2010-03-03, 11:50
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Efter att ha varit totalt ointresserad av skönlitteratur så har jag nu plöjt Karin Alvtegens fem S-böcker. Nu vill jag ha mer liknande litteratur. Det ska alltså vara:

- Spännings/kriminalroman
- Utspela sig i svensk miljö
- Och viktigast: Inte någon polis eller liknande som "löser mord", utan mer åt psykologisk thriller-stuket.

Rekommendationer? Frågade bokhandlaren och hon hade ingen idé...
Vet inte riktigt hur du menar med den sista punkten - ska det inte handla om poliser eller är det bara whodunnit-elementen i klassiska deckare du är trött på? DN-journalisten Jan Arnald skriver i vilket fall bra kriminalromaner under pseudonymen Arne Dahl.
Citera
2010-03-03, 19:48
Medlem
BradDourifs avatar
Har själv en fråga: på senaste tiden har jag nästan enbart läst amerikanska författare, och blivit riktigt fascinerad av (både fysiskt och litterärt) 'stora romaner', och fenomenet med "the great american novel" - Melvilles "Moby Dick", Pynchons "Gravity's Rainbow", DeLillos "Underworld", osv. Har två rekommendationsfrågor:

1) Fler böcker i samma kategori, pls, är helt såld.

2a) Finns det liknande böcker i svensk litteraturhistoria? (Jag har läst In-/Utvandrarserien och det är inte riktigt den typen av böcker jag söker.) 2b) Liknande böcker från andra länder/städer? Tycker t ex om Bukarests roll i Mircea Cartarescus böcker, sydamerika hos Bolanos och Fuentes, osv. Tips?
Citera
2010-03-03, 23:47
Medlem
loafmasters avatar
Skulle behöva tips på lite feelgood-böcker att beta av nu när man både sett och läst allt för deprimerande filmer/böcker den senaste tiden. Alltså böcker som bara får en att le av välmående när man läser.
Citera
2010-03-03, 23:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Skulle behöva tips på lite feelgood-böcker att beta av nu när man både sett och läst allt för deprimerande filmer/böcker den senaste tiden. Alltså böcker som bara får en att le av välmående när man läser.

Dumskallarnas sammansvärjning
av John Kennedy Toole, hur kul som helst!
Citera
2010-03-04, 00:01
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Dumskallarnas sammansvärjning
av John Kennedy Toole, hur kul som helst!

Har funderat på den tidigare faktiskt. Men är den bara rolig eller har boken den där riktigt feelgood-känslan jag är ute efter? Tänk dig en film som Little Miss Sunshine. När man sett den kan man inte annat än att gå runt och le i flera timmar bara för att slutet får en att verkligen må bra. Man är förvisso på bra humör efter att ha sett exempelvis Dum & Dummare likväl, men absolut inte på samma sätt. Men jag ska trots det ta mig en titt på Dumskallarnas sammansvärjning.
Citera
2010-03-04, 07:10
Medlem
Dumskallarnas sammansvärjning är jättebra. För mig förbittrades dock historien av medvetandet om att den stackars författaren aldrig fick något utgivet under sin livstid. Tog livet av sig. Det var hans mamma som fick ett förlag att nappa, efter hans död.

Jag föreslår att du provar P G Wodehouse och då i första hand böckerna om den korkade unge, rike, snälle, enfaldige Bertie Wooster och hans superintelligente betjänt Jeeves.

Bertie är en levnadsglad ung man. Vill inget hellre än leva loppan i London men är terroriserad av en massa härsklystna fastrar som tycker han ska skaffa sig ett arbete och gifta sig.

Jeeves är hans otroligt intelligente betjänt som INTE vill att Bertie ska gifta sig utan vill fortsätta sitt bekväma liv som "gentleman's gentleman" hos Bertie. Jeeves är föremål för hejdlös beundran från Berties och hans glada vänners sida. Massor av galna förvecklingar i böckerna, man skrattar nästan hela tiden!

Nägra av böckerna om Bertie och Jeeves:
Tack Jeeves!
Den oefterhärmlige Jeeves
Som det anstår en Wooster
Jeeves och feodalandan
Fastrar är inga gentlemän
Senast redigerad av hindmountain 2010-03-04 kl. 07:15.
Citera
2010-03-04, 11:34
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hindmountain
Jag föreslår att du provar P G Wodehouse och då i första hand böckerna om den korkade unge, rike, snälle, enfaldige Bertie Wooster och hans superintelligente betjänt Jeeves.

Tack för tipset!

Nu till en annan fråga. Jag har alltid köpt mina böcker på internet då det är otroligt bekvämt och i de flesta fall billigare. Idag tänkte jag dock ta en sväng in till centrala delarna av Göteborg för att fynda lite på rean och behöver helt enkelt tips på vilka bokaffärer i centrala Göteborg man bäst shoppar böcker?
Citera
2010-03-04, 20:37
Medlem
Katedralen vid havet, av Ildefonso Falcones och Shantaram av Gregory David Roberts. Kanske de två böcker jag tyckt bäst om när jag läst dem hittills. Lite av charmen tror jag är att de båda är en sorts kärleksförklaring till platserna de utspelar sig, Barcelona och Bombay. Har någon något tips om liknande böcker hade det uppskattats. (Såg att någon tidigare rekommenderat Påven Johanna till någon som tyckte om Katedralen vid havet, så den ligger redan i varukorgen för nästa inköp).
Citera
2010-03-04, 22:21
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Tack för tipset!

Nu till en annan fråga. Jag har alltid köpt mina böcker på internet då det är otroligt bekvämt och i de flesta fall billigare. Idag tänkte jag dock ta en sväng in till centrala delarna av Göteborg för att fynda lite på rean och behöver helt enkelt tips på vilka bokaffärer i centrala Göteborg man bäst shoppar böcker?

Citerar mig själv här..

Bokrean sög i varenda butik när man ändå hade rätt bra koll på vad böckerna kostar på nätet. Folk som går till en affär och handlar böcker förlorar pengar med tanke på att exempelvis bokus.se levererar fraktfritt.

Fick mig dock en titt på de nya Stephen King-utgåvorna. Lättlästa och bra format. Perfekt att ha på tåget. Lär köpa samtliga trots att jag har de flesta i engelska utgåvor sedan tidigare.
Citera
2010-03-04, 22:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Fick mig dock en titt på de nya Stephen King-utgåvorna. Lättlästa och bra format. Perfekt att ha på tåget. Lär köpa samtliga trots att jag har de flesta i engelska utgåvor sedan tidigare.

Men aldrig fel att komplettera med svenska översättningar.
Citera
2010-03-04, 23:12
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Men aldrig fel att komplettera med svenska översättningar.

Verkligen inte. Flera av böckerna har jag heller inte hunnit läsa så det blir ju bra mycket enklare nu. Har t.ex The Shining i en jävla skitutgåva där texten är så liten att jag - som ändå har perfekt syn - skulle behöva förstoringsglas för att kunna läsa och njuta av boken.
Citera
2010-03-05, 17:22
Medlem
Citat:

En av de absolut roligaste böcker jag läst är G. K. Chestertons Mannen som var Torsdag, vilken handlar om en polisinfiltratör bland anarkister. Och med ett sidantal på under 200 finns det absolut ingen ursäkt att inte läsa den!

edit: Det bör nog påpekas att boken inte är utan djup, så vill du slappna av med något helt ytligt som inte retar hjärncellerna mer än nödvändigt är den kanske trots allt inte det det bästa valet.
Senast redigerad av Panguu 2010-03-05 kl. 17:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in