• 1
  • 2
2003-09-09, 16:09
Bannlyst
Nux skall nu lära er att laga gott kaffe:
Köp bönor av en enda sort i en kaffe/teaffär. Min egen favorit är Kenya. Man måste inte rosta själv, däremot mala, om det skall bli riktigt gott. Om du skall rosta: köp råa (de skall vara gröna om de är av god kvalitet) bönor, värm upp ugnen till mellan 225 och 250 grader. Rosta på en bakplåt på mittenfalsen i ~5 min. Jag har alltid bakplåtspapper emellan. Mal kaffet i en el-kvarn till ~1 mm kornstorlek. Använd en vakuumbryggare av glas, sk Don Pedro. Kaffet skall inte riktigt koka, bara sjuda vid 95-96 grader. Drick genast.
Citera
2003-09-09, 21:20
Medlem
jenas avatar
Don Pedro... Ljuva ungdom, denna hade vi när jag var liten, håller nog med om den bygger mycket gott kaffe. På elsidan föredrar jag Mockamaster, kaffebryggarnas Ferrari. Till vardags blir det mest Nescafe.....
Citera
2003-09-09, 21:42
Bannlyst
Vi har alltid haft Don Pedro. Inget filter och ingen djävla metallsmak. Fattar inte att folk inte mal sitt kaffe själva heller, då det bara kostar högst 1:50 koppen.
Citera
2003-09-10, 00:12
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Vi har alltid haft Don Pedro. Inget filter och ingen djävla metallsmak. Fattar inte att folk inte mal sitt kaffe själva heller, då det bara kostar högst 1:50 koppen.
Nux, var kan man hitta en Don Pedro idag?? Jag blev faktiskt sugen!!
Citera
2003-09-10, 00:33
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Här i stan (Västerås) har dom don pedros på vartenda större varuhus...Så det kan inte vara speciellt svårt att få tag i en...
Citera
2003-09-10, 07:42
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truman_Peyote
Här i stan (Västerås) har dom don pedros på vartenda större varuhus...Så det kan inte vara speciellt svårt att få tag i en...
dags att åka till gurkstan igen.....
Citera
2003-09-10, 13:05
Medlem
Din Morsas avatar
Nux, vilen sorts kvarn har du? Av kännare på området har jag hört att det är viktigt att kvarnen verkligen maler, och inte hackar bönorna med roterande knivar (som i en mixer). Jag har en gammal kaffekvarn i gjutjärn...

Annars kan jag bara hålla med om pedro-bryggarens förtäfflighet. Annars kan jag slå ett slag för det klassiska kok-kaffet. Kräver en del övning men är oslagbart gott, speciellt ute i naturen. Eller med en liten brännvinskvätt i. Dricker ni kask, gossar?
Citera
2003-09-10, 20:46
Medlem
Flubbes avatar
När vi är inne på kaffe så måste jag bara inflika att Classics nya kaffe "Festivita" är riktigt gott. Mustigt och starkt!

Ni som gillar kaffe av lite mer robust karaktär måste testa detta!
Citera
2003-09-10, 21:05
Bannlyst
Tyvärr knivar

Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
Nux, vilen sorts kvarn har du? Av kännare på området har jag hört att det är viktigt att kvarnen verkligen maler, och inte hackar bönorna med roterande knivar (som i en mixer). Jag har en gammal kaffekvarn i gjutjärn...
Tyvärr har den knivar, men om man håller på ett tag blir storleken rätt till slut. Har också en gammal handdriven, men den går bara att ställa in på kokmalet och Don Pedro skall ha mitt emellan kok och brygg, fast mera "brygg". Tar ett struket mått rostade el ett rågat mått orostade bönor per kopp el 100 bönor om man skall vara petig i överkant. 1 kaffekopp=1½dl.
Citera
2003-09-10, 22:29
Medlem
Asmodeuss avatar
Vad tycker ni om Gevalia då? Dricker ju varje dag
Citera
2003-09-10, 23:06
Bannlyst
Du är en bra kille, men det går inte att jämföra kaffe man mal själv med annat, men Gevalia är ett av de bättre "paketkaffena". Det bästa "paketkaffet" är det tyska Jacobs Krönung (grönt paket med en guldkrona på) från Bremen. Finns förstås inte i Sverige, men köper det alltid på utlandssemestern när jag skall brygga kaffe på hotellet.
Citera
2003-09-10, 23:24
Medlem
Fat bastards avatar
Jag hade en polare från Iran som köpte något han kallade "persiskt kaffe" varje gång han var till Holland.
Detta tillagade han i en liten kanna som han ställde i en större gryta full av vatten som kokade upp. Det tog ganska lång tid att koka och blev nåt så överjävulskt starkt. Men det var gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in