Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-01, 20:19
  #1
Medlem
lil richs avatar
Jo som sagt, jag undrar mest varför det ens är tillåtet? Varför ska man få ringa och gömma sin identitet på ett sånt sätt? Kommer det någonsin någonting gott ur det? Jag har då aldrig känt att jag måste ringa dolt nummer, och dom ända som gör det verkar inte vela någonting gott heller?
Hade mobilen på vibrera igår natt, och så ringer det kl 04.00, först lämnas det röstmeddelande att jag ska ringa henne under veckan, sen ringer hon upp igen efter fem sekunder säger någonting men jag för trött för att lyssna lägger på och sätter mobilen på flightmode.
Citera
2009-02-01, 20:22
  #2
Medlem
gisslans avatar
Man har dolt nummer för att slippa ge ut sitt telefonnummer till alla man ringer till såklart. Om jag tvingas ringa till någon jobbig jävel och min egen telefon för tillfället är den enda tillgängliga kan jag åtminstone minimera skadan genom att personen ifråga inte får tillgång till mitt nummer också.
Citera
2009-02-01, 20:23
  #3
Medlem
BSGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lil rich
Jo som sagt, jag undrar mest varför det ens är tillåtet? Varför ska man få ringa och gömma sin identitet på ett sånt sätt? Kommer det någonsin någonting gott ur det? Jag har då aldrig känt att jag måste ringa dolt nummer, och dom ända som gör det verkar inte vela någonting gott heller?
Hade mobilen på vibrera igår natt, och så ringer det kl 04.00, först lämnas det röstmeddelande att jag ska ringa henne under veckan, sen ringer hon upp igen efter fem sekunder säger någonting men jag för trött för att lyssna lägger på och sätter mobilen på flightmode.

Varför ska det vara olagligt, Vill du får fram nåns nr är det bara att ringa din operatör resten kan du nog lösa.
Citera
2009-02-01, 20:27
  #4
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
människor som arbetar som polis, plit mm behöver okänt nummer
Citera
2009-02-01, 20:27
  #5
Medlem
4283s avatar
Man vill inte synas i telefonkatalogen för man är allmänt paranoid eller så finns det ett allmänintresse att ringa och psyka ner en.
Citera
2009-02-01, 20:34
  #6
Medlem
micaeles avatar
Skyddad identitet, jagad av personer, ovilja att visa sitt nummer när man ringer jobbiga personer. Anledningar lider det ingen brist på.
Huruvida man vill visa sitt nummer när man ringer ska vara upp till en själv.
Citera
2009-02-01, 20:36
  #7
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BSG
Varför ska det vara olagligt, Vill du får fram nåns nr är det bara att ringa din operatör resten kan du nog lösa.
Jasså så enkelt är du säger du? Om det var så enkelt skulle väl inte vara värt att ens använda sig av doltnummer?
Jag förstår om man som polis osv vill ha dolt nummer, men tycker för det mesta att de flesta personer verkar använda dolt nummer för att trakassera folk?
Citera
2009-02-01, 20:47
  #8
Medlem
addims avatar
Jag förstår precis hur du tänker, och håller med dig till viss del, men att förbjuda dolt nummer skulle aldrig funka iallafall. Det går ju liksom aldrig att urskilja folk som verkligen behöver använda dolt nummer och inte.

Finns många anledningar att använda dolt nummer. Som nämnt ovan till exempel.
Citera
2009-02-01, 20:50
  #9
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BSG
Varför ska det vara olagligt, Vill du får fram nåns nr är det bara att ringa din operatör resten kan du nog lösa.
Så lätt är det definitivt inte att få fram ett hemligt nummer. Det går, om man utger sig för att vara personen med hemligt nummer och ringer lite allehanda ställen som kan ha det lagrat. Men annars är det nog bara polisen som har möjligheter.
Citera
2009-02-01, 21:05
  #10
Medlem
-th-s avatar
För många år sedan när jag var liten ringde jag och min bror random nummer från vår hemtelefon. Nästa dag ringde en gubbe och påstod att mina föräldrar hade ringt och därmed visat intresse för lägenheten han skulle sälja. Han var väldigt ihärdig och vägrade förstå när mina föräldrar försökte förklara att det hade de inte alls gjort.

Efter det skaffade mina föräldrar någon tjänst som alltid döljde nummret, även om man inte slog #31#, som de har kvar idag.

Där har TS något gott ur dolt nummer.
Citera
2009-02-01, 21:05
  #11
Medlem
offe_mans avatar
Tror inte han egentligen klagar på folk som har dolda nummer utan tjänsten som missbrukas genom att tryck ngn kod innan man ringer, typ *46# eller vad det är för att dölja sitt nummer. Det har ju många missbrukat även jag.

Men inte i den månen så jag vill det ska tas bort. Skönt att ha det när man ringer till folk från internet

Edit. ja det finns ju även folk som behöver skydd osv som ber om fast osynligt nummer
Citera
2009-08-18, 09:31
  #12
Medlem
Jag tycker att den ska tas bort.

Det kommer inget gott ur skyddat nummer
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback