2003-08-30, 19:43
Awaiting Email Confirmation
Kribils avatar
Ok! det tackar vi för .. skall kolla in titlarna när jag har tid (ork)..

var i så fall kan man köpa dessa böcker? någon URL address är tacksamt
Citera
2003-10-06, 18:15
Medlem
startpistolen..

jo startpistolen är en sjukt bra bok. En svensk american psycho som utspelar sig på riche och andra inne ställen. kommer inte ihåg vad föfattaren heter, nån som vet? är sugen på att läsa den igen.
Citera
2003-10-06, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kribil
Ok! det tackar vi för .. skall kolla in titlarna när jag har tid (ork)..

var i så fall kan man köpa dessa böcker? någon URL address är tacksamt
www.bokus.se

Citat:
Ursprungligen postat av corleone38
jo startpistolen är en sjukt bra bok. En svensk american psycho som utspelar sig på riche och andra inne ställen. kommer inte ihåg vad föfattaren heter, nån som vet? är sugen på att läsa den igen.
Claes Holmström
Citera
2003-10-06, 18:40
Awaiting Email Confirmation
Kribils avatar
Slaktmask : tackar för urlen
Citera
2004-06-08, 18:50
Medlem
taggtråds avatar
Jag gillar The Marriage of Heaven and Hell. Vad borde jag gilla?

Efter att ha lyssnat på Ulvers fantastiska Themes from William Blakes The Marriage of Heaven and Hell, så blev jag nyfiken på William Blake, och hans texter. Jag gick till biblioteket och lånade The Marriage... och blev helt fascinerad. Även om jag bara förstod Blakes mest uppenbara filosofiska implikationer, så fick jag ändå samma känsla som jag fick när jag läst böcker som New York-triologien eller Mästaren och Margarita, den där obeskrivligt sköna känslan av att läsa något helt fantastiskt.

Nu frågar jag fb's bibliofiler: Finns det något annat jag borde gilla, som kanske liknar The Marriage? Främst letar jag efter sånt som är skrivet på ett sätt liknande The Marriage, för jag tycker Blake sätt att skriva är otroligt. Borde jag kolla in Blakes andra verk, tex The Book of Thel och Songs of Innocence, eller är dom helt olika The Marriage?
Citera
2004-06-08, 22:35
Medlem
Eremitens avatar
Jag tänker inte tala om för dig vilka böcker du skall läsa, du måste själv bilda dig en uppfattning om hans mysticism. Jag kan däremot föreslå att du läser lite grann ur de mest kända böckerna, för att upptäcka vilka som faller dig i smaken (Songs of Innocense; The Book of Thel; Jerusalem: The Emanation of the Giant Albion; America: A Prophecy; Europe: A Prophecy; Visions of the Daugthers of Albion; The Book of Urizen; The Song of Los; Songs of Experience; The Four Zoas (Vala); An Island in the Moon).

Här är en online-länk till alla Blakes arbeten:
http://www.english.uga.edu/nhilton/Blake/blaketxt1/
Citera
2004-06-09, 10:12
Medlem
Eremitens avatar
Wiliam Blake blev inte direkt erkänd som poet medan han levde, hans samtid betraktade honom snarare som en bisarr galning. Han levde fattig och dog tämligen okänd. Wordsworth lär ha sagt "There was no doubt that this poor man was mad, but there is something in the madness of this man which interests me more than the sanity of Lord Byron and Walter Scott".

Hans första diktsamlingar är rätt enkla, men från det att han upptäckte Emanuel Swedenborgs skrifter blir hans dikter religiöst mystiska.

Först under senare delen av 1800-talet började hans suveräna visionära akvareller uppmärksammas. Hans ohämmade fantasi med rötter i religiös mysticism påverkade starkt symbolismen och expressionismen.
Här är en länk med ett flertal av hans målningar:
http://www.geocities.com/blakearchive/blake.html

Det var den här målningen som påverkade Francis Dolarhyde i 'Röda Draken' (boken och filmen).
http://www.artmagick.com/paintings/e...h=blake/blake1
Citera
2004-06-09, 13:03
Medlem
Buddy Christs avatar
Oerhört fin konst, tack Eremiten!
Nu ska jag bara hitta en bok med med hans samlade verk någonstans.

Var han Swedenborgian?
Citera
2004-06-09, 15:25
Medlem
taggtråds avatar
Tack, Eremiten! Vet du om det fanns några andra poeter/författare som skrev på ett sätt liknande Blakes?
Citera
2004-06-09, 15:40
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddy Christ
Nu ska jag bara hitta en bok med med hans samlade verk någonstans.
Det finns en rätt ny utgåva av "The Complete Illuminated Books by William Blake". Den innehåller alla hans illuminerade diktsamlingar och profetior, d.v.s. det mesta och bästa som han skrev.
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/...792330-7569217

Citat:
Ursprungligen postat av Buddy Christ
Var han Swedenborgian?
Blake växte främst upp med Swedenborgs skrifter, Bibeln och Shakespeares arbeten. Ett tag var han aktiv medlem i Swedenborgs "New Church" i London (samfundet är fortfarande aktivt). Han påverkades mycket av Swedenborgs skrifter vilka började översättas från latin till engelska 1750. Blake skrev bl.a. kommentarer till Swedenborgs "Wisdom of Angels Concerning Divine Love and Divine Wisdom". Det han har speciellt gemensamt med Swedenborg är att de båda betonar att människa och Gud i något avseende är ett och detsamma, för att citera nämnda skrift av Swedenborg: "God is not a 'windy or ethereal spirit', but 'very Man. In all the Heavens, there is no other idea of God, than that of a Man".

