2009-06-02, 14:02
Medlem
Bucky.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Jag har precis läst "the dirt" och "scar tissue" som jag verkligen gillade, så rekomendera mig något liknande. Biografi, droger, rock, dekadens etc.
Duger biografi, droger, folk och dekadens?

Nick Drake av Patrick Humphries är jävligt bra. Han var aktiv 69-73 runtomkring london så det finns endel skön rockhistoria i boken.
Citera
2009-06-02, 23:24
Medlem
Blokkets avatar
Läste precis klart Mästaren och Margarita av Bulgakov och tyckte den var fantastisk.

Läste den ytligt och har inte lagt någon tid på att analysera alla bibliska och politiska referenser utan det jag verkligen blev fascinerad av var hur inslag av fantasy blandades med helt vanlig "fiction".

Skulle gärna vilja ha tips på böcker med "fantasy i den moderna världen"

Man kanske måste ha läst Mästaren o Margarita för att förstå vad jag menar men hoppas nån påläst hittar svar
Citera
2009-06-03, 08:45
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucky.W
Duger biografi, droger, folk och dekadens?

Nick Drake av Patrick Humphries är jävligt bra. Han var aktiv 69-73 runtomkring london så det finns endel skön rockhistoria i boken.

Tack för tipset, skall genast kollas upp.
Citera
2009-06-03, 21:22
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blokket
Läste precis klart Mästaren och Margarita av Bulgakov och tyckte den var fantastisk.

Läste den ytligt och har inte lagt någon tid på att analysera alla bibliska och politiska referenser utan det jag verkligen blev fascinerad av var hur inslag av fantasy blandades med helt vanlig "fiction".

Man kanske måste ha läst Mästaren o Margarita för att förstå vad jag menar men hoppas nån påläst hittar svar

Magisk realism, min vän, is the shit. Standardverket här heter Hundra år av ensamhet, av Gabriel Garcia Marquez.
Citera
2009-06-03, 22:55
Medlem
K9Devils avatar
Citat:

American Gods av Neil Gaiman har en del av det du söker.
Citera
2009-06-03, 23:15
Medlem
Jag skulle vilja ha tips på bra litteratur som utspelar sig under romarrikets glansdagar, i stil med Howard Fast's Spartacus. Gillade också Conn Iggulden's serie om Julius Caesar, men hans rent språkliga förmåga var kanske inte den bästa. Att jämföra med Dan Brown ungefär, men visst kan det vara underhållande för det?

Det jag nämnde var väl det jag läst som stämmer in på beskrivningen så tips på böcker som liknar dessa uppskattas. Språk (svenska/engelska alltså) kvittar.
Citera
2009-06-04, 16:17
Medlem
dumburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugasi
Jag skulle vilja ha tips på bra litteratur som utspelar sig under romarrikets glansdagar, i stil med Howard Fast's Spartacus. Gillade också Conn Iggulden's serie om Julius Caesar, men hans rent språkliga förmåga var kanske inte den bästa. Att jämföra med Dan Brown ungefär, men visst kan det vara underhållande för det?

Det jag nämnde var väl det jag läst som stämmer in på beskrivningen så tips på böcker som liknar dessa uppskattas. Språk (svenska/engelska alltså) kvittar.
Kanske Quo vadis av Henryk Sienkiewicz som blev belönad med nobelpriset 1905. Quo vadis är det verk som fick störst genomslagskraft på marknaden som han producerade.
Citera
2009-06-04, 16:22
Medlem
Ahruons avatar
Citat:

Två fantastiska böcker du absolut inte får missa är Robert Harris Pompeii och Imperium.
Citera
2009-06-04, 22:01
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Jag skulle vilja ha tips på bra litteratur som utspelar sig under romarrikets glansdagar, i stil med Howard Fast's Spartacus. ...

Kanske Rikets hemlighet och Rikets fiender av Mika Waltari?
Citera
2009-06-05, 22:00
Medlem
karakoimas avatar
Nåt som liknar Carlos Ruiz Zafons Vindens skugga

Mer än han senaste, då, som var rätt snarlk. Men av andra författare?
Citera
2009-06-06, 01:25
Medlem
Blokkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Magisk realism, min vän, is the shit. Standardverket här heter Hundra år av ensamhet, av Gabriel Garcia Marquez.

Citat:
American Gods av Neil Gaiman har en del av det du söker.

Ingen fanns på svenska, hade gärna fått vara det
Citera
2009-06-06, 03:40
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ingen fanns på svenska, hade gärna fått vara det

Båda finns på svenska. Var har du letat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in