själv, ha alltid en bra väska för mindre saker som är känsliga speciellt om dom ska gå igenom kyla värme etc etc...

acer tillvärkar bra datorer, så ingen ide att andra skyller på märken är skit.
Citera
2009-02-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du köpt en datorväska och förvarat datorn däri och varit aktsam så bör den givetvis hålla att transporteras kan man tycka och kan då hävda att den är under dimensionerad ifall den går sönder. Har man lagt datorn i sin vanliga väska/ryggsäck och lagt ner böcker och annat och den gått sönder har man nog inte varit tillräckligt varsam för att kunna hävda att produkten är felkonstruerad. Bara genom att hålla i en AOne inser man att den inte tål speciellt mycket, speciellt inte tryck mot locket som gör att skärmen spräcks...
Och här är problemet. Även om Acer har bevisbördan enligt lag kan de bara säga att det är uppenbart yttre åverkan och det är svårt att säga emot eftersom skärmar inte spontant spricker. En trasig panel hade varit mycket lättare att få igenom. För att lyckas reklamera datorn kommer det nog krävas att man blandar in konsumentrådgivaren.
Citera
2009-02-03, 21:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Och här är problemet. Även om Acer har bevisbördan enligt lag kan de bara säga att det är uppenbart yttre åverkan och det är svårt att säga emot eftersom skärmar inte spontant spricker. En trasig panel hade varit mycket lättare att få igenom. För att lyckas reklamera datorn kommer det nog krävas att man blandar in konsumentrådgivaren.
Acer har bevisbördan vad gäller fabrikationsfel dock syns det väldigt tydligt på en skärm om man tryckt sönder den bakifrån eller om skärmen spruckit av sig själv. Syns det att den utsatts för ett yttre tryck kan man givetvis inte hävda fabrikationsfel...
Citera
2009-02-03, 21:43
Medlem
Cheeseballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Acer gör riktigt bra bärbara datorer, att säga annat är bara dumt.

Ibland kanske de lyckas men inget stort-märke har lika dåligt rykte som Acer....
Citera
2009-02-03, 22:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeseball
Ibland kanske de lyckas men inget stort-märke har lika dåligt rykte som Acer....
Man får vad man betalar för, billigt skräp...
Citera
2009-02-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Acer har bevisbördan vad gäller fabrikationsfel dock syns det väldigt tydligt på en skärm om man tryckt sönder den bakifrån eller om skärmen spruckit av sig själv. Syns det att den utsatts för ett yttre tryck kan man givetvis inte hävda fabrikationsfel...
Jo det är här det börjar bli intressant ur ett juridiskt perspektiv. Sverige har en stark konsumentlag och där står det mer eller mindre att man har rätt att reklamera en vara om den inte klarar det man kan förvänta sig av en vara. Trådskaparen kan hävda att man kan förvänta sig att en laptop skall tåla att bäras utomhus i en väska vilket är ett rimligt antagande. Detta bygger självklart på att han varit försiktig med sin laptop. Har han tappat den i marken får han ju skylla sig själv.
Citera
2009-02-03, 22:24
Medlem
HälsingeBockens avatar
Jag har också dåliga erfarenheter av Acer.
Om något går snett är det väldigt svårt att få rätt mot dem.
Jag hade en bärbar Acer som började visa fel färger när den var 6 månader gammal.
Enligt butiken var detta ett solklart garantiärende.
Den skickades för garantireparation i Tyskland, packad i originalemballage.
Acer stod för transporten dit.
När den kom fram var den transportskadad.
Nu påstod Acer att Laptopen var sönderslagen innan den packades ner trots att:
  1. Butikspersonalen intygade att den var hel när den packades ned
  2. Foton som togs i Tyskland visade en intryckning på emballaget exakt där den skadade delen av datorn låg.
  3. Konsumentvägledare som granskade foton av dator och emballage var säkra på att skadan uppstått vid transporten
Acer var helt oemottagliga för argument och de krävde att jag skulle betala för reparationen.
Efter en lång tids diskussioner mellan mig, Acer, butiken och konsumentvägledaren gav jag upp.
Jag tipsade en tidning som skrev om fallet.
När tidningen ringde till Acer blev det plötsligt fart på dem och jag fick en ny dator någon dag senare...

Behöver jag säga att jag aldrig någonsin kommer att köpa något från Acer igen?

Edit: På ersättningsdatorn har jag målat över Acer-loggan så att jag slipper se den när jag använder laptopen...
Senast redigerad av HälsingeBocken 2009-02-03 kl. 22:27.
Citera
2009-02-03, 22:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jo det är här det börjar bli intressant ur ett juridiskt perspektiv. Sverige har en stark konsumentlag och där står det mer eller mindre att man har rätt att reklamera en vara om den inte klarar det man kan förvänta sig av en vara. Trådskaparen kan hävda att man kan förvänta sig att en laptop skall tåla att bäras utomhus i en väska vilket är ett rimligt antagande. Detta bygger självklart på att han varit försiktig med sin laptop. Har han tappat den i marken får han ju skylla sig själv.
Ja har han haft den i en väska som är avsedd för den och den inte legat tillsammans med böcker och annat som kunnat trycka sönder den kan man tycka att den skall hålla... Sedan kan man ju inte jämföra en mininote för några tusenlappar med en laptop som är avsedd att bäras runt...
Senast redigerad av kimdah2002 2009-02-03 kl. 22:27.
Citera
2009-02-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokyo-Montana
Det jävliga med Acer är de påstår att skadad är självförvållad när de förmodligen känner till problemet med sina dåliga skärmar(aspire one). Kul att bli indirekt anklagad för att vara lögnare när de vet att jag har rätt!!
Ska de plötsligt laga ALLA skärmar som är självförvållade också? För så lyder din hypotes iaf...
Citera
2009-02-03, 22:55
Medlem
Tokyo-Montanas avatar
Det verkar lösa sig, men det är inte tack vare Acer. Jag köpte datorn med mitt mastercard och genom dem får man automatiskt en köpgaranti som gäller i 90 dagar mot en självrisk på c:a 300 spänn.

Kan meddela att jag först kontaktade Dustin men de var minst lika motvilliga som Acer.

För övrigt så hade jag datorn i en väska utan böcker och annat i som kan ha skadat datorn. Det fanns heller inga synliga skador på resten av datorn utan det var enbart skärmen som var sprucken.
Citera
2009-02-03, 23:01
Medlem
Tokyo-Montanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlcral
Ska de plötsligt laga ALLA skärmar som är självförvållade också? För så lyder din hypotes iaf...

Samtliga personer på Acer som jag var i kontakt med upprepade mantrat: "En skärm kan inte spricka av sig själv, det måste vara självförvållat" Men uppenbarligen har de hört min historia många gånger förut och vet med sig att det är ett problem. Det är det som jag tycker är svinigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in