Blake utvecklade en helt egen mytologi med egna gudar. I "Jerusalem: The Emanation of the Giant Albion" låter han karaktären Los yttra sig "I must Create a System, or be enslaved by another Man's." England symboliseras av den fallna jätten Albion. Här blandar Blake profetior, social kritik, bibliska legender, legender om druider och om Gog och Magog.
"The Book of Urizen" är Blakes version av Genesis-myten.

I hans symboliska böcker framträder hans egna skapelser Urizen, Enitharmon, Los, Orc, Rintrah m.fl.
Urizen är det mänskliga förnuftets falska gud, "the law-maker".
Enitharmon är den högsta gudinnan, den andliga skönheten, poetens musa, den kvinnliga principen i universum.
Los är hennes make, poeten själv, fantasin, frihetstörsten, upproriskheten, tidens och profetians ande, den manliga principen i universum.
Två av deras barn är Orc (revolutionens ande) och Rintrah (vreden, våldet).
I den kommande revolutionen skall Los störta Urizen och återupprätta den paradisiska friheten och gudsgemenskapen. Blake revolterar mot det mekaniska och själsligt döda vardagstillståndet "If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite. For man has closed himself up, till he sees all things thro' narrow chinks of his cavern". Blakes mål är en total frihet, inte bara från förtryckande samhällsskick, utan en total mänsklig frihet. Endast genom konsten och kärleken kan vi alla fly från den mänskliga tankeapparatens fängelse. Han vill lotsa människan ut ur de fem sinnenas hopplöst slutna labyrint. Han såg ett stort hot i det kvantitativa tänkandet, världen är ingen maskin, den eviga fienden är Newton.

I "Visions of the Daughters of Albion" utvecklar han sin inställning angående revolt mot myndigheter (authority), vari han kombinerar politisk glöd med visionär extas.
I en av sina senare dikter "The Everlasting Gospel", skriven c:a 1818, ger han sin egen version av Jesus. Han attackerar den konventionella "Creeping Jesus", mild, ödmjuk och kysk, och poängterar hans rebelliska natur, hans förlåtande av äktenskapsbryterskan, prisande "the Naked Human form divine" och sexualiteten som ett medel varigenom "the Soul Expands its wings".
Citera
2004-06-09, 17:40
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taggtråd
Tack, Eremiten! Vet du om det fanns några andra poeter/författare som skrev på ett sätt liknande Blakes?
Svår fråga. Vilka poeter har påverkats, i vilka av sina skrifter märks denna påverkan och vilka av Blakes skrifter är det som har påverkat dem? Som sagt en väldigt svår fråga.

William Butler Yeats var en stor beundrare av Blake. De skrev båda på direkt uppmaning av andar (högre makter).

T.S. Eliot beundrade Blakes tidiga arbeten, inte de profetiska. Har du läst Eliots modernistiska "The Waste Land"?
http://www.blackmask.com/books33c/wslnddex.htm

"The Beat Generation" påverkades.
"In America in the late 1940s Allen Ginsberg, interested in Supreme Reality, alone and suffering a 'dark night of the soul sort of', his lover Neal Cassady having sloped off, and having himself just masturbated, with a volume of Blake before him - 'I wasn't even reading, my eye was idling over the pages of "Ah, Sun-flower", and it suddenly appeared - the poem I'd read a lot of times before'. He began to understand the poem and 'suddenly, simultaneously with understanding it,' he 'heard a very deep earthen grave voice in the room, which I immediately assumed, I didn't think twice, was Blake's voice.' This 'apparitional voice' became his guiding spirit: 'it was like God had a human voice, with all the infinite tenderness and anciency and mortal gravity of a living Creator speaking to his son.' On Ginsberg this 'anciency' fathered "Howl", though the Blake simulacrum was aided by the hallucinogens popular at the time, the recipe for Part II of the poem including peyote, just as for "Kaddish" he was assisted by amphetamine injections." (Ur Lives of the Poets av Michael Schmidt.)
Här är en länk med "Howl", "Footnote to Howl" (man skall helst höra den på CD, när Ginsberg reciterar den), "Kaddish" och andra dikter:
http://www.terebess.hu/english/ginsberg.html#foot

Algernon Swinburnes "A song for Italy" och "Songs before sunrise" är påverkade av Blakes hat mot myndigheter.

Wallace Stevens och Jorie Graham lär ha påverkats av Blake. De engelska poeterna i "The Underground Movement" (sent 1950-tal till mitten av 70-talet), A. Mitchell, Jeff Nuttall, Tom Pickard, Alexander Trocchi, Heathcote Williams och Michael Horovitz, hyllade honom som en befriare. Jag har inte läst något de har skrivit.
Citera
2004-06-09, 19:32
Medlem
taggtråds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Svår fråga. Vilka poeter har påverkats, i vilka av sina skrifter märks denna påverkan och vilka av Blakes skrifter är det som har påverkat dem? Som sagt en väldigt svår fråga.
Du har rätt. Det var mycket vagt formulerat. Men du förstod ungefär, och dina föreslag var väldigt intressanta. The Waste Land har jag läst delar av, och nu när du säger det så ser jag faktiskt en likhet mellan Blakes och Eliots sätt att skriva. Får ta och läsa The Waste Land lite noggrannare. Ginsberg har jag läst en del, även dom dikterna som du nämnde, men jag visste inte att han inspirerats av Blake. Iallafall, stort tack till dig, Eremiten.
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
"The Book of Urizen" är Blakes version av Genesis-myten.
Hmm, skrev han många "mytologiska" skrifter? Liksom bibliska, ungefär, fast anpassade efter hans filosofi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in